Pravidla pro logo s vlajkou se zpřísní, posuzovat se bude i kvalita potravin

Svátek pochoutek. Tři stovky vystavovatelů z osmi
zemí představují svou produkci na veletrhu Víno & Delikatesy
2011, který včera začal na pražském Výstavišti a potrvá do
čtvrtka. Novinkou tradičního veletrhu, v minulých třinácti letech
známého jako Víno & Destiláty, je rozšířená nabídka potravin.

Svátek pochoutek. Tři stovky vystavovatelů z osmi zemí představují svou produkci na veletrhu Víno & Delikatesy 2011, který včera začal na pražském Výstavišti a potrvá do čtvrtka. Novinkou tradičního veletrhu, v minulých třinácti letech známého jako Víno & Destiláty, je rozšířená nabídka potravin. Zdroj: ctk

Zhruba od roku 2015 bude pro tuzemské výrobce zřejmě těžší získat značku Český výrobek – Garantováno Potravinářskou komorou a logo s vlajkou. Komora totiž do té doby plánuje zavést nová, přísnější pravidla pro udělování této značky.

Nyní stačí výrobcům prokázat dostatečnou míru složení výrobku dokládající, že výrobek byl z většinové až stoprocentní části vyroben v Česku. Míra se u výrobků podle typu, zda je masný, mléčný či pekařský, liší. Komora značku zavedla, aby podpořila vzrůstající zájem Čechů o domácí potraviny.

Po zavedení nových regulí bude ale komora požadovat i jistou míry kvality danou vyšším podílem masa či dalších základních surovin nad rámec minimálního standardu požadovaného státními komoditními vyhláškami.

Inspiraci pro tento krok získala komora u značky kvality Klasa, kterou uděluje ministerstvo zemědělství a u níž komora působí jako odborný poradce. Podílí se tak na tvorbě standardů kvality pro jednotlivé skupiny výrobků a produktů, jež pak budou pravděpodobně využívány při hodnocení výrobků žádajících o značku Klasa.

„Ve zjednodušené podobě pak budou aplikovány i pro udělování označení Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR. Nastane tak posun od pouhé garance tuzemského zpracování a určitého podílu tuzemských surovin (podle pravidel pro udělování) i k hodnocení kvality,“ uvedla mluvčí komory Jaroslava Štolcová.

LogaLoga | E15

Někteří výrobci tak nyní mají od komory právo na logo s vlajkou pro celé své portfolio. Po zavedení kvalitativního prvku jim ale zřejmě počet výrobků, pro které mohou značku používat, zcela jistě klesne.

„Vítáme jakoukoli aktivitu, která pomůže zvýšit kvalitu uzenin a osvětu mezi spotřebiteli,“ uvedl šéf Kosteleckých uzenin ze skupiny Agrofert Jan Hanuš. „Je ale potřeba dodat, že výraz české samo o sobě nestačí. Je potřeba vysvětlit, proč je konkrétní český výrobek vlastně lepší. Proto se nespoléháme na žádné státní iniciativy,“ dodal.