Zájem o cider roste o stovky procent, na trh vstupují i velké pivovary

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Kubelka Tomas/Sedmicka

Po vlně zájmu o ochucená piva označovaná jako beermixy či radlery se výrobci vrhli na další alkoholický nápoj – cider. Kromě menších producentů se do prodeje podpořeného masivní reklamní kampaní pustily i velké pivovary a zájem podle nich rapidně roste.

Ještě předloni o cideru vědělo v Česku jen pár nadšenců, ačkoli jde o nápoj vyráběný zejména z jablek typických pro české sady. Jeho výrobě se před čtyřmi lety začala věnovat například menší firma F. H. Prager z Kladna. „Zájem o náš cider stoupá letos opravdu děsivým tempem. Za období leden až květen prodeje meziročně vyrostly o 500 procent,“ řekl spolumajitel firmy Ondřej Frunc.

Za nárůstem vidí mimo jiné opakování trendu v USA, Anglii či Německu před třemi čtyřmi lety, kdy lidé hledali alternativy ke klasickému pivu. „Už tehdy nám bylo jasné, že pivní mix je novinka zhruba na dva roky. Míchání piva s limonádou je v okolí dlouholetá záležitost, která ovšem neprodělává žádný růst. Předpokládali jsme správně, že na řadě pak bude cider,“ dodal Frunc.

Do prodeje čepovaného cideru značky Kingswood se loni pustila i pivovarnická jednička Plzeňský Prazdroj a rovněž zaznamenává strmý růst.

„Zájem spotřebitelů překonal očekávání, a tak se cider z Prahy a Brna, kde se v počátcích čepoval ve dvou stovkách restaurací, postupně rozšířil do 2600 podniků po celé republice,“ uvedla mluvčí firmy Kateřina Krásová. Díky velkému zájmu spotřebitelů byl v dubnu do obchodů uveden i Kingswood v lahvové podobě.

V květnu pak na tuzemský trh pivovarnická dvojka Staropramen pustila britský cider Carling z portfolia své mateřské společnosti Molson Coors. „Toto je naše první zkušenost s tradičním ciderem a je zatím velmi dobrá. Vhodně nám doplňuje portfolio. Míříme jím samozřejmě na nové spotřebitele i příležitosti konzumace,“ uvedl mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.

Aktivity velkých pivovarů tak pomáhají i dosavadním specializovaným výrobcům. „Velké pivovarské skupiny se svým dovozem spíše opravdu působí pozitivně. Zvyšují svou reklamní činností povědomí o kategorii a cideru jako celku tato činnost jistě prospívá,“ podotkl Frunc.