Prodeje dronů překonaly rekordy. Stejně jako pokuty za chybné létání

Lidé v Česku loni nakoupili meziročně výrazně více dronů než o rok dříve. Zároveň ale stouply i za  porušování předpisů.

Lidé v Česku loni nakoupili meziročně výrazně více dronů než o rok dříve. Zároveň ale stouply i za porušování předpisů. Zdroj: Profimedia

Prodejci hlásí za loňský rok růst prodejů v desítkách procent, zákazníci pořizovali řádově tisíce nových strojů. Českému trhu dál suverénně vládne čínský výrobce DJI, světová jednička v kategorii komerčních dronů.
Úřad pro civilní letectví loni udělil provozovatelům dronů rekordní sankce v celkové výši 635 tisíc korun, tedy o čtvrt milionu více než v roce 2019.  Nejvyšší jednotlivá pokuta činila 75 tisíc korun.
3
Fotogalerie

Vrtule vyšších desítek tisíc komerčních dronů víří české nebe a další rychle přibývají. Prodejci hlásí za loňský rok růst prodejů v desítkách procent, zákazníci si pořizovali řádově tisíce nových strojů. Českému trhu dál suverénně vládne čínský výrobce DJI, světová jednička v kategorii komerčních dronů. S hustším provozem se však množí i pokuty za porušování předpisů, které rovněž překonaly dosavadní rekord.

Autorizovaný prodejce značky DJI v tuzemsku, pražská společnost Telink, loni zaznamenal dvacetiprocentní růst odbytu. „Rozdělujeme drony na dvě oblasti, hobby a průmyslové. Zákazníci jich u nás nakupují řádově stovky kusů. Dříve byl dron velmi speciálním nástrojem, dnes se z něj stává běžný vercajk pro běžné užití, ať už pro zábavu, nebo k práci,“ říká jednatel firmy Jaroslav Řešátko.

Velkým dílem se na rostoucích prodejích podílely lehké drony s hmotností do 250 gramů, jejichž provoz byl ještě loni omezován jen minimálně, uvedl největší český e-shop Alza. Příkladem je na celém trhu nejprodávanější model DJI Mavic Mini o hmotnosti 249 gramů a ceně asi jedenáct tisíc korun.

„Meziročně jsme zaznamenali třetinový růst prodejů, řádově se jednalo o tisíce kusů různých druhů. Průměrná cena nejprodávanějších letadel se pohybuje mezi deseti a třinácti tisíci, zákazníci si ale pořizují i dokonalejší drony kolem čtyřiceti tisíc,“ podotkl ředitel pro nákup a prodej Alzy Pavel Roubínek.

„Prodeje rostou dlouhodobě. V předchozích letech se meziroční nárůsty pohybovaly okolo patnácti procent, loni došlo ke skoku o šedesát procent. Průměrná cena dronů se v posledních letech snižuje a drony jsou tak dostupné pro mnohem více lidí,“ potvrdila trend mluvčí e-shopu Mall Pavla Hobíková. Nejdůležitějšími kritérii pro zákazníky jsou hmotnost, dosah, výdrž baterie, případně i rozlišení kamery, řekla.

Spolu s drony na českém nebi se množí i pokuty za porušování pravidel létání. Úřad pro civilní letectví loni udělil provozovatelům dronů rekordní sankce v celkové výši 635 tisíc korun, tedy o čtvrt milionu více než v roce 2019.

Nejvyšší jednotlivá pokuta činila 75 tisíc korun. Drony pokutovaných pilotů se nejčastěji vznášely v blízkosti staveb či osob v Praze. V některých případech došlo i k narušení ochranných pásem tuzemských letišť, pachatele ale úřady nevypátraly.

Od posledního dne loňského roku v Česku pro provozovatele dronů platí nová, přísnější legislativa. Nová pravidla Evropské unie vyžadují registraci každého dronu, který je vybavený kamerou nebo váží přes 250 gramů, i pilota, který musí složit zkoušku z pravidel provozu dronu. Úřad pro civilní letectví (ÚCL) očekává, že se postupně registruje až padesát tisíc provozovatelů a pilotů. Zatím tak učinila necelá polovina z nich.

„S ohledem na povinnost registrace i u soukromých osob bude možné dohledat provozovatele dronu. S přípravou novely leteckého zákona bude možné zjišťovat totožnost a možné porušení pravidel i ze strany policie,“ vysvětluje přínos nové normy mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký.

Podle obchodníků ale nová povinnost zájemce o dron neodradí. „Klienti vnímají přechod na novou legislativu vesměs pozitivně. Jediné zmatky nastávají na straně lokální úpravy v podobě opatření obecné povahy,“ říká spoluzakladatel serveru Dronpro Alexandr Novotný.

Nově zavedená evropská pravidla, podle kterých už probíhají registrace pilotů i dronů, začnou naplno platit až od roku 2023. Do té doby se létá právě podle opatření obecné povahy.

„Náladu kazí pouze tento poněkud chaotický krok ze strany autorit, ty se ale díky tomu stačí řádně připravit na kompletní přerod,“ dodává Novotný.

Legislativa regulující drony nezpřísňuje jen v Evropě. Například piloti ve Spojených státech budou muset od roku 2022 během provozu stroje zveřejňovat v živém čase nejen polohu dronu, ale i tu svou.