Test pro britskou vládu. Opel žádá státní podporu, hrozí odchodem ze země

Továrna Opelu v britském Ellesmere Port

Továrna Opelu v britském Ellesmere Port Zdroj: Opel

Továrna Opelu v britském Ellesmere Port
Továrna Opelu v britském Ellesmere Port
Továrna Opelu v britském Ellesmere Port
4
Fotogalerie

Britskou vládu čeká rozhodování, které může ukázat, jaká bude budoucnost automobilového průmyslu v zemi v pobrexitové době. Automobilka Stellantis, která v zemi vyrábí vozy značek Opel a Vauxhall, jedná s úřady o podpoře přestavby závodu v Ellesmere Port na výrobu elektromobilů. Pokud neuspěje, může společnost spojující dřívější koncerny PSA a FCA svůj britský provoz také zavřít, píše agentura Bloomberg s odvoláním na neveřejné zdroje.

Továrna v Ellesmere Port zaměstnává tisícovku lidí. Její další rozvoj ale není jistý. Šéf Stellantisu Carlos Tavares zmrazil investice do závodu kvůli nejistotě spojené s brexitem a uspořádáním vzájemných obchodních vztahů mezi Británií a Evropskou unií. V lednu Tavares upozornil na rostoucí náklady a byrokracii související s brexitem a vyjádřil pochybnosti nad plánem ministerského předsedy Borise Johnsona zakázat v roce 2030 prodej nových vozů se spalovacími motory.

Stellantis proto nyní žádá o vládní podporu pro závod poté, až zde bude ukončena výroba modelu Opel Astra. „Jednání jsou v této fázi produktivní, ale nikoliv definitivní,“ řekl šéf Opelu Michael Lohscheller. „Očekáváme, že úřady se zachovají v zájmu britské ekonomiky,“ dodal.

Podle Bloombergu jednání mezi automobilkou, vládou a odbory trvají už několik měsíců. Pokud by rozhovory zkrachovaly, mohl by se závod Ellesmere Port stát první velkou průmyslovou obětí vystoupení Británie z EU.

Johnson se přitom ocitá pod tlakem, aby dokázal, že odchod z EU nebude mít negativní dopady na místní průmysl. „Továrna v Ellesmere Port je významným zaměstnavatelem a její uzavření by mělo devastující dopady,“ prohlásil bývalý předseda opozičních labouristů Ed Miliband. „Vláda nemůže jen přihlížet, protože pokud něco neudělá, riskuje prohloubení krize spojené s nezaměstnaností,“ dodal. Nezaměstnanost podle posledních dostupných údajů z listopadu dosáhla pěti procent a je tak nejvyšší za poslední čtyři roky.

V předkrizovém roce 2019 se v Británii vyrobilo 1,3 milionu automobilů. Kromě domácích výrobců v čele s Jaguar Land Rover zde své závody mají například Nissan, Honda nebo Toyota.