Křetínského rošády. Metro kupuje čtvrtinu Košíku

Do Košíku vstupuje Metro.

Do Košíku vstupuje Metro. Zdroj: Košík

Velký sklad supermarketu Košík.cz v Praze-Horních Počernicích.
2
Fotogalerie

Společnost Metro, která na českém trhu funguje pod značkou Makro, vstupuje do českého dovozce potravin Košík.cz. Nově získává čtvrtinový podíl, jenž se může rozšířit až na 30 procent. Největším akcionářem německého velkoobchodníka s potravinami jsou přitom miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, kteří jsou zároveň většinovými vlastníky společnosti Košík.

„Partnerství s Košík.cz posílí naši strategickou velkoobchodní nabídku, nad rámec poskytování služeb nezávislým maloobchodníkům a prodejnám Můj obchod přibyde Košík, který se stane strategickým digitálním maloobchodním zákazníkem,“ uvedl k obchodu ředitel české pobočky Makra Atila Yenisen.

„Naší rolí v této spolupráci je být pro Košík hlavním dodavatelem zboží a poskytovat infrastrukturu. Díky tomuto partnerství zvýšíme efektivitu a objem prodejů, čímž umožníme Košíku nabízet svým zákazníkům po celé republice kvalitní Makro produkty za výhodné ceny,“ doplnil. 

Metro tak za čtvrtinový podíl v Košíku nezaplatilo, ale vyměnilo ho za přístup k infrastruktuře a zdrojům; rozšířit se přitom může až na podíl 30 procent v případě rozšíření spolupráce i na další středoevropské trhy, uvádí Metro v tiskové zprávě. „Získáváme infrastrukturu pro rozšiřování našeho podnikání do všech koutů Česka, nemusíme provozovat vlastní sklady, což je pro nás ekonomicky výhodné a raději můžeme prostředky využít na zlepšování naší služby a investovat do ještě nižších cen produktů,“ okomentoval transakci ředitel Košíku Ivan Utěšil. 

Spolupráce je pro Košík výhodná zejména pro rozšiřování do českých regionů, do nichž se v minulém roce vydal. Původně do nich rozvážel z Prahy, což se ukázalo jako nevýhodné, infrastruktura Makra mu tak pomáhá snižovat náklady.  

„Pro Košík, který na českém trhu působí ve stínu uspěšnějšího Rohlíku, je spojení s velkým retailovým partnerem zásadní pro dosažení ziskovosti a zvýšení kvality služeb," uvádí expert na e-commerce trh David Antoš ze společnosti Boston Consulting Group. Podle něj by případné propojení bylo pro Košík výhodné i při expanzi do zahraničí, Metro totiž celkově působí ve 20 zemích. „Ve světě je podobné spojení tradičního a internetového retailu obvyklé: v Británii například Marks & Spencer odkoupil Ocado a Amazon se pro doručování potravin spojil se řetězcem Morrisons," doplnil. 

Košík vlastní společnost MFresh Holding, ve kterém drží 80 procent podíl EC Investments miliardářů Tkáče a Křetínského a 20 procent vlastní společnost Rockaway Jakuba Havrlanta. Stejně tak Křetínský s Tkáčem drží zhruba 40procentní podíl v německém Metru. Obě firmy dlouhodobě spolupracují, pro Košík také jezdí startup Dodo, ve kterém je rovněž Křetínský významným podílníkem.  

Online obchod s potravinami dlouhodobě ztrácí na tuzemskou jedničku Rohlík Tomáše Čupra, který utržil v roce 2021 12 miliard korun, kdežto Košík skončil na dvou miliardách korun se ztrátou 360 milionů. V minulém roce došlo ke změně na postu generálního ředitele, kdy do čela Košíku nastoupil Ivan Utěšil, který má manažerské zkušenosti z Energetického a průmyslového holdingu. 

PZN redakce: Daniel Křetínský je spolumajitelem vydavatelství Czech News Center, které provozuje také ekonomický web E15.cz.