Co to je metaverse? Facebook budoucnosti i nástupce Microsoft Teams

Metaverse podle představ šéfa Facebooku Marka Zuckerberga.

Metaverse podle představ šéfa Facebooku Marka Zuckerberga. Zdroj: Meta

Na platformě The Sandbox tvoří svůj virtuální svět i raper Snoop Dogg.
Decentraland je v současné době druhý nejoblíbenější virtuální svět.
V Decentralandu se již prodaly reality za desítky milionů dolarů.
Virtuální svět české společnosti Somnium Space chce konkurovat tomu skutečnému.
Nabízí sociální život a poznávání nových lidí.
12
Fotogalerie

Otevřený virtuální svět, pro který se vžilo označení metaverzum, v posledních měsících rapidně roste a začíná se do něj masivně investovat. V popředí zájmu jsou například platformy Decentraland nebo Sandbox. V nich umístěné virtuální nemovitosti a pozemky se prodávají za statisíce až miliony korun. Do závodu o ovládnutí budoucí podoby internetu se ale zapojují i další světové korporace jako Facebook, Microsoft nebo, Nvidia nebo menší projekty jako české Somnium Space. 

Co to je metaverse?

K metaverzu přitáhla pozornost zejména sociální síť Facebook, která se minulý rok přejmenovala na Meta a vyhlásila, že v dalších letech se bude plně soustředit na vytvoření funkčního modelu virtuálního světa. Od tohoto momentu se do metaversa přidávají další společnosti jako Microsoft nebo Nvidia. Znovu se objevují i starší projekty, které se platformám pro virtuální a rozšířenou realitu věnují už několik let. 

Svět virtuální a rozšířené reality roste mnohem pomaleji, než se před lety očekávalo. Před čtyřmi lety někteří odborníci očekávali, že tento trh bude v roce 2020 generovat tržby přes 150 miliard dolarů ročně, napsal server Futurism.com. Realita je ovšem taková, že v loňském roce příjmy stěží přesáhly 30 miliard dolarů, vyplývá z dat platformy Statista.com. To se ovšem může brzy změnit, zejména díky Facebooku, po jehož oznámení se na koncept metaverza upřela pozornost médií, celebrit a veřejnosti.

Video placeholde
Co je metaverse? • Videohub

Facebook alias Meta

Když se řekne metaverse, pravděpodobně si většina lidí vybaví někdejší Facebook, dnes už patřící pod skupinu Meta. Mark Zuckerberg se snaží, aby měla společnost Meta zásadní vliv na to, jak bude virtuální svět vypadat. Proto plánuje v dalších deseti letech do vývoje metaverse investovat kolem deset miliard dolarů a najmout deset tisíc zaměstnanců, kteří tento cíl naplní. Nicméně v současné době jsou plány Mety na startovací pozici. 

Meta staví metaverse na sociální platformě Horizon Worlds. Toto virtuální prostředí bylo otevřeno pro širokou veřejnost teprve v prosinci loňského roku, do té doby bylo testováno pouze v beta verzi. Pro vstup na platformu Horizon Worlds je zapotřebí virtuálních brýlí Quest od společnosti Oculus, kterou rovněž vlastní skupina Meta.

Horizon je dostupný zatím pouze ve Spojených státech a v Kanadě, nicméně už tři měsíce po spuštění se do základní formy metaversu přihlásila přes 300 tisíc uživatelů. Ti si mohou ve virtuálním světě vytvořit beznohého avatara a prozkoumávat tamní prostředí. To obnáší interakci s ostatními uživateli nebo zkrátka budování nového světa.

Microsoft 

Jako první na hozenou rukavici Facebooku zareagoval Microsoft, který už na virtuálním světě pracoval. Narozdíl od zuckerbergovy společnosti, který chce s metaversem proniknout do všech sfér lidských životů, se Microsoft prozatím soustředí na úzký segment - využití virtuální reality v pracovním prostředí. Tento krok je odpovědí na online porady, jejichž četnost se s globální pandemií rapidně zvýšila. Řešení od Microsoftu bude využitelné i bez VR příslušenství, půjde tak o hybridní řešení, díky čemuž by se mohlo snáze rozšířit.

Nicméně Microsoft má už bohaté předešlé zkušenosti, které mohou k vývoji virtuálního světa značně pomoci. Společnost, kterou založil Bill Gates, už před lety koupila hru Minecraft, která ve své podstatě funguje jako virtuální svět neomezených možností. Hráči v něm mohou tvořit okolní prostředí a také komunikovat s ostatními hráči. Microsoft se navíc v posledních letech soustředil na posílení své herní divize, což dovršil, když koupil jednoho z největších herních vývojářů na světě Activision Blizzard.

Právě technologie pro herní průmysl přitom budou zřejmě klíčové při vývoji virtuálních světů. To ostatně potvrdil šéf Microsoftu Satya Nadella, který právě know-how pro budování metaversu zmínil jako jeden z důvodů akvizice.

Nvidia a Omniverse 

To, co je a co není metaverse, ještě není přesně definované. V posledních měsících se tak na populární vlnu snažily nasednout i projekty, které futuristický virtuální svět v podstatě spíše jen využívají pro přilákání zájmu. Příkladem může být Omniverse od společnosti Nvidia, jejímž hlavním zdrojem příjmů je produkce grafických karet.

Nvidia vyvinula program, který umožňuje společnou práci na grafických projektech. Přidanou hodnotou programu od Nvidie je, že umí integrovat vícero nástrojů do jednoho prostředí. 

Somnium Space

Český projekt Somnium Space, jemuž šéfuje Artur Sychrov, se už nyní řadí mezi nejpokročilejší virtuální světy. Princip je přitom přesně podle představ o metaversu - virtuální prostor, kde se pohybují avataří nejrůznějších podob a velikostí a kde je možné naplno popustit uzdu fantazii, nebo se jen účastnit setkání s dalšími hráči.

Somnium Space pro transakce využívá kryptoměnu ethereum, nejdražší pozemek na české platformě se prodal podle tehdejšího kurzu v přepočtu za půl milionu dolarů. V prostředí od Somnium Space podle posledních údajů proběhly transakce v hodnotě 22 tisíc etherů a každý den do českého metaversu aktivně vstupuje kolem dvou tisíc uživatelů.

Decentraland a The Sandbox. Metaverse lákají na nemovitosti

Známé jsou například platformy Decentraland a The Sandbox, které by se daly laicky označit jako virtuální světy, v nichž se mohou konat události jako koncerty, módní přehlídky a další akce z reálného prostředí. Zmíněné platformy jsou flexibilní, lze v nich tak vybudovat svět dle preferencí stvořitele. 

Od oznámení Facebooku, že vstupuje do virtuálního světa, ve zmíněném Decentralandu vzrostly ceny za virtuální nemovitosti pětinásobně. Společnost Tokens.com, která se zaměřuje na blockchainovou technologii, nedávno nakoupila pozemky v Decentralandu za 2,5 milionu dolarů. 

Na konkurenční platformě The Sandbox nedávno neznámý kupec zaplatil 450 tisíc dolarů za pozemek, který sousedí s virtuální nemovitostí známého rapera Snoop Dogga, který v současné době vytváří svůj virtuální svět. „Vždy hledám další cesty, jak se mohu spojit s fanoušky, a proto jsme v Sandboxu vytvořili prostředí, kde se budeme moci virtuálně setkávat, vydávat NFT a pořádat exkluzivní koncerty,“ popsal známý raper svůj „Snoopverse“.

„Digitální svět je pro některé stejně důležitý jako ten reálný. Není to o tom, v co věříte, ale o tom, co se stane v budoucnosti,“ řekl pro televizní stanici CNBC realitní makléř Oren Alexander. „Ačkoliv se zdá tato vize jako vzdálená a kompletně absurdní, měli bychom mít na paměti, že kdysi lidé měli pochybnosti o potenciální důležitosti internetu a stejně tak tomu bylo u sociálních sítí,“ upozorňuje Theo Tzanidis z University of the West of Scotland pro server The Fashion Law. Motivace tak může být dvojí – sázka na další vývoj digitálního světa nebo únik ze světa reálného. 

Co to je Decentraland? Průvodce pro začátečníky

Potenciál virtuálních nemovitostí vnímá také realitní investiční fond Republic Realm, který koupil pozemky v Decentralandu za částku v přepočtu téměř za dvacet milionů korun. Tato transakce proběhla už v červnu loňského roku, kdy se virtuálním světům věnovala jen malá komunita. Od té doby se proto investice fondu Republic Realm zhodnotila, což dokazuje fakt, že společnost Tokens jen o pět měsíců později koupila mnohem menší virtuální parcely za více než dvojnásobek.

Už v roce 2018 si přitom odborníci kladli otázku, zda existuje na trhu s virtuálními nemovitostmi bublina. V té době totiž prostředí Decentralandu nebylo dostupné, ale už v něm bylo možné nakupovat pozemky v hodnotě několik tisíc dolarů. „Lidé utratili tisíce dolarů za virtuální nemovitosti, aniž si byli jistí, co tam budou moci ve skutečnosti postavit, jak to budou moci udělat, kdo je bude moci navštívit a popřípadě jak to celé monetizovat,“ napsal v roce 2018 Ryan Schultz, který se virtuálními světy zabývá už téměř dvě desetiletí. 

Roli hrají NFT tokeny i kryptoměna

Obě platformy spojuje to, že využívají navázanosti nezaměnitelných tokenů (NFT) na kryptoměnu ethereum. The Sandbox má token Sand, Decentraland používá token Mana. S oběma se dá obchodovat, lze tak sledovat jejich hodnotu a v případě, že je nákup pozemků pouhou investicí, tak je prodat dalším zájemcům. Prostoru totiž ani ve virtuálních světech není neomezeně. Celkově se na platformě The Sandbox prodaly pozemky za téměř sto milionů dolarů, v Decentralandu se jedná o nižší desítky milionů dolarů.