Investiční boom se opět nekoná. Praha za Hřiba investovala jen o sedm miliard více než za Krnáčové

Štvanická lávka spojující Holešovice a Karlín se už začala stavět.

Štvanická lávka spojující Holešovice a Karlín se už začala stavět. Zdroj: IPR, Camp

Zdeněk Hřib, primátor
Metro D, Magazín Nová Praha, vizualizace
Dopravní podnik dokončil za Hřibovy vlády geologický průzkum stavby metra D a začal se samotnou výstavbou.
Koalice také postavila Trojskou lávku, která nahradila předchozí zřícenou.
K výstavbě je připraven Dvorecký most spojující Smíchov a Podolí za miliardu korun.
8
Fotogalerie

Pražané si už léta povzdychují nad tím, že od tunelového komplexu Blanka hlavní město nic velkého nepostavilo. Ani současná koalice vedená Zdeňkem Hřibem (Piráti) neinvestovala zdaleka tolik, kolik si každý rok naplánovala. Radní věnovali čas zejména přípravě nových projektů, příští vedení metropole má zdědit investice za desítky miliard. Opozice kritizuje nedostatek rozvoje v dopravě či bydlení.

Za tři a půl roku Hřibovy vlády, tedy od roku 2018 do letošní první poloviny roku, investoval magistrát do rozvoje Prahy celkem 32,9 miliardy korun. To je o 6,7 miliardy více než dokázala bývalá koalice vedená Adrianou Krnáčovou (ANO), která za stejné období proinvestovala 26,2 miliardy korun a která byla kritizována za nízkou investiční činnost. Každý rok si přitom Hřibova koalice vytyčila dvakrát tolik peněz na investice, než kolik nakonec dokázala vyčerpat. „V tomto směru si nevedla o nic lépe než předchozí koalice Krnáčové,“ kritizuje opoziční zastupitel a starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS).

Náměstek pro finance Pavel Vyhnánek (Praha sobě) takové srovnání odmítá. V rozpočtu každý rok podle svých slov úmyslně alokoval více peněz na investice, než bylo nutné, aby nespadly do běžných výdajů. „Tyto peníze na konci roku nikam nemizejí, ale jsou převáděny do dalších let na tytéž investiční akce. Zabraňujeme tím jejich ,projedení‘ na jiné, méně důležité výdaje v konkrétním rozpočtovém roce,“ uvedl. Vedení Prahy se navíc potýkalo s útlumem během pandemie i s příchodem uprchlíků po vypuknutí války na Ukrajině. 

Investice za desítky miliard

Krnáčová měla navíc podle Vyhnánka výhodu, že mohla investovat peníze do takřka dokončených projektů. „Zatímco v minulém volebním období Praha proinvestovala kolem deseti miliard korun na investiční akce zděděné z minulých let, jako byla ústřední čistírna odpadních vod nebo tunel Blanka, my jsme nezdědili jedinou miliardovou investici, která by byla zahájena či alespoň měla stavební povolení,“ upozornil.

Koalici se podle Vyhnánka podařilo řadu velkých projektů rozjet. „Příští radě předáme běžící a zasmluvněné investiční akce v objemu, který nemá v moderní historii města obdoby,“ řekl. Jmenoval přitom první etapu výstavby metra D, výstavbu Dvoreckého mostu, rekonstrukci Průmyslového paláce, Libeňského mostu a staré linky čistírny odpadních vod na Císařském ostrově. „Jenom tyto akce představují investice blížící se třiceti miliardám. Zároveň jsme rozjeli výběrové řízení na zhotovitele druhé etapy metra D v objemu rovněž třiceti miliard korun,“ dodal Vyhnánek.

Co se v Praze staví?

Podle Hřiba neuměla předchozí koalice Krnáčové nakládat s investicemi efektivně. „Dřív se utrácelo za nesmysly, jen třeba v IT jsem zrušil zbytečné projekty za sto milionů korun,“ uvedl primátor. Současné koalici se podle něj podařilo dokončit nebo rozjet řadu klíčových projektů. „Za nás se udělal geologický průzkum a zahájila stavba metra D, po deseti letech stagnace stavíme nové tramvajové tratě, otevíráme rekordní množství P+R parkovišť, opravujeme Barrandovský most, postavili jsme znovu Trojskou lávku, stavíme Štvanickou lávku a za pár týdnů zahájíme stavbu Dvoreckého mostu,“ vyjmenoval Hřib.

Opozici chybí doprava

Dvojka volební kandidátky hnutí ANO v Praze Ondřej Prokop je naopak přesvědčen, že to byla právě Krnáčová, kdo musel začínat od nuly a Hřibově koalici naopak předpřipravila metro D či Dvorecký most. „Sám jsem zvědavý, co svému nástupci předá současný primátor Hřib, kromě umění sebeprezentace, v tom je vážně skvělý,“ řekl Prokop.

„Nejvíce investic mně osobně chybí v oblasti dostupného bydlení. Praha v tomto ohledu dost zaspala a to se musí změnit. Potřebujeme mít dostatek bytů například pro potřebné profese, jako jsou učitelé, zdravotníci nebo policisté a hasiči,“ uvedl Prokop. Hřibova koalice opravila přes tisíc zanedbaných městských bytů a věnovala se také získávání pozemků pro výstavbu nových.

Vítězný návrh na nový informační systém v Praze:

Video placeholde
Vítězný návrh na nový informační systém v Praze

Občanští demokraté, kteří do zářijových komunálních voleb vedou kandidátku Spolu s TOP 09 a lidovci, chtějí vidět více peněz v dopravě. „Pro dobudování zásadní pražské infrastruktury, jako je třeba Radlická radiála, Vysočanská radiála, zastřešení Spořilovské nebo výkupy pozemků pro okruh neudělala tato koalice téměř nic,“ tvrdí Portlík. „Nejde jen o dopravu, v pražském školství chybějí kapacity od mateřských po střední školy. Totéž platí i v sociální oblasti, kde je velký nedostatek míst v domovech pro seniory,“ upozornil starosta.