Nedělní zákaz jízdy kamionů dopadne hlavně na moravské dopravce, může být i likvidační

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Blesk:David Malik,Czech News Center a.s.

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Potkat v neděli na dálnici kamion by mělo být brzy takřka nemožné. Ministerstvo vnitra počítá se zákazem jízdy od sobotní půlnoci až do dvaadvacáté hodiny následujícího dne, dosud přitom mohou nákladní dopravci vyjíždět v neděli aspoň do třinácté hodiny. Zatím není jasné, odkdy by se tak mohlo stát.

„Jsme jediná země, která má povolenou jízdu kamionů v neděli do 13 hodin. Je třeba to upravit,“ prohlásil premiér Andrej Babiš (ANO), který se na změně zákona dohodl s ministrem vnitra a šéfem ČSSD Janem Hamáčkem, ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO) a policejním prezidentem Janem Švejdarem.

Pro dopravce je taková změna nepřijatelná. „Je to zásadní zásah. Uměle nutíme řidiče sedět ve vozidlech, nepracovat a spotřebovávat mzdu. Náklady by se zvýšily o miliony korun ročně,“ řekl deníku E15 šéf společnosti ICOM Transport Zdeněk Kratochvíl.

Mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix dodává, že obzvlášť pro moravské přepravce směřující do Německa je opatření téměř likvidační: „Řidič, co musí vyložit zboží v pondělí ráno, bude muset být na cestě o den déle,“ dodal.

Následně zákaz pocítí i spotřebitelé. „Kvůli téměř nulovým maržím v dopravním sektoru všechny zvýšené náklady dopadnou na objednatele přepravy nebo koncové zákazníky,“ sdělila mluvčí Svazu průmyslu a dopravy Eva Veličková. „Problematická doprava z Moravy do Německa na pondělní ráno naruší konkurenci na trhu,“ míní.

Předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp tvrdí, že plánovanému opatření rozumí, ovšem je předčasné. „Hlavně kvůli nedostatku odpočívadel. Přínosy budou menší než vzniklé problémy,“ říká Šíp.

Právě parkovací místa pro nákladní automobily na odpočívadlech jsou v tuzemsku problémem. Prozatím jich je pouze 2500, asi 1400 jich ale stále chybí. Jejich nová výstavba má být ovšem součástí vládního plánu. „Vyjde to na sedm miliard korun,“ dodal ministr Kremlík.

Cílem úpravy je mimo jiné sjednocení legislativy s okolními státy a také uvolnění prostor na odstavných plochách. Zákazy platí v řadě zemí kvůli obyvatelstvu vracejícímu se domů z víkendů. „Kamionů však neubude, více jich pojede v sobotu a v pondělí,“ tvrdí Šíp.