Nový personální šéf DPP Špička chce sjednotit vzdělávání

šéf lidských zdrojů pražského dopravního podniku
Jiří Špička

šéf lidských zdrojů pražského dopravního podniku Jiří Špička Zdroj: Michael Tomes/E15

Centralizace vzdělávání zaměstnanců, každoroční jednání s odbory o mzdách či nový motivační program pro zaměstnance patří k prioritám nového šéfa lidských zdrojů pražského dopravního podniku Jiřího Špičky. V rozhovoru pro deník E15 naznačil změny, které by podle jeho názoru měly vylepšit fungování městské firmy.

Špička chce především soustředit vzdělávání zaměstnanců pod pravomoc personálního ředitele. Nyní si zvyšování kvalifikace zajišťují některé organizační jednotky společnosti samostatně. Příkladem je mu skupina Českých drah, kde donedávna působil. V dceřiné firmě ČD Cargo měl na starosti jako provozní ředitel i personální záležitosti. Dráhy mají na vzdělávání rovnou dceřinou firmu, u DPP by to mohl být spíše samostatný úsek.

„Vím, co všechno musejí provozní zaměstnanci zvládnout, aby výsledkem byla bezpečná doprava. Proto bych chtěl mít vzdělávání soustředěno pod personálním oddělením, abych měl jistotu vysoké kvality, která vede ke zvyšování bezpečnosti,“ řekl Špička.

V podniku ale chystá i další změny. S odbory chce například jednat o mzdách na každý nový rok. Nyní v DPP platí čtyřletá kolektivní smlouva, jejíž obecné základy by měly zůstat i nadále dlouhodobé, mzdová a bonusová část by se ale dojednávala každoročně. „Úzce to souvisí s ekonomickou situací firmy a vždy je potřeba najít nějakou rozumnou hranici,“ uvedl ředitel.

Regenerační pobyty v lázních

Odborům by rád nabídl nový motivační program pro zaměstnance, v úvahu prý přichází například i obdoba drážních regeneračních pobytů v lázních. „Někde je ta motivace hodně podceňována, někde jsou zaměstnanci dokonce demotivováni,“ doplnil Špička.

Před případným propouštěním si chce objet všechny provozní jednotky, tedy hlavně depa a vozovny. „Je snadné propustit provozního zaměstnance, jeho výcvik ale stojí hodně peněz a těžko se potom v případě potřeby nahrazuje. Většinou se snažím hledat úspory v administrativě,“ uzavřel Špička.

Během letošního roku by chtěl rovněž změnit manažerskou strukturu podniku tak, aby mohla fungovat od ledna 2015.