Pět dnů nepůjdeme do práce. Tisíce odborářů Škody demonstrovaly za vyšší mzdy

Před budovou vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly 15. dubna tisíce zaměstnanců za vyšší mzdy. Odbory se stále s firmou nedohodly na růstu mezd, i když kolektivní smlouva vypršela na konci března.

Před budovou vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly 15. dubna tisíce zaměstnanců za vyšší mzdy. Odbory se stále s firmou nedohodly na růstu mezd, i když kolektivní smlouva vypršela na konci března. Zdroj: CTK

Před budovou vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly 15. dubna tisíce zaměstnanců za vyšší mzdy. Odbory se stále s firmou nedohodly na růstu mezd, i když kolektivní smlouva vypršela na konci března.
Před budovou vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly 15. dubna tisíce zaměstnanců za vyšší mzdy. Odbory se stále s firmou nedohodly na růstu mezd, i když kolektivní smlouva vypršela na konci března.
Před budovou vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly 15. dubna tisíce zaměstnanců za vyšší mzdy. Odbory se stále s firmou nedohodly na růstu mezd, i když kolektivní smlouva vypršela na konci března.
Před budovou vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly 15. dubna tisíce zaměstnanců za vyšší mzdy. Odbory se stále s firmou nedohodly na růstu mezd, i když kolektivní smlouva vypršela na konci března.
Před budovou vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly 15. dubna tisíce zaměstnanců za vyšší mzdy. Odbory se stále s firmou nedohodly na růstu mezd, i když kolektivní smlouva vypršela na konci března.
6
Fotogalerie
Odbory automobilky Škoda Auto hrozí třídenní nebo pětidenní stávkou, pokud firma nezvýší mzdy o více než tři procenta. Předseda odborů Jaroslav Povšík dnes řekl, že ve hře je také časově neomezená stávka. Další jednání odborů a firmy bude ve čtvrtek. Za vyšší mzdy demonstrovaly dnes před budovou vedení automobilky v Boleslavi tisíce zaměstnanců. Asi dva tisíce lidí demonstrovaly podle místních odborářů v závodě Kvasiny a protestní mítink byl i v nejmenším závodě ve Vrchlabí.

Odbory se s firmou na růstu mezd dosud nedohodly, i když kolektivní smlouva vypršela na konci března. Škoda při kolektivním vyjednávání navrhla růst mezd o tři procenta na následujících 12 měsíců. Odboráři nyní žádají pět procent. Podle Povšíka stále platí nabídka zaměstnanců, že se vzdají nárůstu mezd, pokud po nich nebude firma vyžadovat takzvaná flexikonta, tedy směny navíc.

Protestující z ranní i odpolední směny dnes pracovali o hodinu méně. Zaměstnanci z noční směny, kteří chtějí stávku podpořit, skončí ve čtvrtek ráno o hodinu dříve. Pokud firma podle Povšíka na čtvrtečním jednání bude ochotna svou nabídku zvýšit, kolektivní vyjednávání bude pokračovat. V případě, že bude trvat na své nabídce zvýšit mzdy pouze o tři procenta, bude se chystat stávka. „Udělali bychom zhruba tři dny nanečisto a pak bychom šli do časově neomezené stávky,“ řekl novinářům.

Kromě růstu mezd z pódia odborů zaznívaly také protesty proti úbytku pracovních míst ve výrobě nebo vyčleňování zaměstnanců pod externí organizace. Kvůli situaci kolem kolektivního vyjednávání bylo zrušeno několik pátečních nočních směn, automobilka tak podle Povšíka nemohla vyrobit kolem dvou tisíc aut.

V závodě Kvasiny demonstrovalo za vyšší mzdy podle odhadu odborů kolem dvou tisíc lidí z dopolední a odpolední směny, což je téměř polovinu osazenstva závodu. „Lidé dali najevo, že stojí za vyjednávacím týmem odborů a že požadavky na růst mezd jsou oprávněné,“ řekl předseda kvasinských odborů Martin Lustyk. Lidé podle něj na mítinku dali najevo i své obavy z plánů firmy na takzvané vyčleňování. Ve Vrchlabí podle místopředsedy odborů Milana Kobylky demonstrovala drtivá většina lidí z ranní a odpolední směny. Závod Vrchlabí vyrábí převodovky a má asi tisíc lidí.

Mluvčí Škody Jana Bahníková nechtěla plány odborů komentovat. „Tato akce bude po jejím ukončení vyhodnocena firmou společně se sociálním partnerem a další se uvidí následně,“ řekla.

Až 60 tisíc roční bonus

Průměrná hrubá mzda v dělnických profesích ve Škodě je kolem 34 tisíc korun, což je o 6800 více než průměrná mzda v zemi. Pracovnice automobilky z oddělení Kontroly kvality novinářům řekla, že by byla spokojená s nárůstem mzdy o 4,5 procenta. „Jsme hodně v práci a málo doma, takže si trošku větší platy zasloužíme,“ řekla. Zaměstnanci přišli protestovat s píšťalkami nebo transparenty typu: Nechceme za nová auta ojetý plat.

Odbory už s firmou dohodly, že každý tarifní zaměstnanec dostane v květnové výplatě jako součást mzdy za duben variabilní část bonusu 25 tisíc korun. Včetně fixní části bonusu vyplácené před letními dovolenými a před Vánoci tak zaměstnanci dostanou roční bonus asi 60 tisíc korun.

Škoda loni zvýšila zisk, dodala rekordní počet aut

Škoda Auto loni zvýšila zisk o 46 procent na 665 milionů eur, tedy na 18,4 miliardy korun. Zákazníkům automobilka dodala rekordní počet 1,037 milionu vozů, což je meziroční nárůst téměř o 13 procent. Kolínská TPCA zatím loňské hospodářské výsledky nezveřejnila, v roce 2013 tam meziročně klesly tržby i zisk shodně o 13 procent. Tržby činily podle auditovaných výsledků 29,8 miliardy, zisk před zdaněním 278,1 milionu korun.

Ani v TPCA se zatím odbory s vedením firmy na růstu mezd nedohodly, kolektivní smlouva také vypršela na konci března. V TPCA je průměrná mzda kolem 30 tisíc korun. Vedení firmy nabídlo růst mezd asi o 500 korun, odbory požadují přibližně 1340 korun, na dohodu se zatím čeká.

Průměrný hrubý měsíční příjem v nošovické automobilce Hyundai činil loni 32 568 korun, v dělnických profesích 29 922. Od 1. března zaměstnancům vzrostly mzdy v průměru nejméně o 3,3 procenta.

Výběr protestních akcí odborů ve Škodě Auto v souvislosti s vyjednáváním o kolektivní smlouvě od roku 2000:
2001 - Dohodou se na poslední chvíli zažehnala hrozba stávky, která byla podle odborářů už velmi reálná. Výsledkem bylo plošné zvýšení tarifní části mzdy o 10,1 procenta.
2003 - Velmi bouřlivé vyjednávání o kolektivní smlouvě provázela hrozba stávkou. O zvýšení mezd se odbory se zaměstnavatelem dohadovaly od prosince 2002 až do začátku března. Konečná dohoda zajistila průměrné zvýšení tarifních platů o 8,7 procenta.
2005 - Odbory uspořádaly výstražnou stávku na podporu růstu platů o deset procent. V březnu 2005 všechny tři směny zkrátily o hodinu svou pracovní dobu a u sídla vedení závodu v Mladé Boleslavi se konala demonstrace za účasti 12 tisíc lidí. Nakonec se odbory s firmou dohodly na zvýšení mezd o sedm procent.
2007 - Při předchozích jednáních automobilka nabídla zaměstnancům růst platů v průměru o 13 procent, s tím ale odbory nesouhlasily a vyhlásily stávku. Firma v rekci na to stáhla nabídku na růstu mezd na 7,5 procenta. Stávkovalo se 17. dubna, akce se zúčastnilo nejméně 20.000 lidí. Den poté se odbory s vedením podniku dohodly na zvýšení mezd v průměru o 12,7 procenta a na jednorázových příplatcích.
2010 - Kolektivní vyjednávání opět vyvrcholilo hrozbou stávkou. Odbory odmítly pět návrhů zaměstnavatele, nakonec se však v dubnu 2010 s firmou dohodly na růstu mezd o 2,7 procenta a jednorázovém příplatku.
2012 - Po neúspěšném vyjednávání vstoupily odbory po vypršení staré dohody koncem března do stávkové pohotovosti. Hrozba stávky byla zažehnána 20. dubna dohodou o růstu mezd o pět procent a jednorázovém bonusu.
2014 - I tento rok chtěly odbory v případě nedohody s firmou vyhlásit stávkovou pohotovost. Odbory usilovaly především o zachování zaměstnanosti, tedy o investice firmy do nových produktů. Firma se s odbory dohodla koncem března, dohoda mimo jiné zaručila růst tarifní mzdy o dvě procenta, jednorázovou platbu, variabilní bonus i další investice do výroby nového modelu v závodě Kvasiny.
2015 - Odbory dnes pohrozily třídenní nebo pětidenní stávkou, pokud firma nezvýší mzdy o více než tři procenta, ve hře je také časově neomezená stávka.