Pivovary lákají turisty na staré varny i pozorování výroby

Varny v pivovaru Staropramen

Varny v pivovaru Staropramen Zdroj: Staropramen

Češi i zahraniční turisté stále více objevují kouzlo tuzemských pivovarů i možnosti „zážitkové“ turistiky s nimi spojené. Příležitost sledovat výrobu piva z větší či menší vzdálenosti, přímo na místě jej také ochutnat a naučit se správně čepovat či dokonce vařit loni využily statisíce zájemců. Nárůst čekají pivovary i odborníci i letos.

Menším i větším pivovarům se tak přece jen vyplácí milionové až desetimilionové částky, které firmy v posledních letech do návštěvnických tras, pivovarských muzeí a s nimi spojených atrakcí investovaly. Zahraniční turisté tvoří většinu těch, kteří do pivovarů míří, jejich podíl se pohybuje mezi třemi až čtyřmi pětinami.

Loni se jich k některému z tuzemských producentů pěnivého moku podívalo podle odhadu analytika cestovního ruchu Jana Beránka ze společnosti Mag Consulting na 480 tisíc a letos by mohl tento počet překročit půl milionu. „Česká pivní turistika je na vzestupu. České pivovary tak dokazují, že nové produkty cestovního ruchu se v rámci pivní turistiky osvědčily a každoročně zvyšují počty zahraničních ‚pivařů‘ v Česku,“ řekl Beránek.

Pivovary už ale nenavštěvují pouze nadšenci pro pivo. „Nabízíme také pohled na kvalitní industriální architekturu. Plzeňský Prazdroj je tak již několik let kotevním bodem na Evropské cestě industriálními památkami,“ řekl Jiří Mareček, mluvčí Plzeňského Prazdroje, jenž loni zaznamenal nárůst počtu turistů o 16 procent na téměř 300 tisíc. Zatím poslední částkou vydanou Prazdrojem na návštěvnické zázemí bylo 1,5 milionu korun na obnovu exkurzní trasy v jeho nejmladším pivovaru Radegast Nošovice, jež se prvním zájemcům otevřela minulý týden.

Nárůst počtu návštěvníků o 15 procent loni zaznamenaly i pivovary Krušovice, Starobrno a Velké Březno ze skupiny Heineken ČR, Pivovary Staropramen či pivovary v Litovli, Hanušovicích a Přerově skupiny PMS. Ta loni investovala čtyři miliony do minipivovaru v Litovli, v němž si mohou zájemci dokonce sami vyzkoušet, jak se pivo vaří.

Předloni pak investovala 20 milionů do nového muzea v pivovaru Holba Hanušovice. „Nejedná se o investici, jejíž návratnost lze vyčíslit v penězích. Jde o podporu regionu, tradice českého pivovarnictví i samotného pivovaru a značky,“ řekla mluvčí skupiny PMS Hana Matulová.

Trh půl milionu zahraničních turistů

Plzeňský Prazdroj

počet návštěvníků (2011): 294 263 (zahrnuje pivovary Prazdroj, Gambrinus, Radegast a Velké Popovice, Pivovarské muzeum a Plzeňské historické podzemí)

poslední investice: 1,5 milionu do inovace návštěvnické trasy pivovaru Radegast v Nošovicích (2012)

zajímavosti: zrestaurovaná varna z dvacátých let minulého století, dřevěné sudy v historických sklepích (pivovar Prazdroj), škola čepování a srovnávací degustace (pivovar Gambrinus), varna se zachovanou historickou varní nádobou z roku 1928 (pivovar Velké Popovice), degustace piva v restauraci s výhledem na Beskydy (pivovar Radegast)

Krušovice (skupina Heineken)

počet návštěvníků (2011): 37 tisíc

zajímavosti: jediná vysvěcená kaple, která se na území Česka nachází v areálu pivovaru

Skupina PMS (Hanušovice, Litovel, Přerov)

počet návštěvníků (2011): 13 tisíc (Hanušovice), 10 tisíc (Litovel)

poslední investice: 20 milionů do Pivovarského muzea v Hanušovicích (2010), čtyři miliony do minipivovaru v Litovli (2011)

zajímavosti: možnost seznámit se s výrobou v reálném prostředí (Hanušovice), ukázky tradiční výroby piva s možností uvařit si vlastní pivo (Litovel) Pivovar Staropramen (Praha-Smíchov)

počet návštěvníků (2011): několik desítek tisíc

poslední investice: 30 milionů na návštěvnické centrum (2011)

zajímavosti: multimediální prohlídkou pivovaru provází virtuální postava ve své době slavného sládka Josefa Paspy, který působil ve Staropramenu okolo roku 1930