Prodával trička s panáčkem močícím na Babiše. Podnikatel se pokutě nevyhne, peníze získá ze sbírky

Andrej Babiš

Andrej Babiš Zdroj: Foto ara

Motiv prodávaný na e-shopu
Andrej Babiš
Andrej Babiš (63, ANO)
Andrej Babiš
5
Fotogalerie

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí definitivně rozhodl o pokutě ve výši 21 tisíc korun pro podnikatele Ondřeje Fuchse. Ten prodával zboží karikující současného designovaného premiéra Andreje Babiše v době před podzimními volbami. Podle úřadu se tím účastnil volební kampaně, ačkoliv k ní nebyl registrovaný. Proti rozhodnutí chce Fuchs podniknout právní kroky.

Fuchs prodával zboží celkem na dvou e-shopech – threeka.cz a bojkot.shop. Jednalo se především o trička, tašky nebo nálepky, na kterých byl Andrej Babiš vyobrazován. Problémem bylo, že k prodeji docházelo v době mezi 2. květnem 2017 a 24. říjnem 2017, což zákon považuje za dobu určenou právě pro volební kampaně.

Původně úřad Fuchsovi vyměřil pokutu 25 tisíc korun, po podání odporu došlo ke snížení na 21 tisíc, plus správní poplatek ve výši tisícikoruny. „Úřad má za to, že pokuta dostatečně zohledňuje skutečnosti svědčící ve prospěch obviněného, skutečnosti svědčící v neprospěch obviněného a preventivní funkci správního trestu,“ zdůvodňuje pokutu úřad. Podnět k prošetření měl přitom podat sám Babiš. 

Proti současnému rozhodnutí již není možné podat rozklad, rovněž nemůže dojít k přezkoumání. Podnikatel musí pokutu zaplatit. Na internetu se rovněž rozjela sbírka na Fuchsovu podporu, sám podnikatel ale vyzývá, aby zájemci posílali jen symbolickou jednu korunu.

Fuchs ale potvrdil, že chce podniknout další kroky. „V tuto chvíli se tomu již věnují právníci, kteří chystají správní žalobu na úřad,“ napsal E15.cz Fuchs. „Nespokojíme se s ničím jiným, než aby soud uznal, že je to neoprávněné a že se jedná o omezování podnikání,“ dodal. Ten není členem žádné politické strany, spoluzakládal však skupinu AUVA, která proti Babišovi pořádala happeningy.

„Přístup ke svobodnému podnikání tady nikdo neomezuje, v těchto případech však nejde o podnikání jako takové, ale o propagační činnost, která v sobě nese sdělení v neprospěch kandidáta nebo politických stran,“ uvedl pro Info.cz již na podzim člen úřadu Jan Outlý, podle kterého se jedná především o prevenci toho, aby k podobným krokům v budoucnu nepřistupovaly samotné politické strany.