Plánovaný prodej Zentivy začal v říjnu loňského roku, když Sanofi strávila více než rok vyčleňováním evropské divize generických léků Zentiva do samostatné společnosti. Sanofi chce zjednodušit svůj chod a generické léky nepovažuje za svoji hlavní aktivitu.
Generická léčiva jsou léky, jejichž výrobci vypršela patentová ochrana a mohou tedy lék se stejnou účinnou látkou začít vyrábět i jiné firmy. Obvykle to trvá několik let.
Advent International podle vyjádření z dubna letošního roku chce ze Zentivy vytvořit nezávislého evropského lídra v oblasti generických léků. "Advent International se specializuje na restrukturalizace firem. Pokud tedy Zentivu koupí, ta se dříve či později vrátí na burzu, odkud se stáhla v roce 2009, nebo bude přeprodána novému majiteli. Mezitím se ale Advent International bude snažit zefektivnit její chod, případně redukovat nadbytečné náklady, a zvýšit tak přidanou hodnotu její produkce. Samotná značka Zentiva případně zanikne právě až při přeprodání novému majiteli, nyní ještě ne," řekl tehdy hlavní ekonom brokerské společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.
Advent International patří mezi největší soukromé investiční fondy. Společnost vznikla v roce 1984 a nyní má ve správě majetek za 35 miliard eur. Firma se soustředí na pět hlavních sektorů - obchodní a finanční služby, zdravotní péče, průmysl, maloobchod, spotřebitelé a volný čas a technologie, média a telekomunikace.
Zentiva má sídlo v Praze, působí na více než 50 trzích a má silné postavení ve východní Evropě, zvláště v České republice, na Slovensku a v Rumunsku. Výrobní závody má v Praze a v Bukurešti a ročně vyrobí a distribuuje více než 350 milionů balení leků. V roce 2016 firmě stoupl čistý zisk o 6,4 procenta na 211,4 milionu korun. Výnosy stagnovaly na 5,2 miliardy korun.