Spodní část Václavského náměstí opraví Hochtief. Praha za revitalizaci zaplatí přes 300 milionů

Nové Václavské náměstí by mělo podle tvůrců být příjemnější pro pohyb a dostupnější hromadnou dopravou.

Nové Václavské náměstí by mělo podle tvůrců být příjemnější pro pohyb a dostupnější hromadnou dopravou. Zdroj: Jakub Cigler architekti

Rekonstrukce Václavského náměstí.
Václavské náměstí, vizualizace, IPR
Václavské náměstí, vizualizace, IPR
4
Fotogalerie

Oprava spodní části pražského Václavského náměstí vyjde Prahu na zhruba 326,6 milionu korun. Práce pro město provede společnost Hochtief, která zvítězila ve výběrovém řízení. Plán schválili pražští radní. 

Oprava se uskuteční na základě projektu od architektonické kanceláře Cigler Marani Architects, který vznikl už v roce 2005. V budoucnu bude opravena také horní část náměstí, do které se vrátí tramvaje.

„Je to návrat k tomu, aby Václavské náměstí bylo centrem Prahy v nějaké důstojné formě. Stavební práce začnou příští rok na jaře s tím, že bychom v té první stavební sezóně chtěli mít hotovy ty zásadní věci s případným dokončením další rok,“ řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09).

Revitalizace se týká části náměstí od Můstku k ústí Vodičkovy a Jindřišské ulice. Vybraná firma převezme podle návrhu smlouvy od města staveniště do pěti dnů od podpisu smlouvy. V dalších následujících pěti dnech bude muset zahájit práce. Celková doba výstavby nesmí přesáhnout 24 měsíců. Smlouvu s dodavatelem má podle dokumentu schváleného radními podepsat město s firmou nejpozději do letošního 14. prosince.

Prostor pro pěší má být rozšířen a na náměstí budou moci vjíždět pouze automobily s povolením. Prostor pro auta tak bude zúžen, ale vjezdy do budov zůstanou zachovány. Přibudou například pítka a také základna pro umísťování vánočního stromu. Veškerá zeleň bude zavlažována pomocí automatického systému. Ve spodní části náměstí se už opravilo podzemí. Šlo například o přeložky inženýrských sítí. Město nyní ještě jedná o tom, že by oproti původnímu plánu vysadilo na náměstí lípy, nikoli platany. „Zjišťujeme, zda existuje kultivar, který tolik nesmolí,“ řekl Hlaváček.

Prostor pro pěší má být rozšířen a na náměstí budou moci vjíždět pouze automobily s povolením. Prostor pro auta tak bude zúžen, ale vjezdy do budov zůstanou zachovány. Přibudou například pítka a také základna pro umísťování vánočního stromu. Veškerá zeleň bude zavlažována pomocí automatického systému. Ve spodní části náměstí se už uskutečnily opravy, které se musely udělat v podzemí. Šlo například o přeložky inženýrských sítí.

Vedení Prahy plánuje také rekonstrukci v horní části náměstí, kam se vrátí tramvajové koleje. Tramvaje budou jezdit v trase dnešních vozovek pro auta. V minulosti byly koleje ve středu náměstí. Na náměstí přibude druhé stromořadí, ubude parkovacích míst a rozšířen bude proti původnímu plánu střední prostor. Město nyní nechá vypracovat dokumentaci nutnou pro získání územního rozhodnutí a stavebního povolení. Stavět se má začít v roce 2022.

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem Karla IV. V 19. století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí, posléze na Václavské.