Za Ťokem stojím, není důvod ho odvolávat, prohlásil Babiš

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok Zdroj: CTK

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš nevidí důvod k odvolání ministra dopravy Daniela Ťoka (za ANO). Řekl to dnes v České televizi v souvislosti s podezřením na korupci v české pobočce firmy Skanska v době, kdy ji Ťok vedl. Podle Babiše Ťok všechny okolnosti dostatečně vysvětlil.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) ve čtvrtek řekl, že bude chtít o záležitosti mluvit s koaličními partnery. Do té doby by měl Ťok rozptýlit všechny pochybnosti. Babiš tuto výzvu označil za „dělání politiky“, protože ministr dopravy Sobotkovi zaslal ve středu dvoustránkový dopis, v němž to podle Babiše vysvětlil. Okolnosti podezření podle Babiše Ťok vysvětlil i v televizi. Šéf ANO zároveň zpochybnil svědectví auditora.

O podezření z korupce v české pobočce Skansky informoval tento týden Český rozhlas. Švédští interní auditoři v roce 2011 údajně zjistili, že pobočka vyvedla ze svého hospodaření nejméně 100 milionů korun. Peníze prý putovaly na úplatky do firmy, s níž Skanska spolupracovala na dostavbě silnice R7.

Výběrové řízení na dostavbu silnice R7 vyhrálo v roce 2008 konsorcium firem EDS, Geosan Group a Skanska. Šlo o zakázku za 2,2 miliardy korun. Vedoucím konsorcia byla podle Radiožurnálu Skanska s podílem 71,5 procenta, o dva roky později se 16,5 procenta vzdala ve prospěch Geosanu. Geosan získal peníze, ale místo aby začal sám stavět, najal si na výstavbu mostu Skansku, ale za méně peněz, popsal v úterý Radiožurnál.

Ťok korupci nebo porušení etických zásad odmítá, ve středu Sobotkovi poslal dopis. Uvedl v něm například, že rozdíl v cenách podle něho způsobil pokles hodnoty stavebních prací na trhu mezi roky 2008 a 2011, kdy se zakázka začala realizovat. Jako problematické ale vidí skutečnost, že Skanska byla zároveň objednatelem a zhotovitelem prací.

Problémy s mýtným

Ministerstvo dopravy má problém i s přípravou soutěže na desetiletý provoz mýtného po skončení smlouvy s firmou Kapsch po roce 2016. V případě, že by se nestihl vybrat vítěz, bude s Kapschem zřejmě prodloužena současná smlouva o dva roky. Za to ale Ťok požaduje od firmy slevu. Firma však snížení cen o mnoho procent označila za nereálné. Babiš dnes nynější smlouvu uzavřenou mezi státem a firmou označil za absolutně nevýhodnou.

„My chceme udělat výběrové řízení a samozřejmě vyjednáváme také s Kapschem,“ podotkl dnes Babiš. „Děláme maximum pro to, abychom to zvýhodnili pro nás,“ dodal.

Předseda KSČM Vojtěch Filip dnes označil smlouvy uzavřené v minulosti s Kapschem za „jednu z největších katastrof, která kdy postihla dopravu v ČR“. Například mýtné brány podle Filipa komplikují rekonstrukci dálnice D1. Současnému provozovateli mýtního systému nezbude nic jiného, než na požadavek slev přistoupit, míní Filip.