Po telefonu se nabízejí pochybné dluhopisy s vysokým výnosem

Peníze, koruny

Peníze, koruny Zdroj: Anna Vacková, E15

ČNB
2
Fotogalerie

Stovky dluhopisů neznámých českých firem za miliardy korun pokoutně nabízené poradci po telefonu jako unikátní investiční příležitost – a na první pohled vysoký výnos mnohdy krytý firmou s miniaturním základním jměním nebo rovnou s insolvencí na krku. Tak vypadá trh s privátními nabídkami bondů pět let poté, co na něj Česká národní banka přestala dohlížet. Ve zbytku roku poradci svou aktivitu zřejmě ještě vystupňují. 

Na bezproblémový prodej neprůhledných bondů bez prospektu schváleného ČNB mají totiž posledních šest měsíců. „Řada podniků rychle pochopila, že bondy představují snadnou a téměř neregulovanou cestu, jak zafinancovat i ty nejexotičtější podnikatelské záměry. Pro drobného investora může být taková investice téměř toxická. Někteří emitenti se ostatně stihli položit již několik málo měsíců po upsání svých dluhopisů,“ uvádí šéf Unie společností finančního zprostředkování a poradenství Aleš Šindelář.

Koncem loňského roku tak bylo podle jeho odhadu na trhu několik stovek neveřejně nabízených dluhopisových emisí. Jedinou zákonnou podmínkou pro ně je, aby řady investorů nepřesáhly počet 150. Za dvanáct procent ročně se tak investor může podílet na rozšíření jedné ze zlínských diskoték. Na emitenty jako iConsulting 4 Companies či EMTC zase věřitelé podali insolvenční návrh, druhá ze zmíněných firem z portfolia podnikatele Tomáše Bárty i tak přesto lanaří nové klienty na bezmála sedmiprocentní výnos.

Kolem deseti procent výnosu nabízejí i firmy jako Petlas CZ nebo Grand Koil. Ačkoli prodávají emise v objemu přes deset milionů korun, první z nich má základní jmění 200 tisíc korun a druhá jednu korunu. Od příštího roku na trhu přituhne, novela zákona o kapitálovém trhu zakáže investičním zprostředkovatelům nabízet dluhopisy bez prospektu. Ten obsahuje vyčerpávající informace o profilu emitující firmy.

„K eliminaci prodejů ale zřejmě nedojde, jelikož bude probíhat na základě takzvaných tipařských smluv, tedy smluv o zprostředkování klientských kontaktů. Tento postup je obtížně postižitelný,“ připomíná právník advokátní kanceláře Schejbal & Partner Lumír Schejbal.