Kreditní karty slaví kulaté výročí. Častěji s nimi nakupují muži

platební karty, banky, nakupování

platební karty, banky, nakupování

platební karty, banky
2
Fotogalerie

Plastové kreditní karty, tak jak je známe dnes, slaví již 60 let. Za tu dobu si vybudovaly stabilní místo mezi finančními službami. A jak vyplývá ze statistik ČSOB v oblibě je mají spíše muži. Držitelek kreditek je 45 procent. Muži uskuteční měsíčně obvykle devět transakcí a jejich průměrný nákup je 884 korun. Ženy využijí kreditku při nakupování sedmkrát za měsíc při průměrné útratě 714 korun.

„Kreditka je v případě klientů ČSOB zejména platebním nástrojem pro věci denní spotřeby v kamenných obchodech a na e-shopech. Nejvíce se používá pro nakupování v supermarketech. V závěsu následují nákupy pohonných hmot, elektroniky a útraty za ubytování. V zahraničí pak vedou platby za hotelové služby, v nákupních centrech a autopůjčovnách,“ uvádí Michaela Lhotková, výkonná ředitelka pro oblast Spotřební financování, platební řešení a otevřené bankopojištění v ČSOB.

Nejsilnějšími nákupními měsíci jsou podle ČSOB v případě kreditních karet březen, květen a předvánoční prosinec. „Naproti tomu nejméně Češi kreditkami utrácejí v únoru, dubnu a září. Největší počet držitelů kreditních karet je z Prahy, takřka třetina, naproti tomu vůbec nejméně jich je ve východních Čechách, říká Lhotková.

Dobrý sluha, ale zlý pán

Jednou z posledních inovací u kreditních karet je jejich přesun do mobilních zařízení prostřednictvím platebních aplikací. Při nákupech pak kreditky mohou poskytnout určité výhody – různé slevy či získání bonusu z každého nákupu zpravidla kolem jednoho procenta zpět. Abyste však nesplakali nad výdělkem, klíčovým pravidlem je splacení celé utracené částky včas a tím dodržení podmínek bezúročného období. Pokud se opozdíte nebo neuhradí celou sumu, začne se vám zbylá suma na kartě úročit v řádu desítek procent.

Počet plateb kreditními kartami u obchodníků se v prvním čtvrtletí 2018 meziročně zvýšil o takřka 11 procent na 29 milionů a objem plateb o 9,5 procenta na 22,3 bilionu korun. Celkový počet vydaných kreditek na českém trhu činí dva miliony, nejpoužívanější značkou je Mastercard, uvádí Sdružení pro bankovní karty.