Jak zvládnout obchodní etiketu. Byznys schůzky opět v realitě

Etiketa

Etiketa Zdroj: Formen

Brzy zazvoní na hodinu. Malá nebo velká přestávka „na sváču“ končí a je čas vydat se zpět tam, kde jsou lidé. Dost bylo „vir-tuálu“, dost bylo tohoto obchodního punku bez cestování, sdílení a setkávání. Opět to začíná. Na mě, podobně jako na vás, čeká ten nejlépe sestavený rozvrh hodin, dnů a týdnů, abyste své byznysy posunuli opět dál.

Vím, že některým z vás se dařilo, vedlo a vzkvétali jste. Vím také, že někteří z vás utrpěli hluboké rány, a jizvy se budou hojit dlouho. Lkaní stranou, jsme muži a činy jsou to, k čemu jsme se na tomto světě vyskytli.

Podařilo se nám společně, věřím, utnout již šest hlav té mnohohlavé potvoře, která stojí mezi námi a vysněným klientem, zakázkou „jako hrom“ nebo trvalou prosperitou. Zažité mýty obchodní etikety je onen netvor. Jako rytíři v naleštěné obchodní zbroji, vybaveni plným toulcem rad a námětů, můžeme vystřelit svůj zlatý šíp tím směrem, který jsme si zvolili. Nyní jste připraveni, abyste se v místě dopadu mohli setkat se zákazníkem nebo obchodními partnery.

Vydejte se nyní se mnou na obchodní schůzku v našich představách. Budiž nám naše hlava, fantazie a obrazotvornost ku prospěchu. Pokusíme se společně vymodelovat typické setkání v obchodní věci, popíšeme její nejčastější jednotlivé části a v každé z nich najdeme pár úskalí, kde děláte obvykle nejvíce chyb. Najdeme ostré hrany, kterým se elegantně vyhneme, a toto vychýlení nebude znamenat změnu směru. Naopak. Tento „úskok“ stranou nás ochrání před zklamáním, které mohou naši klienti zažít, pokud s k nim nechováme dostatečně profesionálně, s respektem a šarmem.

Chování lidí v byznysu, tedy i vaše chování, je jedním z důležitých kritérií pro to, zda se vám podaří zakázku získat. A zda se vám podaří získat také další, navazující objednávku, případně srdce zákazníka a pokračovat tak strmým točitým schodištěm do věže obchodního přátelství. Můžete být však „jen“ šikovný obchodník, který zákazníkovi své zboží takříkajíc navleče, nanutí. Můžete využít své mužské zbraně a jako šikovný manipulátor v prodejní sféře způsobíte, že zákazník bude kupovat vše, co mu řeknete, pro vaše modré oči. Vy však usilujte o obchodní přátelství a to se, stejně jako v běžném životě, vytváří tím, jak se k lidem chováte.

Zřejmě se to už stalo každému z vás. Zpoždění. Máte naplánováno, že na schůzku dorazíte včas, myslíte si, že to stihnete, avšak okolnosti způsobí, že je to opačně. Každopádně se vyhněte omílání trapných výmluv na stav dálnice, překvapivě deštivé počasí na podzim či hustý ranní provoz. Pokud už nyní svalujete vinu na vnější okolnosti, je to zaručený způsob, jak svému zákazníkovi říct, že věci kolem sebe nemáte pevně v rukou. 

V okamžiku, kdy zjistíte, že máte „skluz“, obratem se se svým obchodním protějškem spojte telefonicky. Je jedno, kolik času zbývá do schůzky. I kdybyste v Praze zjistili, že nemůžete být za dvě hodiny v Brně, je vaší povinností zavolat, omluvit se a sdělit, jaké máte zpoždění. Je nevhodné, abyste volali až v okamžiku, kdy měla schůzka nastat. Pozor, dvě minuty zpoždění jsou v byznysu chápány jako zpoždění. Stačí, když sdělíte, že „úplně přesně to nezvládnete a budete mít dvě minuty zpoždění“. Jsem si jistý, že svého klienta překvapíte svou zodpovědností. A to chcete… Pokud se nedovoláte, napište textovou zprávu. Omluva, kolik máte zpoždění, a podpis. Když mluvíte o zpoždění, vždy připočítejte i čas na zaparkování, které může někdy, pokud jsou k dispozici podzemní garáže, trvat pět i více minut, čas projít recepcí, na identifi kaci a cestu k zákazníkovi. To vše je minimálně deset, pravděpodobně však patnáct minut. Plánujte si schůzky tedy tak, abyste tam mohli být minimálně o čtvrt hodiny dříve. Nepřeji vám to, ale pokud je vaše zpoždění více než třicet minut, je to průšvih. Zde se projevte jako gentleman, který uznává svou porážku všemocným a urputným nepřítelem jménem Čas, přiznejte své pochybení a zeptejte se svého protějšku, zda má toto konkrétní setkání smysl a zda to může takto výrazně posunout. Pokud jste si naplánovali, že schůzka bude trvat hodinu, vy se vyskytnete o půl hodiny později, je velmi obtížné vše směstnat na polovinu časové dotace. Měli jste jistě také něco jiného v plánu než jen přijmout objednávku, nemýlím-li se. Pošeptám vám to do ucha: Budování obchodního přátelství. Přijměte, pokud se zákazník přikloní k odložení schůzky. Mějte respekt k času ostatních.

Je velmi pravděpodobné, že některé z vašich obchodních schůzek se budou konat v nových, moderních kancelářských budovách. Tyto budovy mají, mimo jiné, jedno zajímavé specifikum. U velké části z nich nevidíte schody. Vejdete prostorným karuselem, do nosu vám vlítnou molekuly vonného marketingu majitele budovy, pod obřím lustrem z dílny českých sklářů zahlédnete „skalp“ osoby, jež je odpovědná za vytvoření prvního kontaktu, prvního dojmu a jistoty, že jste správně. To vše, pokud máte štěstí. Mnohdy totiž narazíte na jednu z prvních bariér, nepříjemného vrčícího vlčáka s chlupy sčesanými z čela. Dlouhá doba na řetězu u boudy si vybírá svou daň v podobě asociálních projevů.

Avšak schody, po kterých by se dalo prchat, nikde. Výtahy jsou v nich hlavními komunikačními tepnami a velmi často tam dochází k shromáždění osob. Kde je více osob, je větší pravděpodobnost, že je dobré dbát na to, co děláte. Byly časy, a některé starší knihy o chování o tom hovoří dodnes, že do výtahu vstupuje muž před ženou a mladší před starším. Opak je však pravdou. Moderní etiketa nepovažuje výtahové kabiny za neznámý, nebo dokonce nebezpečný prostor. Proto je moudré považovat dveře výtahu za dveře interiérové. Do všech dveří uvnitř budov vstupuje žena před mužem a starší před mladším. Přičemž muž či mladší dveře otevírají.

Stojíte-li tedy čekaje na výtah, jste muž a žena vedle vás chce očividně do výtahu nastupovat, dáváte jí přednost. Dámy, které si čtete časopis svého partnera, vy tento projev zdvořilosti přijímáte. Vstupte tedy a za projevenou úctu poděkujte. A přidejte úsměv. Ten máme na vás nejraději, pominu-li onen hluboký pohled. Myslím do očí. Ven z výtahu už toto doporučení platí jen omezeně. Stojíte-li tedy jako muž (ne jako solný sloup) u dveří, jelikož jste nastupoval poslední, je nutné, abyste vystoupil první. Tak i v případě, že v daném patře nekončíte a míříte ještě výše. Uvolněte prostor. Přepokládám, že ženy, které se mohou nazývat dámami a požívat privilegia s tím spojená, umí říct, že chtějí vystoupit. Svět by byl krásný, kdyby každá žena, pokud chce vystoupit, o to dokázala požádat. Častokrát se však naprosto mylně domnívá, že jste přece viděl, do kterého patra mířila svým prstem s elegantní francouzskou manikúrou. Předpokládá, že ji vnímáte jako středobod výtahové kabiny, nejvyšší vrchol v okolí a zářivou hvězdu. Ženy jsou důležitou osobou, ale ne středem vesmíru. Její zdvořilé „dovolíte, prosím, ráda bych vystoupila“ vám umožní bezpečně zjistit, že jste měli co do činění s dámou. Nebo budoucí dámou… Dámy se totiž nikam necpou. Ani se ničím necpou, abych byl přesný.

Článek byl poprvé uveřejněn v prosinci 2020 v magazínu Formen.