Nejluxusnější elektrický "medvěd". Mercedes–Benz EQS

Main

Main Zdroj: Robert Tichý/archiv

Karoserii zdobí výrazná loga EQS.
Sedačky mají futuristický design.
Luxus je stejný jako v klasické třídě Sw.
Základní cena auta je 3 085 500 Kč.
Linie zadních světel je moderní a velmi elegantní.
6
Fotogalerie

Elektromobilita je současným zaklínadlem automobilového průmyslu. Jednotlivé značky se minimálně v Evropě předhánějí v tom, která na emisně přívětivější pohon přejde jako první. Nejedná se přitom o vzdálenou budoucnost, nýbrž o horizont čtyř pěti následujících let. Auru čistého a na provoz docela levného pohonu s obrovským potenciálem ovšem elektřina v poslední době ztrácí.

Mohou za to nejenom raketově rostoucí ceny této energie, ale také závislost Evropy na technologiích z Asie. Problémy se týkají především akumulátorů, které v hojné míře evropské automobilky dovážejí právě z Číny, Japonska a Jižní Koreje. Nemluvě o nedostatku některých technicky esenciálních prvků a nerostů, bez kterých baterii zkrátka nevyrobíte. Pomyslný vlak už ovšem dávno opustil nádraží, aktuální potíže ho proto pravděpodobně doběhnou až v blízké budoucnosti.

Na stále širší nabídce bezemisních aut na trhu se proto nic nemění. Vlastně ani nemůže. Bez elektrifikovaných modelů totiž výrobci riskují vysoké pokuty za překročení flotilových emisí. Od černých myšlenek se ovšem přesuňme k vlídnější realitě, kterou představuje Mercedes-Benz EQS. Spolu s konvenční třídou S se jedná o vlajkovou loď značky ze Stuttgartu a první svébytný mercedes s elektrickým pohonem a speciální platformou EVA právě pro tento druh vozidel.

Přes 5,2 metru dlouhá karoserie byla navržena s ohledem na co nejlepší aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu proto dosahuje pouze 0,20, což by měla být nejlepší hodnota mezi sériovými auty. Právě proto exteriér připomíná protaženou kapku. Přechody mezi přední kapotou a čelním sklem, respektive zadním oknem a pátými dveřmi jsou tudíž postupné, aby obtékající vzduch nenarážel do kolmých překážek, ale ladně sklouzl po povrchu. Totožný účel mají elektricky výsuvné kliky dveří.

Design samotného vozu je primárně účelný, za srdce proto na první dobrou úplně nechytí. Účel ovšem světí prostředky. Díky hladké karoserii a akumulátoru s využitelnou kapacitou 107,8 kWh testovaná verze 450+ s jedním elektromotorem na zadní nápravě zvládne až 770 kilometrů na jedno nabití. Z Prahy do Ostravy a zpět byste se proto měli dostat bez zastávky u dobíjecího stojanu. A pokud ne, díky podpoře až 200kilowattového nabíjení u výkonné stanice (například ze sítě Ionity) strávíte maximálně zhruba půl hodiny. Tedy teoreticky. Elektromobilita je totiž dosti nepředvídatelná a závislá na spoustě externalit. V chladnějších dnech a v rámci udržení co nejlepší kondice baterie proto může plný výkon rychlodobíječky nabíhat pozvolněji, což znamená, že místo půlhodiny se z nízkých hodnot na sto procent kapacity akumulátoru dostanete třeba za dvojnásobnou dobu.

Natankovat plnou nádrž benzinu přitom zabere pár minut. Nemluvě o tom, že v Česku je podobných výkonných stojanů zatím jako šafránu. Za to však EQS nemůže. Za ideálních podmínek totiž tahle německá novinka skutečně nahradí Mercedes-Benz S. Čtyři stovky kilometrů s luxusním elektromobilem zvládnete snad za všech běžných podmínek. Na rozdíl od drtivé většiny ostatních bezemisních aut si EQS věří hlavně na dálnici a ve vyšších rychlostech. Právě tehdy naplno uplatní výtečnou aerodynamiku, díky níž v tu chvíli k udržení pohybu nepotřebujete tolik energie. Naopak ve městě, kde menší elektroauta excelují, musíte v případě rozměrného mercedesu s hmotností přes 2,4 tuny počítat s vyšším odběrem elektřiny.

Neustálé rozjezdy jsou totiž energeticky velmi náročné. Rozměrné EQS navíc není úplně stavěné na těsné uličky v centru. Jeho doménou je především vysoce komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti. Tomu vedle výkonu 245 kilowattů a zmíněné aerodynamiky nahrává také špičkový komfort. Standardní podvozek s adaptivními tlumiči a vzduchovým odpružením Airmatic vytváří dojem jízdy jako na obláčku. Rozbité české silnice nejsou pro Mercedes EQS nezvládnutelnou výzvou. Naprostou většinu nerovností dokáže elektromobil vyžehlit s obrovským nadhledem, byť ostré překážky jej občas dokážou vyvést z míry. To je ale vlastnost všech podvozků se vzduchovými vaky. 

Mimořádně příjemný dojem umocňují měkoučká křesla v obou řadách a perfektní odhlučnění, u kterého se zastavím. Elektromobily jsou sice obecně tišší než auta se spalovacím motorem, ve vyšším tempu se přesto neubrání aerodynamickému svistu okolo vnějších zpětných zrcátek, který doprovází valivý hluk od širokých pneumatik, v tomhle případě ještě zvýrazněný obecně vyšší hmotností auta. V EQS je ovšem i v rychlostech nad českým dálničním limitem ticho jako v kostele. I díky volitelným laminovaným předním sklům. Při konverzaci se spolujezdcem proto vůbec nemusíte zvyšovat hlas ani hlasitost audiosystému. Uvnitř si připadáte odříznutí od starostí vnějšího světa, který se před vámi pouze míhá. Ani po delší době za volantem si nepřipadáte rozlámaní ani unavení.