Když let skončí katastrofou. Vraky dopravních letadel můžete najít po celém světě

5/21
Zavřít
  • Jedním z nejznámějších vraků letadel je tento Douglas Super DC-3, jež patřil americkému námořnictvu. Nachází se na islandské pláži Sólheimasandur, kde téměř před 44 lety nouzově přistálo.
    Jedním z nejznámějších vraků letadel je tento Douglas Super DC-3, jež patřil americkému námořnictvu. Nachází se na islandské pláži Sólheimasandur, kde téměř před 44 lety nouzově přistálo.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Sigurdur Bjarnason via Flickr
  • Při nehodě nikdo nezemřel, letadlo však bylo v takovém stavu, že se nevyplatilo ho vyzvednout a opravit. Ačkoliv stroj přistál relativně měkce, nyní mu už chybí ocas i konce křídel.
    Při nehodě nikdo nezemřel, letadlo však bylo v takovém stavu, že se nevyplatilo ho vyzvednout a opravit. Ačkoliv stroj přistál relativně měkce, nyní mu už chybí ocas i konce křídel.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Daniel Sjostrom via Flickr
  • Stroj se stal oblíbeným cílem turistů, ačkoliv dostat se k němu je vcelku komplikované. Od nejbližší silnice cesta pěšky trvá přes hodinu.
    Stroj se stal oblíbeným cílem turistů, ačkoliv dostat se k němu je vcelku komplikované. Od nejbližší silnice cesta pěšky trvá přes hodinu.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Sigurdur Bjarnason via Flickr
  • Na Aleutech, jež spadají pod Aljašku, je možné navštívit vrak bombardéru B-42 Liberator. V této oblasti se Američané několikrát střetli s Japonci, tento konkrétní stroj byl však určený pro meteorologické pozorování.
    Na Aleutech, jež spadají pod Aljašku, je možné navštívit vrak bombardéru B-42 Liberator. V této oblasti se Američané několikrát střetli s Japonci, tento konkrétní stroj byl však určený pro meteorologické pozorování.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Alaska Region U.S. Fish & Wildlife Service via Flickr
  • Špatné počasí se přitom letounu stalo pravděpodobně osudným. Letoun musel nouzově přistát, posádka však údajně přežila a zapálila oheň, díky kterému ji zachránily pátrací složky. Liberator zůstal po přistání v dobrém stavu a jedná se o jeden ze dvou strojů tohoto typu, které na světě existují.
    Špatné počasí se přitom letounu stalo pravděpodobně osudným. Letoun musel nouzově přistát, posádka však údajně přežila a zapálila oheň, díky kterému ji zachránily pátrací složky. Liberator zůstal po přistání v dobrém stavu a jedná se o jeden ze dvou strojů tohoto typu, které na světě existují.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Alaska Region U.S. Fish & Wildlife Service via Flickr
  • Vrak nákladního stroje Curtiss C-46 Commando je možné najít v kanadské provincii Manitoba u města Churchill. Letoun na pobřeží leží od roku 1979, kdy zde havaroval.
    Vrak nákladního stroje Curtiss C-46 Commando je možné najít v kanadské provincii Manitoba u města Churchill. Letoun na pobřeží leží od roku 1979, kdy zde havaroval.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Mike Beauregard via Flickr
  • K nehodě přispělo hned několik faktorů. Pilot stroje po vzletu z letiště hlásil problémy s motorem, otočil se a chtěl se vrátit zpět na ranvej. Kvůli přetížení však začal klesat a asi půl kilometru od prahu dráhy dosedl na zem. Celá tříčlenná posádka však přežila.
    K nehodě přispělo hned několik faktorů. Pilot stroje po vzletu z letiště hlásil problémy s motorem, otočil se a chtěl se vrátit zpět na ranvej. Kvůli přetížení však začal klesat a asi půl kilometru od prahu dráhy dosedl na zem. Celá tříčlenná posádka však přežila.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Mike Beauregard via Flickr
  • Přímo k vraku se dá dostat po nezpevněné silnici, i přesto ale může být výprava nebezpečná. Oblast je domovem pro medvědy.
    Přímo k vraku se dá dostat po nezpevněné silnici, i přesto ale může být výprava nebezpečná. Oblast je domovem pro medvědy.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Martin Lopatka via Flickr
  • Zajímavé oběti leteckých nehod je ale možné najít i pod vodou. Jako například tento F4U Corsair amerického námořnictva, který se nachází 30 metrů pod hladinou Tichého oceánu u Honolulu.
    Zajímavé oběti leteckých nehod je ale možné najít i pod vodou. Jako například tento F4U Corsair amerického námořnictva, který se nachází 30 metrů pod hladinou Tichého oceánu u Honolulu.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Matt Kieffer via Flickr
  • I tuto havárii pilot přežil, dokonce prý stále nyní na Havaji bydlí. Dostat se k vraku můžete s potápěčským instruktorem.
    I tuto havárii pilot přežil, dokonce prý stále nyní na Havaji bydlí. Dostat se k vraku můžete s potápěčským instruktorem.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Matt Kieffer via Flickr
  • Za vraky letadel se dá vydat také do teplejších krajin. V Jižním Súdánu je možné najít tento Antonov An-26.
    Za vraky letadel se dá vydat také do teplejších krajin. V Jižním Súdánu je možné najít tento Antonov An-26.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Amy The Nurse via Flickr
  • Letoun letěl s humanitárními zásobami do uprchlického tábora Doro na severovýchodě země. V současnosti slouží především dětem, které z trupu pozorují okolní provoz na přilehlém letišti.
    Letoun letěl s humanitárními zásobami do uprchlického tábora Doro na severovýchodě země. V současnosti slouží především dětem, které z trupu pozorují okolní provoz na přilehlém letišti.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Amy The Nurse via Flickr
  • Další pomník leteckých nehod se nachází na severu Austrálie, blízko u města Katherine.
    Další pomník leteckých nehod se nachází na severu Austrálie, blízko u města Katherine.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Geoff Whalan via Flickr
  • Důvod havárie Cessny 310 je neznámý, stejně jako osud posádky. Stroj však zůstal relativně vcelku, při přistání však očividně utrpělo největší náraz pravé křídlo.
    Důvod havárie Cessny 310 je neznámý, stejně jako osud posádky. Stroj však zůstal relativně vcelku, při přistání však očividně utrpělo největší náraz pravé křídlo.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Geoff Whalan via Flickr
  • Zpět do Kanady. Dalším úlovkem pro milovníky historie může být návštěva vraku bombardéru PBY Catalina, jež je mezi Kanaďany znám také jako Canso. Zbytky letounu se nachází na západě země, vzdušnou čarou několik desítek kilometrů od Vancouveru.
    Zpět do Kanady. Dalším úlovkem pro milovníky historie může být návštěva vraku bombardéru PBY Catalina, jež je mezi Kanaďany znám také jako Canso. Zbytky letounu se nachází na západě země, vzdušnou čarou několik desítek kilometrů od Vancouveru.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Wayne Stadler via Flickr
  • Stroj s číslem 11007 havaroval v únoru roku 1945 při odletu z letiště Tofno-Long Beach, po přistání do lesa však zůstal bez fatálních poškození ve stavu, který stále láká turisty.
    Stroj s číslem 11007 havaroval v únoru roku 1945 při odletu z letiště Tofno-Long Beach, po přistání do lesa však zůstal bez fatálních poškození ve stavu, který stále láká turisty.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Wayne Stadler via Flickr
  • Dostat se k letounu není podle průvodců obtížné, varují však před bahnitým terénem.
    Dostat se k letounu není podle průvodců obtížné, varují však před bahnitým terénem.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Wayne Stadler via Flickr
  • Od roku 1978 je možné v poušti uprostřed Nevady nalézt také další letecký vrak. Osud Beechcraftu C-45 je přitom téměř neuvěřitelný. Stroj totiž havaroval nedaleko místního nevěstince, kde měl v rámci letecké show přilákat nové zákazníky.
    Od roku 1978 je možné v poušti uprostřed Nevady nalézt také další letecký vrak. Osud Beechcraftu C-45 je přitom téměř neuvěřitelný. Stroj totiž havaroval nedaleko místního nevěstince, kde měl v rámci letecké show přilákat nové zákazníky.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Wayne Stadler via Flickr
  • Pilot stroje se údajně dostatečně nevěnoval pilotáži při přistání, za což mohly především ženy tančící před motelem. Pilot tak křídlem zavadil o stožár a z nízké výšky havaroval na zem. Zde se letoun nachází dodnes.
    Pilot stroje se údajně dostatečně nevěnoval pilotáži při přistání, za což mohly především ženy tančící před motelem. Pilot tak křídlem zavadil o stožár a z nízké výšky havaroval na zem. Zde se letoun nachází dodnes.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Pascal Bovet via Flickr
  • Jsou však i vraky, které už svůj původní účel příliš nepřipomínají. Například jako tento Douglas C-47, který havaroval v Austrálii.
    Jsou však i vraky, které už svůj původní účel příliš nepřipomínají. Například jako tento Douglas C-47, který havaroval v Austrálii.| Zdroj: Profimedia
  • Podobně těžký osud potkal také Dakotu v Kanadě, v tomto případě však nehoda dopadla tragicky. Všech sedm lidí na palubě zemřelo.
    Podobně těžký osud potkal také Dakotu v Kanadě, v tomto případě však nehoda dopadla tragicky. Všech sedm lidí na palubě zemřelo.| Zdroj: CC BY SA 2.0: Bryan Uhreen via Flickr
Jedním z nejznámějších vraků letadel je tento Douglas Super DC-3, jež patřil americkému námořnictvu. Nachází se na islandské pláži Sólheimasandur, kde téměř před 44 lety nouzově přistálo.
Při nehodě nikdo nezemřel, letadlo však bylo v takovém stavu, že se nevyplatilo ho vyzvednout a opravit. Ačkoliv stroj přistál relativně měkce, nyní mu už chybí ocas i konce křídel.
Stroj se stal oblíbeným cílem turistů, ačkoliv dostat se k němu je vcelku komplikované. Od nejbližší silnice cesta pěšky trvá přes hodinu.
Na Aleutech, jež spadají pod Aljašku, je možné navštívit vrak bombardéru B-42 Liberator. V této oblasti se Američané několikrát střetli s Japonci, tento konkrétní stroj byl však určený pro meteorologické pozorování.
Špatné počasí se přitom letounu stalo pravděpodobně osudným. Letoun musel nouzově přistát, posádka však údajně přežila a zapálila oheň, díky kterému ji zachránily pátrací složky. Liberator zůstal po přistání v dobrém stavu a jedná se o jeden ze dvou strojů tohoto typu, které na světě existují.
Vrak nákladního stroje Curtiss C-46 Commando je možné najít v kanadské provincii Manitoba u města Churchill. Letoun na pobřeží leží od roku 1979, kdy zde havaroval.
K nehodě přispělo hned několik faktorů. Pilot stroje po vzletu z letiště hlásil problémy s motorem, otočil se a chtěl se vrátit zpět na ranvej. Kvůli přetížení však začal klesat a asi půl kilometru od prahu dráhy dosedl na zem. Celá tříčlenná posádka však přežila.
Přímo k vraku se dá dostat po nezpevněné silnici, i přesto ale může být výprava nebezpečná. Oblast je domovem pro medvědy.
Zajímavé oběti leteckých nehod je ale možné najít i pod vodou. Jako například tento F4U Corsair amerického námořnictva, který se nachází 30 metrů pod hladinou Tichého oceánu u Honolulu.
I tuto havárii pilot přežil, dokonce prý stále nyní na Havaji bydlí. Dostat se k vraku můžete s potápěčským instruktorem.
Za vraky letadel se dá vydat také do teplejších krajin. V Jižním Súdánu je možné najít tento Antonov An-26.
Letoun letěl s humanitárními zásobami do uprchlického tábora Doro na severovýchodě země. V současnosti slouží především dětem, které z trupu pozorují okolní provoz na přilehlém letišti.
Další pomník leteckých nehod se nachází na severu Austrálie, blízko u města Katherine.
Důvod havárie Cessny 310 je neznámý, stejně jako osud posádky. Stroj však zůstal relativně vcelku, při přistání však očividně utrpělo největší náraz pravé křídlo.
Zpět do Kanady. Dalším úlovkem pro milovníky historie může být návštěva vraku bombardéru PBY Catalina, jež je mezi Kanaďany znám také jako Canso. Zbytky letounu se nachází na západě země, vzdušnou čarou několik desítek kilometrů od Vancouveru.
Stroj s číslem 11007 havaroval v únoru roku 1945 při odletu z letiště Tofno-Long Beach, po přistání do lesa však zůstal bez fatálních poškození ve stavu, který stále láká turisty.
Dostat se k letounu není podle průvodců obtížné, varují však před bahnitým terénem.
Od roku 1978 je možné v poušti uprostřed Nevady nalézt také další letecký vrak. Osud Beechcraftu C-45 je přitom téměř neuvěřitelný. Stroj totiž havaroval nedaleko místního nevěstince, kde měl v rámci letecké show přilákat nové zákazníky.
Pilot stroje se údajně dostatečně nevěnoval pilotáži při přistání, za což mohly především ženy tančící před motelem. Pilot tak křídlem zavadil o stožár a z nízké výšky havaroval na zem. Zde se letoun nachází dodnes.
Jsou však i vraky, které už svůj původní účel příliš nepřipomínají. Například jako tento Douglas C-47, který havaroval v Austrálii.
Podobně těžký osud potkal také Dakotu v Kanadě, v tomto případě však nehoda dopadla tragicky. Všech sedm lidí na palubě zemřelo.