Kaviár, humři i stříbrné příbory. Podívejte se, jak vypadalo stolování během zlaté éry létání

4/56
Zavřít
  • Dálkový let nebyl o nic menším zážitkem než návštěva gurmánské restaurace. 
    Dálkový let nebyl o nic menším zážitkem než návštěva gurmánské restaurace. | Zdroj: Muzeum SAS
  • V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek.
    V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek.| Zdroj: Muzeum SAS
  • Takhle to vypadalo v kuchyni Scandinavian Airlines (SAS).
    Takhle to vypadalo v kuchyni Scandinavian Airlines (SAS).| Zdroj: Muzeum SAS
  • Letecká společnost Scandinavian Airlines (SAS) své fanoušky před třemi lety nechala nahlédnout doslova pod pokličku. Při příležitosti 70. výročí od svého vzniku uspořádala aerolinka výstavu mapující zlatou éru palubního stravování.
    Letecká společnost Scandinavian Airlines (SAS) své fanoušky před třemi lety nechala nahlédnout doslova pod pokličku. Při příležitosti 70. výročí od svého vzniku uspořádala aerolinka výstavu mapující zlatou éru palubního stravování.| Zdroj: Muzeum SAS
  • Expozice přibližuje, jak vypadalo servírování jídla na dálkových letech od 50. do 80. let – od precizně naaranžovaných pokrmů po nabídku, která spíš než běžné palubní menu připomínala špičkovou restauraci.
    Expozice přibližuje, jak vypadalo servírování jídla na dálkových letech od 50. do 80. let – od precizně naaranžovaných pokrmů po nabídku, která spíš než běžné palubní menu připomínala špičkovou restauraci.| Zdroj: Muzeum SAS
  • Zlatý věk létání byl extravagantní ve všech ohledech; pasažéři měli dost místa na nohy, letušky nosily uniformy od Pierra Cardina i Diora. Na palubě se pravidelně podávaly nedělní pečeně, uzeninová prkénka, ovocné mísy i humři.
    Zlatý věk létání byl extravagantní ve všech ohledech; pasažéři měli dost místa na nohy, letušky nosily uniformy od Pierra Cardina i Diora. Na palubě se pravidelně podávaly nedělní pečeně, uzeninová prkénka, ovocné mísy i humři.| Zdroj: Muzeum SAS
  • Uličkami projížděly vozíky s dezerty a šampaňské teklo jako voda.
    Uličkami projížděly vozíky s dezerty a šampaňské teklo jako voda.| Zdroj: Muzeum SAS
  • Cestující si po jídle mohli zapálit cigaretu či doutník.
    Cestující si po jídle mohli zapálit cigaretu či doutník.| Zdroj: Muzeum SAS
  • Dálkový let nebyl o nic menším zážitkem než návštěva gurmánské restaurace.
    Dálkový let nebyl o nic menším zážitkem než návštěva gurmánské restaurace.| Zdroj: Muzeum SAS
  • „Dříve se podávalo 20 různých jídel,” řekl Richard Foss, který v roce 2015 napsal knihu o stravování na palubě. „Měli jste obrovský výběr a většina leteckých společností měla vlastní cateringovou službu. Western Airlines měly na cestu do Mexika dezertní bar... Rád vzpomínám na hovězí Wellington, který jsem si objednal v Midwest Express. Říkal jsem si, že tohle snad ani nemůžou dělat dobře, a pak to bylo naprosto vynikající.“
    „Dříve se podávalo 20 různých jídel,” řekl Richard Foss, který v roce 2015 napsal knihu o stravování na palubě. „Měli jste obrovský výběr a většina leteckých společností měla vlastní cateringovou službu. Western Airlines měly na cestu do Mexika dezertní bar... Rád vzpomínám na hovězí Wellington, který jsem si objednal v Midwest Express. Říkal jsem si, že tohle snad ani nemůžou dělat dobře, a pak to bylo naprosto vynikající.“| Zdroj: Muzeum SAS
  • V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek
    V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek| Zdroj: Muzeum SAS
  • Deregulace letů zcela změnila podnikání leteckých společností. S nástupem nízkonákladových dopravců se lety staly spíše prostředkem přepravy než zážitkem.
    Deregulace letů zcela změnila podnikání leteckých společností. S nástupem nízkonákladových dopravců se lety staly spíše prostředkem přepravy než zážitkem.| Zdroj: Muzeum SAS
  • U příležitosti 70. výročí založení společnosti Scandinavian Airlines zveřejnila společnost sérii úchvatných snímků jídla, které bylo zákazníkům v první třídě nabízeno během letu od 50. do 80. let minulého století.
    U příležitosti 70. výročí založení společnosti Scandinavian Airlines zveřejnila společnost sérii úchvatných snímků jídla, které bylo zákazníkům v první třídě nabízeno během letu od 50. do 80. let minulého století.| Zdroj: Muzeum SAS
  • V 60. letech letušky Scandinavian Airlines roznášely na vozících podnosy s uzeninami, sýry a chlebem.
    V 60. letech letušky Scandinavian Airlines roznášely na vozících podnosy s uzeninami, sýry a chlebem.| Zdroj: Muzeum SAS
  • V 50. a 60. letech 20. století se společnost Scandinavian Airlines potýkala s existenčním problémem. Kdo by chtěl letět do Stockholmu nebo ze Stockholmu uprostřed zimy?
    V 50. a 60. letech 20. století se společnost Scandinavian Airlines potýkala s existenčním problémem. Kdo by chtěl letět do Stockholmu nebo ze Stockholmu uprostřed zimy?| Zdroj: Muzeum SAS
  • A tak, aby získala náskok před konkurencí, začala tato letecká společnost podávat během letu opravdu působivé jídlo.
    A tak, aby získala náskok před konkurencí, začala tato letecká společnost podávat během letu opravdu působivé jídlo.| Zdroj: Muzeum SAS
  • K tomu patřila celá kýta šunky i losos filetovaný přímo před cestujícími.
    K tomu patřila celá kýta šunky i losos filetovaný přímo před cestujícími.| Zdroj: Muzeum SAS
  • Letuška aerolinky SAS podává snídani přímo do postele.
    Letuška aerolinky SAS podává snídani přímo do postele.| Zdroj: Muzeum SAS
  • V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek
    V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek| Zdroj: Muzeum SAS
  • Pohled na menu společnosti Scandinavian Airlines (SAS).
    Pohled na menu společnosti Scandinavian Airlines (SAS).| Zdroj: Muzeum SAS
  • Na palubě mezikontinentálního letounu, který patřil americké společnosti Trans World Airline, se podával bufet. (16. února 1955)
    Na palubě mezikontinentálního letounu, který patřil americké společnosti Trans World Airline, se podával bufet. (16. února 1955)| Zdroj: Mondadori via Getty Images
  • Letuška společnosti Pan American World Airways podává snídani cestující v posteli během transatlantického letu - 1952.
    Letuška společnosti Pan American World Airways podává snídani cestující v posteli během transatlantického letu - 1952.| Zdroj: Profimedia.cz
  • Cestující sedící u stolů v jídelní kabině letounu Martin M-130 China Clipper společnosti Pan Am.
    Cestující sedící u stolů v jídelní kabině letounu Martin M-130 China Clipper společnosti Pan Am.| Zdroj: Profimedia.cz
  • Cestující mohli v kabině letounu Martin M-130 China Clipper společnosti Pan Am hrát i stolní a deskové hry.
    Cestující mohli v kabině letounu Martin M-130 China Clipper společnosti Pan Am hrát i stolní a deskové hry.| Zdroj: Profimedia.cz
  • Cestující sedící u stolů v jídelní kabině letounu Martin M-130 China Clipper společnosti Pan Am.
    Cestující sedící u stolů v jídelní kabině letounu Martin M-130 China Clipper společnosti Pan Am.| Zdroj: Profimedia.cz
  • Humr k večeři podávaný na palubě Concordu
    Humr k večeři podávaný na palubě Concordu| Zdroj: Jim Sugar/Corbis/Getty Images
  • Letuška Patricia Pelleyová podává cestujícím jídlo na palubě slavnostně vyzdobeného letadla společnosti Pan Am přes Atlantik
    Letuška Patricia Pelleyová podává cestujícím jídlo na palubě slavnostně vyzdobeného letadla společnosti Pan Am přes Atlantik| Zdroj: Hulton-Deutsch Collection/Corbis/Getty Images
  • Na palubě letadla společnosti Pan Am se na Den díkůvzdání podává pečený krocan. (21. listopadu 1949)
    Na palubě letadla společnosti Pan Am se na Den díkůvzdání podává pečený krocan. (21. listopadu 1949)| Zdroj: Bettman/GettyImages
  • Britská filmová herečka Winifred Shotterová a Jack Lester obědvají během letu do Indie. 3. listopadu 1945
    Britská filmová herečka Winifred Shotterová a Jack Lester obědvají během letu do Indie. 3. listopadu 1945| Zdroj: Haywood Magee/Picture Post/Hulton Archive/Getty Images
  • Archivní snímek letecké společnosti Qantas.
    Archivní snímek letecké společnosti Qantas.| Zdroj: Qantas.
  • Scandinavian Airlines si potrpěly na vybrané pokrmy.
    Scandinavian Airlines si potrpěly na vybrané pokrmy.| Zdroj: Profimedia.cz
  • V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek.
    V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek.| Zdroj: Muzeum SAS
  • V minulosti se kladl důraz na čerstvé suroviny, vyvážené pokrmy a velké porce.
    V minulosti se kladl důraz na čerstvé suroviny, vyvážené pokrmy a velké porce.| Zdroj: Profimedia.cz
  • V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek.
    V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek.| Zdroj: Muzeum SAS
  • Posádka obsluhuje cestující na palubě letadla společnosti BOAC, Britannia.
    Posádka obsluhuje cestující na palubě letadla společnosti BOAC, Britannia.| Zdroj: Profimedia.cz
  • Archivní snímek aerolinky Lufthansa.
    Archivní snímek aerolinky Lufthansa.| Zdroj: Profimedia.cz
  • Takhle vypadalo jídlo servírované na palubě společnosti Scandinavian Airlines (SAS).
    Takhle vypadalo jídlo servírované na palubě společnosti Scandinavian Airlines (SAS).| Zdroj: Muzeum SAS
  • Běžné byly také ovocné mísy.
    Běžné byly také ovocné mísy.| Zdroj: bron
  • Uličkami projížděly dezertní vozíky.
    Uličkami projížděly dezertní vozíky.| Zdroj: bron
  • Postupem času se menu podávané na palubě začalo přibližovat tomu, co znají cestující dnes.
    Postupem času se menu podávané na palubě začalo přibližovat tomu, co znají cestující dnes.| Zdroj: bron
  • Aerolinka Qantas nabízela kromě luxusního stravování i salónek na čtení novin.
    Aerolinka Qantas nabízela kromě luxusního stravování i salónek na čtení novin.| Zdroj: Qantas
  • Jídlo na palubě dnes již neexistující letecké společnosti TWA bylo zážitkem. Letušky překvapily jednoho cestujícího, který letěl v roce 1962, narozeninovým dortem.
    Jídlo na palubě dnes již neexistující letecké společnosti TWA bylo zážitkem. Letušky překvapily jednoho cestujícího, který letěl v roce 1962, narozeninovým dortem.| Zdroj: Pictorial Parade/Archive Photos/Getty Images
  • Takhle to vypadalo na palubě letecké společnosti Air France v 50. letech.
    Takhle to vypadalo na palubě letecké společnosti Air France v 50. letech.| Zdroj: Profimedia.cz
  • Společnost China Airlines se v 70. letech 20. století servírovala tradiční čínské pokrmy.
    Společnost China Airlines se v 70. letech 20. století servírovala tradiční čínské pokrmy.| Zdroj: Wikimedia Commons
  • Když společnost Virgin Atlantic začala v roce 1984 provozovat leteckou dopravu mezi Londýnem a New Yorkem, způsobila revoluci v cestovním ruchu. To zahrnovalo i nabídku slušného jídla - dokonce i v ekonomické třídě. Jídelní lístek ekonomické třídy z 90. let odhalil, že cestující měli na výběr ze tří různých možností: vepřové chow mein, soté z lososa a středomořské zeleniny a čočkové těstoviny.
    Když společnost Virgin Atlantic začala v roce 1984 provozovat leteckou dopravu mezi Londýnem a New Yorkem, způsobila revoluci v cestovním ruchu. To zahrnovalo i nabídku slušného jídla - dokonce i v ekonomické třídě. Jídelní lístek ekonomické třídy z 90. let odhalil, že cestující měli na výběr ze tří různých možností: vepřové chow mein, soté z lososa a středomořské zeleniny a čočkové těstoviny.| Zdroj: Richard Branson Facebook
  • Na palubě Concordu se často servírovaly kanapky.
    Na palubě Concordu se často servírovaly kanapky.| Zdroj: Kenneth Allyn Barton/Flickr [PDM 1.0]
  • Jídelní lístky společnosti Lufthansa nabízely v 60. letech vynikající jídla, jako je telecí s kari omáčkou a pistáciovou rýží nebo steak ze svíčkové s brambory.
    Jídelní lístky společnosti Lufthansa nabízely v 60. letech vynikající jídla, jako je telecí s kari omáčkou a pistáciovou rýží nebo steak ze svíčkové s brambory.| Zdroj: Profimedia.cz
  • V první třídě letu British Airways z Osla do Londýna v roce 1977 byl předkrmem uzený losos s míchanými vejci a jako hlavní chod si cestující mohli vybrat mezi hovězím filé s omáčkou pimento, smaženými brambory a listovým špenátem na másle nebo pošírovaným platýsem s humrovou omáčkou a vařenými brambory. Ti, kterým zbylo místo, si mohli dále pochutnat na francouzském jablečném dortu, sýrovém prkénku a ovocném podnosu.
    V první třídě letu British Airways z Osla do Londýna v roce 1977 byl předkrmem uzený losos s míchanými vejci a jako hlavní chod si cestující mohli vybrat mezi hovězím filé s omáčkou pimento, smaženými brambory a listovým špenátem na másle nebo pošírovaným platýsem s humrovou omáčkou a vařenými brambory. Ti, kterým zbylo místo, si mohli dále pochutnat na francouzském jablečném dortu, sýrovém prkénku a ovocném podnosu.| Zdroj: GRANGER - Historical Picture Archive/Alamy Stock Photo
  • V 60. letech 20. století mohly letušky na palubě letounů Clipper společnosti Pan Am připravovat steaky na objednávku - rare, medium nebo well done - pomocí grilu v kuchyňce. Hovězí pečeně se denně připravovala na zemi a poté se dokončovala na palubě v infračervené troubě v kuchyňce. Palubní personál pak maso porcoval přímo u cestujících.
    V 60. letech 20. století mohly letušky na palubě letounů Clipper společnosti Pan Am připravovat steaky na objednávku - rare, medium nebo well done - pomocí grilu v kuchyňce. Hovězí pečeně se denně připravovala na zemi a poté se dokončovala na palubě v infračervené troubě v kuchyňce. Palubní personál pak maso porcoval přímo u cestujících.| Zdroj: PAAMUSEUM/Facebook
  • Jídlo na palubě letadla Alitalia v 50. letech začínalo kanapkami a poté následovalo několik bohatých chodů, které byly doplněny rozsáhlým vinným lístkem.
    Jídlo na palubě letadla Alitalia v 50. letech začínalo kanapkami a poté následovalo několik bohatých chodů, které byly doplněny rozsáhlým vinným lístkem.| Zdroj: colaimages/Alamy Stock Photo
  • Společnost Qantas nezanedbávala své cestující v ekonomické třídě, pokud jde o kvalitu jídla. Znovuobjevený jídelní lístek ze 70. let minulého století odhalil, že cestující se mohli těšit na pepřový steak, telecí nebo jehněčí maso jako hlavní jídlo a, což je zajímavé, na další steak (se smaženou slaninou a bramborami) k snídani.
    Společnost Qantas nezanedbávala své cestující v ekonomické třídě, pokud jde o kvalitu jídla. Znovuobjevený jídelní lístek ze 70. let minulého století odhalil, že cestující se mohli těšit na pepřový steak, telecí nebo jehněčí maso jako hlavní jídlo a, což je zajímavé, na další steak (se smaženou slaninou a bramborami) k snídani.| Zdroj: Trinity Mirror/Mirrorpix/Alamy Stock Photo
  • Na palubě letadel Pan Am měli cestující k dispozici jídelnu, kde mohli jíst z bufetu na stolech s bílými ubrusy.
    Na palubě letadel Pan Am měli cestující k dispozici jídelnu, kde mohli jíst z bufetu na stolech s bílými ubrusy.| Zdroj: GRANGER - Historical Picture Archive/Alamy Stock Photo
  • Společnost Imperial Airways (předchůdce British Airways) nabízela ve 30. letech 20. století ohromně ambiciózní nabídku. Jedno menu zahrnovalo jídlo o několika chodech, které začínalo foie gras, pokračovalo pečeným kuřetem, volským jazykem, šunkou a salátem a končilo broskvovým dezertem.
    Společnost Imperial Airways (předchůdce British Airways) nabízela ve 30. letech 20. století ohromně ambiciózní nabídku. Jedno menu zahrnovalo jídlo o několika chodech, které začínalo foie gras, pokračovalo pečeným kuřetem, volským jazykem, šunkou a salátem a končilo broskvovým dezertem.| Zdroj: Underwood Archives, Inc/Alamy Stock Photo
  • První skutečně luxusní letecká doprava na světě byla zahájena v roce 1927 díky společnosti Imperial Airways. Její služba Silver Wing byla super exkluzivní a nabízela pohodlnější sedadla. Nejzajímavější ze všeho bylo, že posádka podávala odpolední čaj z jemného porcelánu, malých stolků s lněnými ubrusy, stříbrnými příbory a křišťálovými skleničkami.
    První skutečně luxusní letecká doprava na světě byla zahájena v roce 1927 díky společnosti Imperial Airways. Její služba Silver Wing byla super exkluzivní a nabízela pohodlnější sedadla. Nejzajímavější ze všeho bylo, že posádka podávala odpolední čaj z jemného porcelánu, malých stolků s lněnými ubrusy, stříbrnými příbory a křišťálovými skleničkami.| Zdroj: Chronicle/Alamy Stock Photo
  • Lufthansa byla první leteckou společností, která svým cestujícím nabídla během letu teplé jídlo. Tuto možnost mělo pouze 15 cestujících, kteří měli to štěstí a v roce 1928 cestovali z Berlína do Paříže.
    Lufthansa byla první leteckou společností, která svým cestujícím nabídla během letu teplé jídlo. Tuto možnost mělo pouze 15 cestujících, kteří měli to štěstí a v roce 1928 cestovali z Berlína do Paříže.| Zdroj: General Photographic Agency/Getty Images
  • První jídlo na palubě dopravního letadla podávala v roce 1919 společnost Handley Page Transport Company při letu z Londýna do Paříže. Letušky přinesly na palubu balíčky se sendviči a ovocem a rozdávaly je cestujícím.
    První jídlo na palubě dopravního letadla podávala v roce 1919 společnost Handley Page Transport Company při letu z Londýna do Paříže. Letušky přinesly na palubu balíčky se sendviči a ovocem a rozdávaly je cestujícím.| Zdroj: Harry Todd/Fox Photos/Hulton Archive/Getty Images
Dálkový let nebyl o nic menším zážitkem než návštěva gurmánské restaurace. 
V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek.
Takhle to vypadalo v kuchyni Scandinavian Airlines (SAS).
Letecká společnost Scandinavian Airlines (SAS) své fanoušky před třemi lety nechala nahlédnout doslova pod pokličku. Při příležitosti 70. výročí od svého vzniku uspořádala aerolinka výstavu mapující zlatou éru palubního stravování.
Expozice přibližuje, jak vypadalo servírování jídla na dálkových letech od 50. do 80. let – od precizně naaranžovaných pokrmů po nabídku, která spíš než běžné palubní menu připomínala špičkovou restauraci.
Zlatý věk létání byl extravagantní ve všech ohledech; pasažéři měli dost místa na nohy, letušky nosily uniformy od Pierra Cardina i Diora. Na palubě se pravidelně podávaly nedělní pečeně, uzeninová prkénka, ovocné mísy i humři.
Uličkami projížděly vozíky s dezerty a šampaňské teklo jako voda.
Cestující si po jídle mohli zapálit cigaretu či doutník.
Dálkový let nebyl o nic menším zážitkem než návštěva gurmánské restaurace.
„Dříve se podávalo 20 různých jídel,” řekl Richard Foss, který v roce 2015 napsal knihu o stravování na palubě. „Měli jste obrovský výběr a většina leteckých společností měla vlastní cateringovou službu. Western Airlines měly na cestu do Mexika dezertní bar... Rád vzpomínám na hovězí Wellington, který jsem si objednal v Midwest Express. Říkal jsem si, že tohle snad ani nemůžou dělat dobře, a pak to bylo naprosto vynikající.“
V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek
Deregulace letů zcela změnila podnikání leteckých společností. S nástupem nízkonákladových dopravců se lety staly spíše prostředkem přepravy než zážitkem.
U příležitosti 70. výročí založení společnosti Scandinavian Airlines zveřejnila společnost sérii úchvatných snímků jídla, které bylo zákazníkům v první třídě nabízeno během letu od 50. do 80. let minulého století.
V 60. letech letušky Scandinavian Airlines roznášely na vozících podnosy s uzeninami, sýry a chlebem.
V 50. a 60. letech 20. století se společnost Scandinavian Airlines potýkala s existenčním problémem. Kdo by chtěl letět do Stockholmu nebo ze Stockholmu uprostřed zimy?
A tak, aby získala náskok před konkurencí, začala tato letecká společnost podávat během letu opravdu působivé jídlo.
K tomu patřila celá kýta šunky i losos filetovaný přímo před cestujícími.
Letuška aerolinky SAS podává snídani přímo do postele.
V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek
Pohled na menu společnosti Scandinavian Airlines (SAS).
Na palubě mezikontinentálního letounu, který patřil americké společnosti Trans World Airline, se podával bufet. (16. února 1955)
Letuška společnosti Pan American World Airways podává snídani cestující v posteli během transatlantického letu - 1952.
Cestující sedící u stolů v jídelní kabině letounu Martin M-130 China Clipper společnosti Pan Am.
Cestující mohli v kabině letounu Martin M-130 China Clipper společnosti Pan Am hrát i stolní a deskové hry.
Cestující sedící u stolů v jídelní kabině letounu Martin M-130 China Clipper společnosti Pan Am.
Humr k večeři podávaný na palubě Concordu
Letuška Patricia Pelleyová podává cestujícím jídlo na palubě slavnostně vyzdobeného letadla společnosti Pan Am přes Atlantik
Na palubě letadla společnosti Pan Am se na Den díkůvzdání podává pečený krocan. (21. listopadu 1949)
Britská filmová herečka Winifred Shotterová a Jack Lester obědvají během letu do Indie. 3. listopadu 1945
Archivní snímek letecké společnosti Qantas.
Scandinavian Airlines si potrpěly na vybrané pokrmy.
V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek.
V minulosti se kladl důraz na čerstvé suroviny, vyvážené pokrmy a velké porce.
V 50. až 80. letech minulého století bylo na dálkových letech jídlo nesmírně elegantní a způsob jeho servírování připomínal gurmánský zážitek.
Posádka obsluhuje cestující na palubě letadla společnosti BOAC, Britannia.
Archivní snímek aerolinky Lufthansa.
Takhle vypadalo jídlo servírované na palubě společnosti Scandinavian Airlines (SAS).
Běžné byly také ovocné mísy.
Uličkami projížděly dezertní vozíky.
Postupem času se menu podávané na palubě začalo přibližovat tomu, co znají cestující dnes.
Aerolinka Qantas nabízela kromě luxusního stravování i salónek na čtení novin.
Jídlo na palubě dnes již neexistující letecké společnosti TWA bylo zážitkem. Letušky překvapily jednoho cestujícího, který letěl v roce 1962, narozeninovým dortem.
Takhle to vypadalo na palubě letecké společnosti Air France v 50. letech.
Společnost China Airlines se v 70. letech 20. století servírovala tradiční čínské pokrmy.
Když společnost Virgin Atlantic začala v roce 1984 provozovat leteckou dopravu mezi Londýnem a New Yorkem, způsobila revoluci v cestovním ruchu. To zahrnovalo i nabídku slušného jídla - dokonce i v ekonomické třídě. Jídelní lístek ekonomické třídy z 90. let odhalil, že cestující měli na výběr ze tří různých možností: vepřové chow mein, soté z lososa a středomořské zeleniny a čočkové těstoviny.
Na palubě Concordu se často servírovaly kanapky.
Jídelní lístky společnosti Lufthansa nabízely v 60. letech vynikající jídla, jako je telecí s kari omáčkou a pistáciovou rýží nebo steak ze svíčkové s brambory.
V první třídě letu British Airways z Osla do Londýna v roce 1977 byl předkrmem uzený losos s míchanými vejci a jako hlavní chod si cestující mohli vybrat mezi hovězím filé s omáčkou pimento, smaženými brambory a listovým špenátem na másle nebo pošírovaným platýsem s humrovou omáčkou a vařenými brambory. Ti, kterým zbylo místo, si mohli dále pochutnat na francouzském jablečném dortu, sýrovém prkénku a ovocném podnosu.
V 60. letech 20. století mohly letušky na palubě letounů Clipper společnosti Pan Am připravovat steaky na objednávku - rare, medium nebo well done - pomocí grilu v kuchyňce. Hovězí pečeně se denně připravovala na zemi a poté se dokončovala na palubě v infračervené troubě v kuchyňce. Palubní personál pak maso porcoval přímo u cestujících.
Jídlo na palubě letadla Alitalia v 50. letech začínalo kanapkami a poté následovalo několik bohatých chodů, které byly doplněny rozsáhlým vinným lístkem.
Společnost Qantas nezanedbávala své cestující v ekonomické třídě, pokud jde o kvalitu jídla. Znovuobjevený jídelní lístek ze 70. let minulého století odhalil, že cestující se mohli těšit na pepřový steak, telecí nebo jehněčí maso jako hlavní jídlo a, což je zajímavé, na další steak (se smaženou slaninou a bramborami) k snídani.
Na palubě letadel Pan Am měli cestující k dispozici jídelnu, kde mohli jíst z bufetu na stolech s bílými ubrusy.
Společnost Imperial Airways (předchůdce British Airways) nabízela ve 30. letech 20. století ohromně ambiciózní nabídku. Jedno menu zahrnovalo jídlo o několika chodech, které začínalo foie gras, pokračovalo pečeným kuřetem, volským jazykem, šunkou a salátem a končilo broskvovým dezertem.
První skutečně luxusní letecká doprava na světě byla zahájena v roce 1927 díky společnosti Imperial Airways. Její služba Silver Wing byla super exkluzivní a nabízela pohodlnější sedadla. Nejzajímavější ze všeho bylo, že posádka podávala odpolední čaj z jemného porcelánu, malých stolků s lněnými ubrusy, stříbrnými příbory a křišťálovými skleničkami.
Lufthansa byla první leteckou společností, která svým cestujícím nabídla během letu teplé jídlo. Tuto možnost mělo pouze 15 cestujících, kteří měli to štěstí a v roce 1928 cestovali z Berlína do Paříže.
První jídlo na palubě dopravního letadla podávala v roce 1919 společnost Handley Page Transport Company při letu z Londýna do Paříže. Letušky přinesly na palubu balíčky se sendviči a ovocem a rozdávaly je cestujícím.