Jak se přesunuje velkorypadlo? 4 kilometry zdolá za měsíc
1
/
8
Přehled fotografií
Zavřít
Proti připravované těžbě ve Slatinicích dál bojují ekologové, kteří napadli rozhodnutí báňského úřadu i u soudu. Celý důl Vršany má životnost na minimálně 40 let, relativně málo výhřevné uhlí dodává zejména elektrárnám.
|
Zdroj: CTK
Rypadlo z roku 1967 těžařské skupině Czech Coal vlastně tak trochu vybylo. V menším vršanském dolu Jan Šverma už těžba zeminy skončila a práce je tam už jen pro uhelná rypadla, ale stroj do šrotu ještě nepůjde.
|
Zdroj: CTK
Letos rypadlo prošlo generální opravou za zhruba 103 milionů korun a teď se vydalo na cestu do Slatinic na jižním okraji Mostu. Tam se těžilo v menším měřítku už před dvaceti lety a místo dokonce prošlo částečnou rekultivací, vloni ale Czech Coalu povolil báňský úřad ho znovu přetěžit.
|
Zdroj: CTK
Na cestu se vydalo rypadlo, za ním i zakladač a další technika. Silnice mezi doly pokryla patnácticentimetrová vrstva písku, aby stroj o váze plného nákladního vlaku nezničil asfalt. Celá hmotnost 1400 tun je rozložena do osmi pásů s kontaktní plochou zhruba 140 metrů čtverečních.
|
Zdroj: CTK
Část čtyřkilometrové trasy vede i po silnici či nad ropovodem. Podobný přesun se děje maximálně jednou za deset patnáct let, řekl ředitel Vršanské uhelné Vladimír Rouček.
|
Zdroj: CTK
"Délka přesunu není až tak neobvyklá, několik kilometrů se transportuje rypadlo i kvůli opravám ven z dolu. Tenhle transport je zvláštní právě tím, kolik komunikací a dalších sítí překračuje," řekl Rouček.
|
Zdroj: CTK
V zahraničí jsou podobné přesuny běžnější, lidé z branže hovoří o až třicetikilometrových přesunech rypadel mezi uhelnými doly v německé Lužici.
|
Zdroj: CTK
Rypadlo typu K800 bude nejdřív těžit zeminu pro stavbu nových inženýrských sítí a pak odkryje i uhelný pilíř, na němž stály ty původní. "Tohle rypadlo skončí těžbu zeminy někdy po roce 2020. Za ním bude další skrývkový řez a teprve za ním půjdou uhelná rypadla," řekl Rouček.
Zavřít