Jak se přesunuje velkorypadlo? 4 kilometry zdolá za měsíc

6/8
Zavřít
  • Proti připravované těžbě ve Slatinicích dál bojují ekologové, kteří napadli rozhodnutí báňského úřadu i u soudu. Celý důl Vršany má životnost na minimálně 40 let, relativně málo výhřevné uhlí dodává zejména elektrárnám.
    Proti připravované těžbě ve Slatinicích dál bojují ekologové, kteří napadli rozhodnutí báňského úřadu i u soudu. Celý důl Vršany má životnost na minimálně 40 let, relativně málo výhřevné uhlí dodává zejména elektrárnám.| Zdroj: CTK
  • Rypadlo z roku 1967 těžařské skupině Czech Coal vlastně tak trochu vybylo. V menším vršanském dolu Jan Šverma už těžba zeminy skončila a práce je tam už jen pro uhelná rypadla, ale stroj do šrotu ještě nepůjde.
    Rypadlo z roku 1967 těžařské skupině Czech Coal vlastně tak trochu vybylo. V menším vršanském dolu Jan Šverma už těžba zeminy skončila a práce je tam už jen pro uhelná rypadla, ale stroj do šrotu ještě nepůjde.| Zdroj: CTK
  • Letos rypadlo prošlo generální opravou za zhruba 103 milionů korun a teď se vydalo na cestu do Slatinic na jižním okraji Mostu. Tam se těžilo v menším měřítku už před dvaceti lety a místo dokonce prošlo částečnou rekultivací, vloni ale Czech Coalu povolil báňský úřad ho znovu přetěžit.
    Letos rypadlo prošlo generální opravou za zhruba 103 milionů korun a teď se vydalo na cestu do Slatinic na jižním okraji Mostu. Tam se těžilo v menším měřítku už před dvaceti lety a místo dokonce prošlo částečnou rekultivací, vloni ale Czech Coalu povolil báňský úřad ho znovu přetěžit.| Zdroj: CTK
  • Na cestu se vydalo rypadlo, za ním i zakladač a další technika. Silnice mezi doly pokryla patnácticentimetrová vrstva písku, aby stroj o váze plného nákladního vlaku nezničil asfalt. Celá hmotnost 1400 tun je rozložena do osmi pásů s kontaktní plochou zhruba 140 metrů čtverečních.
    Na cestu se vydalo rypadlo, za ním i zakladač a další technika. Silnice mezi doly pokryla patnácticentimetrová vrstva písku, aby stroj o váze plného nákladního vlaku nezničil asfalt. Celá hmotnost 1400 tun je rozložena do osmi pásů s kontaktní plochou zhruba 140 metrů čtverečních.| Zdroj: CTK
  • Část čtyřkilometrové trasy vede i po silnici či nad ropovodem. Podobný přesun se děje maximálně jednou za deset patnáct let, řekl ředitel Vršanské uhelné Vladimír Rouček.
    Část čtyřkilometrové trasy vede i po silnici či nad ropovodem. Podobný přesun se děje maximálně jednou za deset patnáct let, řekl ředitel Vršanské uhelné Vladimír Rouček.| Zdroj: CTK
  • "Délka přesunu není až tak neobvyklá, několik kilometrů se transportuje rypadlo i kvůli opravám ven z dolu. Tenhle transport je zvláštní právě tím, kolik komunikací a dalších sítí překračuje," řekl Rouček.
    "Délka přesunu není až tak neobvyklá, několik kilometrů se transportuje rypadlo i kvůli opravám ven z dolu. Tenhle transport je zvláštní právě tím, kolik komunikací a dalších sítí překračuje," řekl Rouček.| Zdroj: CTK
  • V zahraničí jsou podobné přesuny běžnější, lidé z branže hovoří o až třicetikilometrových přesunech rypadel mezi uhelnými doly v německé Lužici.
    V zahraničí jsou podobné přesuny běžnější, lidé z branže hovoří o až třicetikilometrových přesunech rypadel mezi uhelnými doly v německé Lužici.| Zdroj: CTK
  • Rypadlo typu K800 bude nejdřív těžit zeminu pro stavbu nových inženýrských sítí a pak odkryje i uhelný pilíř, na němž stály ty původní. "Tohle rypadlo skončí těžbu zeminy někdy po roce 2020. Za ním bude další skrývkový řez a teprve za ním půjdou uhelná rypadla," řekl Rouček.
    Rypadlo typu K800 bude nejdřív těžit zeminu pro stavbu nových inženýrských sítí a pak odkryje i uhelný pilíř, na němž stály ty původní. "Tohle rypadlo skončí těžbu zeminy někdy po roce 2020. Za ním bude další skrývkový řez a teprve za ním půjdou uhelná rypadla," řekl Rouček.
Proti připravované těžbě ve Slatinicích dál bojují ekologové, kteří napadli rozhodnutí báňského úřadu i u soudu. Celý důl Vršany má životnost na minimálně 40 let, relativně málo výhřevné uhlí dodává zejména elektrárnám.
Rypadlo z roku 1967 těžařské skupině Czech Coal vlastně tak trochu vybylo. V menším vršanském dolu Jan Šverma už těžba zeminy skončila a práce je tam už jen pro uhelná rypadla, ale stroj do šrotu ještě nepůjde.
Letos rypadlo prošlo generální opravou za zhruba 103 milionů korun a teď se vydalo na cestu do Slatinic na jižním okraji Mostu. Tam se těžilo v menším měřítku už před dvaceti lety a místo dokonce prošlo částečnou rekultivací, vloni ale Czech Coalu povolil báňský úřad ho znovu přetěžit.
Na cestu se vydalo rypadlo, za ním i zakladač a další technika. Silnice mezi doly pokryla patnácticentimetrová vrstva písku, aby stroj o váze plného nákladního vlaku nezničil asfalt. Celá hmotnost 1400 tun je rozložena do osmi pásů s kontaktní plochou zhruba 140 metrů čtverečních.
Část čtyřkilometrové trasy vede i po silnici či nad ropovodem. Podobný přesun se děje maximálně jednou za deset patnáct let, řekl ředitel Vršanské uhelné Vladimír Rouček.
"Délka přesunu není až tak neobvyklá, několik kilometrů se transportuje rypadlo i kvůli opravám ven z dolu. Tenhle transport je zvláštní právě tím, kolik komunikací a dalších sítí překračuje," řekl Rouček.
V zahraničí jsou podobné přesuny běžnější, lidé z branže hovoří o až třicetikilometrových přesunech rypadel mezi uhelnými doly v německé Lužici.
Rypadlo typu K800 bude nejdřív těžit zeminu pro stavbu nových inženýrských sítí a pak odkryje i uhelný pilíř, na němž stály ty původní. "Tohle rypadlo skončí těžbu zeminy někdy po roce 2020. Za ním bude další skrývkový řez a teprve za ním půjdou uhelná rypadla," řekl Rouček.