Parmigiani Fleurier je švýcarský výrobce luxusních mechanických hodinek. Do klubu klasických značek jeho zakladatele Michela Parmigianiho asi ještě nevezmou, protože firmu založil teprve v roce 1996. Už třináct let ale spolupracuje s ještě luxusnější automobilkou Bugatti. A právě začal prodávat jednu zajímavou novinku.|
Zdroj: Bugatti
Jsou to hodinky Bugatti Type 390, inspirované vozem Bugatti Chiron. Zatímco u auta vznikne série pěti set kusů, těchto hodinek je naplánovano pouhých dvacet!|
Zdroj: Bugatti
Ale tady nebudeme řešit luxus, záměrnou nedostupnost nebo cenu hodinek. Bugatti Type 390 je totiž nádherný kousek jemné hodinářské techniky.|
Zdroj: Bugatti
Není to první spolupráce Parmigianiho a Bugatti. V této kolekci vzniklo už sedmero hodinek: troje klasické a čtvery designové experimenty, kde člověk občas marně hledá ručičky. Novinka, o které je řeč, je vpravo dole.|
Zdroj: Bugatti
Parmigiani přípravu modelu Type 390, který má ještě druhý název Bugatti Coaxial, prozradil už loni. Vývoj hodinek ale trval čtyři roky.|
Zdroj: Bugatti
Takhle hodinky vypadají na ruce Etienne Salomého, který má na starost design interiéru vozů Bugatti a zastupuje i šéfdesignéra značky. Vidíte tu divnou podlouhlou věc nad (na obrázku pod) ciferníkem?|
Zdroj: Bugatti
Je to válcový kalibr – rozumějte hodinový strojek PF390 s mechanismem nazývaným flying tourbillon.|
Zdroj: Bugatti
Součástka tourbillon v drahých hodinkách kompenzuje rozdíly chodu mechanismu v různých polohách tím, že se celý blok se setrvačkou a krokem otáčí. Takhle vypadá v hodinkách Bugatti.|
Zdroj: Bugatti
Hodináři tourbillon většinou neschovávají pod kryt, ale nechávají vyniknout jeho pohyb.|
Zdroj: Bugatti
Flying tourbillon je jeden z typů tohoto mechanismu lišící se způsobem uložení. Nepotřebuje tolik místa a hodinky mohou mít menší tloušťku.|
Zdroj: Bugatti
Parmigiani Fleurier ale tuto výhodu stejně nevyužil, protože tourbillon umístil kolmo, do osy celého válce, který má připomínat blok motoru.|
Zdroj: Bugatti
Na tourbillon se setrvačkou navazuje soustava převodů, která prostřednictvím šnekového soukolí přenáší pohyb od tourbillonu k ručičkám. Na obrázku je vidět jeden z válců se stupnicí zbývající energie a malinký planetový převod (diferenciál).|
Zdroj: Bugatti
Ve spodní části hodinek už může být jen pár ozubených koleček. Celý „motor“ je schovaný ve válci nahoře.|
Zdroj: Bugatti
Hodinky se skládají z 302 miniaturních částí. I tak jsou docela velké, pouzdro měří 43 × 53 mm a má tloušťku 20 mm. Hmotnost výrobce raději tají.|
Zdroj: Bugatti
Pouzdro je totiž vyrobeno z 18karátového růžového nebo bílého zlata, a to není zrovna nejlehčí kov.|
Zdroj: Bugatti
Řemínek dodal Hermès a je z kůže aligátora. Aspoň, že hodinek bude pouze dvacet kusů… Spona na řemínku je opět z pravého zlata.|
Zdroj: Bugatti
Ale zpět k technice. Uvnitř je devět údajně vůbec nejmenších ložisek, jaké kdy člověk vyrobil.|
Zdroj: Bugatti
Jedno natažení hodinek korunkou schová do dvojitého perovníku – to jsou ty dva válečky s vyrytým textem – dostatek výkonu na 80 hodin provozu.|
Zdroj: Bugatti
Korunka má na sobě značku Parmigiani Fleurier. Logo Bugatti, a to jen písmennou zkratku Ettore Bugatti, najdeme v zadní části pouzdra, pod válcovým mechanismem.|
Zdroj: Bugatti
Ještě jedna zajímavost: Podobně jako je možné vyjmout z auta motor, dá se z těla těchto hodinek jednoduše vysunout celý pohonný válec.|
Zdroj: Bugatti
Válec má průměr jen 12,5 mm.|
Zdroj: Bugatti
I tak velké hodinky jsou díky prohnutému tvaru na ruce prý docela pohodlné.|
Zdroj: Bugatti
U luxusního zboží se cenovky neukazují. Hodinky Bugatti Type 390 by ale měly stát 298 ... tisíc ... dolarů. Kalkulačka ČNB to převedla na pěkných 6 573 880 Kč.|
Zdroj: Bugatti
Ale co to je ve srovnání s cenou Bugatti Chironu, která začíná na 2 700 000 dolarů, tedy zhruba na 60 milionech korun…|
Zdroj: Bugatti
A kdyby nestačilo auto s hodinkami, Bugatti společně s výrobcem Palmer Johnson nabízí ještě jachtu Bugatti Niniette 66 s odhadovanou cenou vysoko nad sto milionů korun.|
Zdroj: Bugatti