Letadlo na steroidech. Podívejte se, v čem NASA převáží své raketoplány

1/32
Přehled fotografií
Zavřít
  • V 70. letech využíval SGT Airbus pro přepravu některých komponent do továrny v Toulouse k finální montáži. Dnes místo Guppyho využívá Airbus Beluga
    V 70. letech využíval SGT Airbus pro přepravu některých komponent do továrny v Toulouse k finální montáži. Dnes místo Guppyho využívá Airbus Beluga| Zdroj: Don-vip, CC BY-SA 3.0
  • Později byly postupně vyrobeny čtyři kusy letadla Super Guppy Turbine (SGT).
    Později byly postupně vyrobeny čtyři kusy letadla Super Guppy Turbine (SGT).| Zdroj: NASA
  • Super Guppy dokázal přepravit náklad o hmotnosti až 25 tun. Na obrázku je s velitelským modulem Apolla 11.
    Super Guppy dokázal přepravit náklad o hmotnosti až 25 tun. Na obrázku je s velitelským modulem Apolla 11.| Zdroj: NASA
  • Zdroj: Josh Hallett from Winter Haven, FL, USA, CC BY-SA 2.0
  • Super Guppy byl odvozen z vojenského letadla C-97J Turbo Stratocruiser (na snímku), což byla verze Boeingu 377.
    Super Guppy byl odvozen z vojenského letadla C-97J Turbo Stratocruiser (na snímku), což byla verze Boeingu 377.| Zdroj: NASA
  • V roce 1962 proběhl první let letadla Super Guppy. Byly vyrobeny dvě verze. Super Guppy (1 kus) a Super Guppy Turbine (4 kusy)
    V roce 1962 proběhl první let letadla Super Guppy. Byly vyrobeny dvě verze. Super Guppy (1 kus) a Super Guppy Turbine (4 kusy)| Zdroj: NASA
  • Pregnant Guppy v éře programu Apollo
    Pregnant Guppy v éře programu Apollo| Zdroj: NASA
  • Pohled do nákladového prostoru.
    Pohled do nákladového prostoru.| Zdroj: NASA
  • Super Guppy v hangáru
    Super Guppy v hangáru| Zdroj: NASA
  • Na snímku je Pregnant Guppy s druhým stupněm rakety Saturn I (rok 1965).
    Na snímku je Pregnant Guppy s druhým stupněm rakety Saturn I (rok 1965).| Zdroj: NASA
  • Člen posádky uvnitř nákladového prostoru
    Člen posádky uvnitř nákladového prostoru| Zdroj: NASA
  • Dráha má délku 4,5 km
    Dráha má délku 4,5 km| Zdroj: NASA
  • Super Guppy používá k přistání dráhu, na kterou dosedal na Mysu Canaveral americký raketoplán.
    Super Guppy používá k přistání dráhu, na kterou dosedal na Mysu Canaveral americký raketoplán.| Zdroj: NASA
  • SGT se pohybuje rychlostí asi 400 km/h a má dolet 3 200 km
    SGT se pohybuje rychlostí asi 400 km/h a má dolet 3 200 km| Zdroj: NASA
  • Rozměry nákladu jsou u Super Guppy Turbine 33,8 x 7,6 x 7,6 m
    Rozměry nákladu jsou u Super Guppy Turbine 33,8 x 7,6 x 7,6 m| Zdroj: NASA
  • Délka letadla je 44 m, rozpětí křídel 47,6 m a výška: 17,8 m. Posádku tvoří 4 osoby.
    Délka letadla je 44 m, rozpětí křídel 47,6 m a výška: 17,8 m. Posádku tvoří 4 osoby.| Zdroj: NASA
  • Dříve přepravoval Super Guppy i části pro Mezinárodní kosmickou stanici.
    Dříve přepravoval Super Guppy i části pro Mezinárodní kosmickou stanici.| Zdroj: NASA
  • Super Guppy se vznáší k nebi.
    Super Guppy se vznáší k nebi.| Zdroj: NASA
  • Na začátku dubna dopravil Super Guppy na Mys Canaveral adaptér, který propojí raketu SLS s kosmickou lodí Orion. První bezpilotní start Orionu se očekává nejdříve na konci příštího roku.
    Na začátku dubna dopravil Super Guppy na Mys Canaveral adaptér, který propojí raketu SLS s kosmickou lodí Orion. První bezpilotní start Orionu se očekává nejdříve na konci příštího roku.| Zdroj: NASA
  • V srpnu 2016 dopravil Super Guppy na Mys Canaveral tepelný štít pro chystanou pilotovanou loď Orion.
    V srpnu 2016 dopravil Super Guppy na Mys Canaveral tepelný štít pro chystanou pilotovanou loď Orion.| Zdroj: NASA
  • Ale zpět na začátek. Guppy vyrobila firma Aero Spacelines. Předchůdcem bylo letadlo Pregnant Guppy (1962-1979), které přepravovalo některé komponenty v rámci programu Apollo.
    Ale zpět na začátek. Guppy vyrobila firma Aero Spacelines. Předchůdcem bylo letadlo Pregnant Guppy (1962-1979), které přepravovalo některé komponenty v rámci programu Apollo.| Zdroj: NASA
  • Předností letadla je otočný nos, který lze otevřít pod úhlem až 110 stupňů.
    Předností letadla je otočný nos, který lze otevřít pod úhlem až 110 stupňů.| Zdroj: NASA
  • Čtvrtý kus SGT používá NASA.
    Čtvrtý kus SGT používá NASA.| Zdroj: NASA
  • Tři letadla jsou dnes už jen exponáty ve Velké Británii, Francii a Německu. Nejblíže od Česka je letadlo na Hamburg Finkenwerder Airport.
    Tři letadla jsou dnes už jen exponáty ve Velké Británii, Francii a Německu. Nejblíže od Česka je letadlo na Hamburg Finkenwerder Airport.| Zdroj: NASA
  • V kokpitu letadla při testu nového podvozku (2005)
    V kokpitu letadla při testu nového podvozku (2005)| Zdroj: NASA
  • SGT používá čtyři motory Allison 501-D22C.
    SGT používá čtyři motory Allison 501-D22C.| Zdroj: NASA
  • Hlavní část trupu byla postavena úplně od nuly, čímž se zvýšila šířka podlahy nákladového prostoru z 2,7 na 4 metry. Délka nákladového prostoru byla zvýšena z 28,8 m na 34 m.
    Hlavní část trupu byla postavena úplně od nuly, čímž se zvýšila šířka podlahy nákladového prostoru z 2,7 na 4 metry. Délka nákladového prostoru byla zvýšena z 28,8 m na 34 m.| Zdroj: NASA
  • Přední podvozek má SGT z Boeingu 707 ale je otočen o 180 stupňů, což usnadňuje nakládání.
    Přední podvozek má SGT z Boeingu 707 ale je otočen o 180 stupňů, což usnadňuje nakládání.| Zdroj: NASA
  • Podvozek letadla Super Gruppy Turbine
    Podvozek letadla Super Gruppy Turbine| Zdroj: NASA
  • SGT není jen upravená verze. Je to úplně nové letadlo. Z Boeingu 377 si vzal jen kokpit, křídla, ocas a hlavní podvozek.
    SGT není jen upravená verze. Je to úplně nové letadlo. Z Boeingu 377 si vzal jen kokpit, křídla, ocas a hlavní podvozek.| Zdroj: NASA
  • Letadlo Guppy nebo přesněji Super Guppy je unikátní nejen svým vzhledem, ale také počtem kusů. Celkem bylo těchto letadel vyrobeno pět. Ve službě je už jen jedno.
    Letadlo Guppy nebo přesněji Super Guppy je unikátní nejen svým vzhledem, ale také počtem kusů. Celkem bylo těchto letadel vyrobeno pět. Ve službě je už jen jedno.| Zdroj: NASA
  • NASA na Mys Canaveral dopravuje jednotlivé části raket především loďmi. Družice, sondy a některé menší části jsou dopravovány letadly. Jedním z nich je Super Guppy
    NASA na Mys Canaveral dopravuje jednotlivé části raket především loďmi. Družice, sondy a některé menší části jsou dopravovány letadly. Jedním z nich je Super Guppy| Zdroj: NASA
V 70. letech využíval SGT Airbus pro přepravu některých komponent do továrny v Toulouse k finální montáži. Dnes místo Guppyho využívá Airbus Beluga
Později byly postupně vyrobeny čtyři kusy letadla Super Guppy Turbine (SGT).
Super Guppy dokázal přepravit náklad o hmotnosti až 25 tun. Na obrázku je s velitelským modulem Apolla 11.
Super Guppy byl odvozen z vojenského letadla C-97J Turbo Stratocruiser (na snímku), což byla verze Boeingu 377.
V roce 1962 proběhl první let letadla Super Guppy. Byly vyrobeny dvě verze. Super Guppy (1 kus) a Super Guppy Turbine (4 kusy)
Pregnant Guppy v éře programu Apollo
Pohled do nákladového prostoru.
Super Guppy v hangáru
Na snímku je Pregnant Guppy s druhým stupněm rakety Saturn I (rok 1965).
Člen posádky uvnitř nákladového prostoru
Dráha má délku 4,5 km
Super Guppy používá k přistání dráhu, na kterou dosedal na Mysu Canaveral americký raketoplán.
SGT se pohybuje rychlostí asi 400 km/h a má dolet 3 200 km
Rozměry nákladu jsou u Super Guppy Turbine 33,8 x 7,6 x 7,6 m
Délka letadla je 44 m, rozpětí křídel 47,6 m a výška: 17,8 m. Posádku tvoří 4 osoby.
Dříve přepravoval Super Guppy i části pro Mezinárodní kosmickou stanici.
Super Guppy se vznáší k nebi.
Na začátku dubna dopravil Super Guppy na Mys Canaveral adaptér, který propojí raketu SLS s kosmickou lodí Orion. První bezpilotní start Orionu se očekává nejdříve na konci příštího roku.
V srpnu 2016 dopravil Super Guppy na Mys Canaveral tepelný štít pro chystanou pilotovanou loď Orion.
Ale zpět na začátek. Guppy vyrobila firma Aero Spacelines. Předchůdcem bylo letadlo Pregnant Guppy (1962-1979), které přepravovalo některé komponenty v rámci programu Apollo.
Předností letadla je otočný nos, který lze otevřít pod úhlem až 110 stupňů.
Čtvrtý kus SGT používá NASA.
Tři letadla jsou dnes už jen exponáty ve Velké Británii, Francii a Německu. Nejblíže od Česka je letadlo na Hamburg Finkenwerder Airport.
V kokpitu letadla při testu nového podvozku (2005)
SGT používá čtyři motory Allison 501-D22C.
Hlavní část trupu byla postavena úplně od nuly, čímž se zvýšila šířka podlahy nákladového prostoru z 2,7 na 4 metry. Délka nákladového prostoru byla zvýšena z 28,8 m na 34 m.
Přední podvozek má SGT z Boeingu 707 ale je otočen o 180 stupňů, což usnadňuje nakládání.
Podvozek letadla Super Gruppy Turbine
SGT není jen upravená verze. Je to úplně nové letadlo. Z Boeingu 377 si vzal jen kokpit, křídla, ocas a hlavní podvozek.
Letadlo Guppy nebo přesněji Super Guppy je unikátní nejen svým vzhledem, ale také počtem kusů. Celkem bylo těchto letadel vyrobeno pět. Ve službě je už jen jedno.
NASA na Mys Canaveral dopravuje jednotlivé části raket především loďmi. Družice, sondy a některé menší části jsou dopravovány letadly. Jedním z nich je Super Guppy