V 70. letech využíval SGT Airbus pro přepravu některých komponent do továrny v Toulouse k finální montáži. Dnes místo Guppyho využívá Airbus Beluga|
Zdroj: Don-vip, CC BY-SA 3.0
Později byly postupně vyrobeny čtyři kusy letadla Super Guppy Turbine (SGT).|
Zdroj: NASA
Super Guppy dokázal přepravit náklad o hmotnosti až 25 tun. Na obrázku je s velitelským modulem Apolla 11.|
Zdroj: NASA
Zdroj: Josh Hallett from Winter Haven, FL, USA, CC BY-SA 2.0
Super Guppy byl odvozen z vojenského letadla C-97J Turbo Stratocruiser (na snímku), což byla verze Boeingu 377.|
Zdroj: NASA
V roce 1962 proběhl první let letadla Super Guppy. Byly vyrobeny dvě verze. Super Guppy (1 kus) a Super Guppy Turbine (4 kusy)|
Zdroj: NASA
Pregnant Guppy v éře programu Apollo|
Zdroj: NASA
Pohled do nákladového prostoru.|
Zdroj: NASA
Super Guppy v hangáru|
Zdroj: NASA
Na snímku je Pregnant Guppy s druhým stupněm rakety Saturn I (rok 1965).|
Zdroj: NASA
Člen posádky uvnitř nákladového prostoru|
Zdroj: NASA
Dráha má délku 4,5 km|
Zdroj: NASA
Super Guppy používá k přistání dráhu, na kterou dosedal na Mysu Canaveral americký raketoplán.|
Zdroj: NASA
SGT se pohybuje rychlostí asi 400 km/h a má dolet 3 200 km|
Zdroj: NASA
Rozměry nákladu jsou u Super Guppy Turbine 33,8 x 7,6 x 7,6 m|
Zdroj: NASA
Délka letadla je 44 m, rozpětí křídel 47,6 m a výška: 17,8 m. Posádku tvoří 4 osoby.|
Zdroj: NASA
Dříve přepravoval Super Guppy i části pro Mezinárodní kosmickou stanici.|
Zdroj: NASA
Super Guppy se vznáší k nebi.|
Zdroj: NASA
Na začátku dubna dopravil Super Guppy na Mys Canaveral adaptér, který propojí raketu SLS s kosmickou lodí Orion. První bezpilotní start Orionu se očekává nejdříve na konci příštího roku.|
Zdroj: NASA
V srpnu 2016 dopravil Super Guppy na Mys Canaveral tepelný štít pro chystanou pilotovanou loď Orion.|
Zdroj: NASA
Ale zpět na začátek. Guppy vyrobila firma Aero Spacelines. Předchůdcem bylo letadlo Pregnant Guppy (1962-1979), které přepravovalo některé komponenty v rámci programu Apollo.|
Zdroj: NASA
Předností letadla je otočný nos, který lze otevřít pod úhlem až 110 stupňů.|
Zdroj: NASA
Čtvrtý kus SGT používá NASA.|
Zdroj: NASA
Tři letadla jsou dnes už jen exponáty ve Velké Británii, Francii a Německu. Nejblíže od Česka je letadlo na Hamburg Finkenwerder Airport.|
Zdroj: NASA
V kokpitu letadla při testu nového podvozku (2005)|
Zdroj: NASA
SGT používá čtyři motory Allison 501-D22C.|
Zdroj: NASA
Hlavní část trupu byla postavena úplně od nuly, čímž se zvýšila šířka podlahy nákladového prostoru z 2,7 na 4 metry. Délka nákladového prostoru byla zvýšena z 28,8 m na 34 m.|
Zdroj: NASA
Přední podvozek má SGT z Boeingu 707 ale je otočen o 180 stupňů, což usnadňuje nakládání.|
Zdroj: NASA
Podvozek letadla Super Gruppy Turbine|
Zdroj: NASA
SGT není jen upravená verze. Je to úplně nové letadlo. Z Boeingu 377 si vzal jen kokpit, křídla, ocas a hlavní podvozek.|
Zdroj: NASA
Letadlo Guppy nebo přesněji Super Guppy je unikátní nejen svým vzhledem, ale také počtem kusů. Celkem bylo těchto letadel vyrobeno pět. Ve službě je už jen jedno.|
Zdroj: NASA
NASA na Mys Canaveral dopravuje jednotlivé části raket především loďmi. Družice, sondy a některé menší části jsou dopravovány letadly. Jedním z nich je Super Guppy|
Zdroj: NASA