Letadlo na steroidech. Podívejte se, v čem NASA převáží své raketoplány
4
/
32
Přehled fotografií
Zavřít
V 70. letech využíval SGT Airbus pro přepravu některých komponent do továrny v Toulouse k finální montáži. Dnes místo Guppyho využívá Airbus Beluga
|
Zdroj: Don-vip, CC BY-SA 3.0
Později byly postupně vyrobeny čtyři kusy letadla Super Guppy Turbine (SGT).
|
Zdroj: NASA
Super Guppy dokázal přepravit náklad o hmotnosti až 25 tun. Na obrázku je s velitelským modulem Apolla 11.
|
Zdroj: NASA
Zdroj: Josh Hallett from Winter Haven, FL, USA, CC BY-SA 2.0
Super Guppy byl odvozen z vojenského letadla C-97J Turbo Stratocruiser (na snímku), což byla verze Boeingu 377.
|
Zdroj: NASA
V roce 1962 proběhl první let letadla Super Guppy. Byly vyrobeny dvě verze. Super Guppy (1 kus) a Super Guppy Turbine (4 kusy)
|
Zdroj: NASA
Pregnant Guppy v éře programu Apollo
|
Zdroj: NASA
Pohled do nákladového prostoru.
|
Zdroj: NASA
Super Guppy v hangáru
|
Zdroj: NASA
Na snímku je Pregnant Guppy s druhým stupněm rakety Saturn I (rok 1965).
|
Zdroj: NASA
Člen posádky uvnitř nákladového prostoru
|
Zdroj: NASA
Dráha má délku 4,5 km
|
Zdroj: NASA
Super Guppy používá k přistání dráhu, na kterou dosedal na Mysu Canaveral americký raketoplán.
|
Zdroj: NASA
SGT se pohybuje rychlostí asi 400 km/h a má dolet 3 200 km
|
Zdroj: NASA
Rozměry nákladu jsou u Super Guppy Turbine 33,8 x 7,6 x 7,6 m
|
Zdroj: NASA
Délka letadla je 44 m, rozpětí křídel 47,6 m a výška: 17,8 m. Posádku tvoří 4 osoby.
|
Zdroj: NASA
Dříve přepravoval Super Guppy i části pro Mezinárodní kosmickou stanici.
|
Zdroj: NASA
Super Guppy se vznáší k nebi.
|
Zdroj: NASA
Na začátku dubna dopravil Super Guppy na Mys Canaveral adaptér, který propojí raketu SLS s kosmickou lodí Orion. První bezpilotní start Orionu se očekává nejdříve na konci příštího roku.
|
Zdroj: NASA
V srpnu 2016 dopravil Super Guppy na Mys Canaveral tepelný štít pro chystanou pilotovanou loď Orion.
|
Zdroj: NASA
Ale zpět na začátek. Guppy vyrobila firma Aero Spacelines. Předchůdcem bylo letadlo Pregnant Guppy (1962-1979), které přepravovalo některé komponenty v rámci programu Apollo.
|
Zdroj: NASA
Předností letadla je otočný nos, který lze otevřít pod úhlem až 110 stupňů.
|
Zdroj: NASA
Čtvrtý kus SGT používá NASA.
|
Zdroj: NASA
Tři letadla jsou dnes už jen exponáty ve Velké Británii, Francii a Německu. Nejblíže od Česka je letadlo na Hamburg Finkenwerder Airport.
|
Zdroj: NASA
V kokpitu letadla při testu nového podvozku (2005)
|
Zdroj: NASA
SGT používá čtyři motory Allison 501-D22C.
|
Zdroj: NASA
Hlavní část trupu byla postavena úplně od nuly, čímž se zvýšila šířka podlahy nákladového prostoru z 2,7 na 4 metry. Délka nákladového prostoru byla zvýšena z 28,8 m na 34 m.
|
Zdroj: NASA
Přední podvozek má SGT z Boeingu 707 ale je otočen o 180 stupňů, což usnadňuje nakládání.
|
Zdroj: NASA
Podvozek letadla Super Gruppy Turbine
|
Zdroj: NASA
SGT není jen upravená verze. Je to úplně nové letadlo. Z Boeingu 377 si vzal jen kokpit, křídla, ocas a hlavní podvozek.
|
Zdroj: NASA
Letadlo Guppy nebo přesněji Super Guppy je unikátní nejen svým vzhledem, ale také počtem kusů. Celkem bylo těchto letadel vyrobeno pět. Ve službě je už jen jedno.
|
Zdroj: NASA
NASA na Mys Canaveral dopravuje jednotlivé části raket především loďmi. Družice, sondy a některé menší části jsou dopravovány letadly. Jedním z nich je Super Guppy
|
Zdroj: NASA
Zavřít