Apple na autě pracuje téměř jistě, důkazů je víc než dost

Hlasová navigace, informace o aktuální hustotě dopravy, odhadovaný čas dojezdu do cíle. To vše v prostředí uzpůsobeném pro palubní desku vozu.

Hlasová navigace, informace o aktuální hustotě dopravy, odhadovaný čas dojezdu do cíle. To vše v prostředí uzpůsobeném pro palubní desku vozu. Zdroj: Apple

Project Titan – pod tímto označením se má skrývat vývoj automobilu v Applu, o kterém se spekuluje více než patnáct let. Jenže zatímco na začátku tisíciletí se Apple rozhodl pro vývoj tradiční elektroniky a všechny spekulace v roce 2008 ukončil Steve Jobs, nyní je jasné, že se v Cupertinu opravdu něco chystá.

A ačkoliv nemáme (a také dlouho mít nebudeme) žádné oficiální informace, považuje se auto s logem Applu za veřejné tajemství – právě tak byl označen Project Titan Elonem Muskem na začátku letošního roku.

Špičky oboru míří do Applu

Že se Apple zajímá o automobilový průmysl, je zřejmé především díky počtu odborníků tohoto oboru, kteří do Cupertina přišli v posledních letech a měsících. Tým, který na projektu Titan začal pracovat, měl na začátku minulého roku kolem dvou stovek zaměstnanců. Postupně by však měl vyrůst až desetinásobně a na vývoji by se tak měly podílet dvě tisícovky vývojářů.

Nás však zajímají především špičky oboru, které do Applu zamířily z běžných automobilek i menších firem vyvíjející nové technologie spojené s automobilovým průmyslem. Takto Apple postupně na svoji stranu přetáhl zaměstnance Tesly, Fordu, Volkswagenu nebo GM.

Z Tesly do Applu zamířily čtyři významné osobnosti – John Ireland, který vedl testovací tým pohonných jednotek, David Nelson zabývající se mechanickým vývojem, Lauren Ciminera, jenž pro Teslu hledal nové talenty a především Chris Porritt – bývalý viceprezident automobilky. Před Teslou mimo jiné pracoval pro Aston Martin nebo Land Rover na pozici šéfa vývoje.

Takhle si Apple Car představují na Carwow.comTakhle si Apple Car představují na Carwow.com|Carwow.com/Zive.cz

Seznam to však není ani zdaleka konečný – mezi bývalými zaměstnanci Tesly, kteří aktuálně působí v Applu, najdeme i Davida Masiukiewicze, který měl na starosti výrobu prototypů nebo Jamieho Carlsona, jenž pro Teslu vyvíjel firmware vozů.

V průběhu loňského roku se k Applu připojilo pět zaměstnanců společnosti A123 System, která se specializuje na vývoj baterii do elektromobilů. Mezi nimi i technický ředitel společnosti Mujeeb Ijaz. Do vývoje baterií by se měl zapojit například také odborník, který působil v Samsungu.

Mezi další osobnosti s velkými zkušenosti v oboru patří Doug Betts, který v Chrysler Group působil na pozici viceprezidenta a jeho polem působnosti byl globální servis. Dále do Applu zamířil Jonathan Cohen, který v Nvidii pracoval na platformě Drive NX, která využívá strojového učení pro řízení autonomních vozů.

Díky tomu je jasné, že automobilové plány Applu zdaleka neskončily u softwarové platformy CarPlay, kterou mohou ostatní výrobci využít ve svých vozech.

Apple plánuje obří továrny

Vývoj automobilu Apple pravděpodobně nedokáže ukrýt do svého stávajícího kampusu ani do nového sídla, které si staví v San Franciscu. V dubnu si proto koupil a pronajal několik průmyslových budov napříč celým Silicon Valley a pojmenoval je podle několika řeckých mýtických postav, což hezky koresponduje s hlavním označením celého projektu.

Informace o nových budovách Applu získal bizjournals.com přímo z dokumentů kalifornských institucí. V San Jose tak najdeme budovu s označením Zeus, která má rozlohu téměř tří hektarů a aktuálně je obehnaná třímetrovým plotem z černých plastových panelů. Menším výrobní halám a laboratořím dali jména Pegasus, Medusa nebo Rhea.

Hlavním centrem by však měla být budova, kterou Apple stále hledá. Před týdnem o těchto plánech informoval Wall Street Journal. Ta by měla mít rozlohu 800 tisíc čtverečních stop, tedy asi 7,5 hektarů – přibližně třetinu z nového obřího Campusu 2.

Minulý rok se navíc Apple začal zajímat o prostory pro možné testování nových vozů. To by mělo probíhat na bývalé vojenské základně vzdálené asi 40 mil od San Francisca. Lokalitu v minulosti používal pro testování Mercedes nebo Honda. Zájem ze strany Applu potom potvrdil jeden z manažerů společnosti GoMentum Station, která testovací lokalitu provozuje.

Apple nebude stavět auto sám

I když Apple aktuálně disponuje hotovostí ve výši dvou set miliard dolarů, naskočit do zcela nového segmentu, zvláště v případě automobilového, je extrémně nákladné. I proto se v minulosti spekulovalo o tom, že měl Apple enormní zájem o celou Teslu. Dohodu podle všeho však zhatil samotný Elon Musk, který by odprodej Applu nikdy nepřipustil. Ostatně cupertinskou společnost nedávno označil s trochou nadsázky za působiště těch, které z Tesly vyhodil.

Apple tedy podle všeho hledá dál vhodného partnera či partnery, kteří by se na vývoji nového automobilu podíleli. Dlouhou dobu připadaly do úvahy BMW a Daimler vyrábějící Mercedesy. Nicméně v polovině dubna přišla z Německa zpráva, že obě společnosti z jednání vycouvaly – čímž mimo jiné záměry Applu potvrdily. Podle magazínu Handelsblatt neshody panovaly především v oblasti nakládání s uživatelskými daty a kontrolou nad nimi. V případě elektromobilů a autonomních vozů je právě bezpečnost dat a přístup k nim jednou z nejcitlivějších oblastí.

Aktuálně tak probíhají jednání především s kanadsko-rakouskou společností Magna Steyr, která produkuje technologie a součástky třeba pro Mercedes nebo Peugeot.

Jeden z konceptů společnosti Magna Steyr, která by mohla s Applem spolupracovatJeden z konceptů společnosti Magna Steyr, která by mohla s Applem spolupracovat|Zive.czJeden z konceptů společnosti Magna Steyr, která by mohla s Applem spolupracovat

O samotném voze nemůžeme zatím říct prakticky nic. Podle složení aktuálního týmu se dá pouze spekulovat o tom, zda Apple pracuje na podobném elektromobilu jako v případě Tesly, nebo se pustil do vývoje autonomního vozidla jako v případě Googlu.

S jistotou nyní můžeme říct, že na vývoji automobilu Apple opravdu pracuje. Což však zdaleka neznamená, že se reálně dostane na trh. Nebylo by to poprvé ani naposledy, kdy v Cupertinu dojde k pohřbu miliardového projektu ve fázi aktivního vývoje.

Podle odhadů, které zveřejnil Bloomberg by se auta od Applu měly na silnicích objevit nejdříve v roce 2019 či 2020. Není tedy divu, že ani zdaleka potom nemůžeme spekulovat o případné ceně. Je však jasné, že pokud se Apple vrhne do automobilového segmentu, bude čelit velmi nízkým maržím, které se neslučují s politikou firmy. Zatímco Apple dlouhodobě pracuje s maržemi kolem 40 %, Ford v posledním čtvrtletí vykázal 6,8 % a v předchozím roce dokonce 4,6 %. To je nepředstavitelné nejen pro investory Applu.

Cenová politika tak bude další oblastí, která nás v budoucnu ve spojitosti s automobilem od Applu bude zajímat.

Článek vyšel na serveru Živě.cz.