Apple si pořídil hydroelektrárnu, bude pohánět obří datové centrum

Apple Store

Apple Store Zdroj: CC BY-SA 3.0: Michael Movchin, WikimediaCommons

Elektronický gigant Apple koupil malou vodní elektrárnu, která bude zásobovat proudem jeho nově vybudované obří datové centrum v oregonském Prineville. Cenu akvizice firma nezveřejnila, vládní garance na vznik elektrárny nicméně přesáhly v přepočtu 140 milionů korun. Apple už dříve vyhlásil plán, že hodlá používat výhradně zelené zdroje energie.

„Naším cílem je pohánět každé datové centrum Applu plně energiemi z obnovitelných zdrojů - solárních, větrných, vodních i geotermálních,“ citoval server Hydroworld.com vyjádření americké společnosti.

Vodní projekt 45-Mile postavila firma Hydro LLC, která pro jeho vznik získala v roce 2011 federální garance na úvěr ve výši 7,2 milionu dolarů (kolem 142 milionů korun) a předloni ještě vyčerpala vládní dotaci 1,5 milionu.

Elektrárna stojí zhruba 30 kilometrů severovýchodně od Prineville u zavlažovacího kanálu, kam proudí voda z řek Deschutes a Crooked. Měla by vyrábět tři až pět megawattů energie, což stačí zhruba pro 2000 až 3500 domů.

Jak ale připomíná místní zpravodajský portál Oregonlive.com, obří datová centra podobná těm od Applu spotřebují ohromné množství proudu, asi jako celé menší město. Tedy kolem 30 megawattů energie a v některých případech ještě mnohem více.

Datové centrum firma AppleDatové centrum firma Apple | AppleObří datové centrum Applu (zdroj: Apple).

Plnou spotřebu střediska v Prineville tak projekt 45-Mile zdaleka nepokryje. Apple proto ještě čerpá energii z místních větrných elektráren a zvažuje nákup půdy v okolí Prinville na výstavbu obří solární elektrárny.

Apple tvrdí, že už dosáhl 100procentního zásobování energiemi z obnovitelných zdrojů u datových center v Austinu, Elk Grove, Corku a v Mnichově i u centrály firmy v kalifornském Cupertinu. Celkově pro všechny své firemní objekty po celém světě využívá zelené energie ze 75 procent a tento podíl prý stále roste. Společnost hodlá dosáhnout 100 procent.

Zapomeňte na iPhone, Apple chce být vaším doktorem