Aut bez volantu a řidiče se dočkáme nejdříve za deset let, předpokládá ministerstvo dopravy

Designová studie automobilu bez volantu od General Motors.

Designová studie automobilu bez volantu od General Motors. Zdroj: General Motors

Waymo používá Chrysler Pacifica. Zde se prohání bez člověka na velmi pokročilém testovacím polygonu – v americkém umělém městečku Castle.
Ikonický vůz Wayma – Chrysler Pacifica.
3
Fotogalerie

Spojené státy začínají přemýšlet o vozech bez volantu a pedálů. Jejich hlavní brzdou ovšem zůstává legislativa. To by se ale brzy mohlo změnit. Některá americká města dala jako první na světě zelenou k testování podobných automobilů na veřejných komunikacích a americká Tesla pak jako první nabídla autopilota široké veřejnosti. Jak si v této otázce stojí česká legislativa? A kdy na českých silnicích potkáme auta bez volantu? 

Spojené státy jsou bez debat kolébkou autonomního řízení vozidel. Loni na podzim federální ministerstvo dopravy otevřelo předběžnou debatu, zdali už opravdu nastal čas, aby upravilo bezpečnostní standardy motorových vozidel. Říká se jim FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards), spravuje je úřad NHTSA a je to přesně ten seznam několika desítek podmínek, které musíte jako automobilka splnit, abyste mohli začít prodávat legální automobil.

Jednou z těchto podmínek je volant, brzdy a plyn. Esenciální součásti řízení už od počátku automobilismu před více než 100 lety. A právě volant a pedály by mohly z těchto podmínek zmizet.

Automobil bez volantu zcela mění pravidla hry

Může to znít jako právní a ryze technicistní drobnost, jedná se však o revoluci, pokud totiž NHTSA podobné testy umožní, teprve v ten okamžik se můžeme začít bavit o skutečném automobilu bez řidiče.

Z hlediska práva totiž dosavadní pilotní testy autonomních technologií představovaly spíše asistenční programy řidiče. To znamená, že řidič s platným řidičským oprávněním stále dohlížel na jízdu a autopilot byl ve své podstatě jakýsi pokročilý tempomat.

Pokud však na veřejnou silnici vyjede automobil bez volantu a pedálů, přestává platit podmínka, že na jízdu stále dohlíží člověk, který může v případě problému převzít řízení, a je to tedy státem certifikovaný řidič. 

Můžete namítnout že přece i Waymo na sklonku loňského roku spustilo v Phoenixu pilotní autonomní taxi službu, která vás povozí na jeho předměstí, což je sice pravda, ovšem v médiích tak trošku zapadla informace, že i tam sedí za volantem řidič a v případě chybného softwarového rozhodnutí kdykoliv převezme kontrolu.

To však s vozy bez volantu nebude možné. Budou nejvýše vybavené bezpečnostním tlačítkem, po jehož stisknutí vůz přijede ke krajnici, zastaví a přivolá pomoc.

Jak je na tom Česko a starý kontinent?

Automobilový průmysl se nemění jen za oceánem. Na samořiditelné vozy se už roky připravují i evropské země a samozřejmě i zdejší automobilky. Příprava na plné obrátky běží ve Velké Británii, autonomní vozy novelou dopravního zákona předběžně zlegalizovali už také v sousedním Německu, Francie by měla umožnit testování autonomních vozidel na veřejných komunikacích ještě v letošním roce, ve Španělsku chytají novelu zákona, který řeší právní zodpovědnost autopilota a v Itálii svolili k testům na tamních dálnicích zkraje loňského roku.

Jaká je tedy situace u nás? Přinejmenším na papíře to vypadá docela optimisticky.

Na podzim roku 2017 vláda ve svém usnesení o Vizi rozvoje autonomní dopravy zaúkolovala ministra dopravy, aby do příštího roku zpracoval Akční plán autonomního řízení. Jedenapadesátistránkový dokument předpokládá, že se cenově dostupně a plně-autonomní vozy na trhu objeví nejdříve až za deset let, legislativní rámec postupného schvalování tedy víceméně kopíruje i předpokládanou poptávku. Nejprve nás budou zajímat nižší úrovně autonomního řízení a teprve později ty nejvyšší.

Pokračování článku najdete na serveru Živě.cz