Benzinová turistika: konec zlatých časů
Tankovat benzin v sousedním Rakousku už není tak výnosné jako před časem. Zatímco loni se na padesátilitrové nádrži naturalu dalo ušetřit skoro dvě stě korun, dnes je to sotva polovina.
Nic na tom nemění ani fakt, že průměrná cena benzinu je na jihu Moravy společně s Prahou nejvyšší v republice. V příhraničních oblastech Rakouska se totiž ceny přibližují těm jihomoravským. „Je to pro mě pořád překvapující, že se ceny rakouských a jihomoravských pump přibližují. Možná je to tím, že rakouské benzinky u hranic mají větší marže. Zkrátka se přizpůsobily větší poptávce z České republiky,“ uvažuje analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.
Například v Poysdorfu se dal minulé úterý natankovat na čerpací stanici Agip natural v přepočtu za 34,40 koruny za litr. Benzinka totožné firmy v Břeclavi byla jen o korunu a dvacet haléřů dražší. V naftě byl rozdíl jen dvacetihaléřový. V Drasenhofenu řidiči také výrazně neušetří: natural se tam prodával za 33,90 a nafta za 33,40 koruny.
„Vždycky platilo, že do Rakouska se jezdilo tankovat ve velkém. Jak se ceny ale skoro srovnaly, tak už se to moc nevyplatí,“ říká z vlastní zkušenosti řidič Stanislav Redek z Břeclavi.
Eva Sodomková z břeclavské čerpací stanice Agip však tvrdí, že ani tak řidiči v Břeclavi netankují ve velkém. „V poslední době pozorujeme, že se nám snížily tržby,“ říká Sodomková. Podle Redka ti, kteří chtějí ušetřit, jezdí spíše tankovat mimo okres, kde je levněji.
Ještě v minulém roce platilo, že když za benzinem, tak do Rakouska. Litr naturalu byl u rakouských příhraničních pump až o tři koruny a padesát haléřů levnější.
„Je to poměrně zajímavý vývoj, pro který nemám vysvětlení. Tomu, že rakouské benzinky u hranic zdražily, moc dobře nerozumím. Spotřební daň na pohonné hmoty v Rakousku je totiž pořád o nějaké dvě koruny nižší,“ říká Hatlapatka.
Nevyplatí se ani cesta na Slovensko. V Kútech je u čerpací stanice Slovnaft natural dokonce dražší než v Rakousku. Řidiči tam v přepočtu zaplatí za benzin téměř shodnou cenu jako v nedaleké Břeclavi. Ani při tankování nafty není možné výrazně ušetřit. Slovensko sice loni v únoru snížilo o více než tři koruny spotřební daň, ve srovnání s Břeclaví je ale na litru nafty úspora jen něco přes korunu.
Podle Hatlapatky je možné, že v nejbližší době půjde cena naturalu i nafty směrem dolů. Pořád ale bude platit, že jižní Morava má společně s Prahou v průměru nejdražší pohonné hmoty v republice.
„Na tom trendu se dlouhodobě nic nemění. A zřejmě ani nebude. Nicméně cenu ropy na světovém trhu ovlivnila situace v Japonsku. Otázkou pak je, jak na to budou reagovat čeští maloobchodníci. Jestli cenu nakonec sníží, nebo nikoliv,“ dodává Hatlapatka s tím, že v důsledku katastrofy v Japonsku cena ropy klesá.