Bývalou železniční trať nahradil nový park

Na newyorském Manhattanu, kde cena pozemků patří k nejvyšším na světě, se moc často nevidí, že by vznikl nový park. Přesto se to na přelomu jara a léta povedlo. Mluvit o parku ovšem není úplně přesné. Zeleň se totiž rozkládá nad úrovní ulice, na místě opuštěné železniční tratě.

Bývalá železniční trať High Line je situována na západní straně Manhattanu. Spojuje čtvrť Chelsea s výraznými industriálními rysy, kde se dnes nachází zázemí galerií všeho druhu, a čtvrť Greenwich Village, která svým rázem připomíná evropské metropole, dispozice uliček se zde vymaňuje z jinak všudypřítomného pravoúhlého systému. I když se High Line vzpíná jen nějakých deset metrů nad ulicí, dává chodcům pocit nadhledu a spolu s téměř zenově řešenou zelení vysvobozuje z newyorského shonu. High Line se právem stala hitem letošního léta a jednou z nejnavštěvovanějších atrakcí.

#####Ekonomické změny ukončily provoz vlaků

High Line začala vznikat v roce 1930 jako součást tehdejšího komplexního řešení nákladní dopravy v západní průmyslové části Manhattanu. Dříve nákladní trať vedla po povrchu a křížila se s ostatní dopravou. Stoupající hustota provozu na straně průmyslové i civilní vedla k častým nehodám, ulice si proto vysloužila zlověstnou přezdívku Death Avenue (Ulice smrti). High Line tedy kvůli bezpečnosti vyzdvihla nákladní dopravu nad úroveň ulice. Několik desetiletí trať plnila svou roli, ale proměna struktury ekonomiky na Manhattanu postupně vedla k útlumu provozu a v roce 1980 projel po trati poslední vlak. Skupina vlastníků ji chtěla zbourat a transformovat, ale záhy narazila na právní omezení. Patřila jim sice půda pod tratí, nicméně ji koupili za minimální cenu, protože se na ni vztahovala „opce průchodnosti“. Jakákoli jiná výstavba byla téměř znemožněna.

#####Odpočinková zóna plná zeleně

High Line lze charakterizovat jako odpočinkovou oázu se zelení a posezením. Někde je široká pár metrů, zrovna tak, aby se minuly dva vlaky. V místech dřívějších překladišť však prostor architektům dovolil větší rozlet a vznikly zde odpočinkové zóny. Na trati je využit každý kout a na každém kroku návštěvníky překvapuje, co všechno dokázali architekti do projektu začlenit. Původní koleje byly při celkové rekonstrukci odstraněny, ale na mnoha místech následně osazeny zpět. Někde jen jako designový či podpůrný prvek, jinde jsou na kolejích nainstalována lehátka z masivu, která vypadají jako malé drezíny.

Chodníky jsou tvořeny z podélně kladených betonových bloků, které zase evokují pražce. Na první pohled však upoutá množství zeleně. Podloží tratě je přizpůsobeno tak, aby zadrželo maximum srážek, stejně se ale údržba neobejde bez přídavného zavlažovacího systému. Nyní probíhá přestavba druhé části tratě, která na první úsek plynule naváže. Otevřená bude v průběhu příštího roku. Celá High Line tak nabídne přibližně 2,3 kilometru dlouhou procházku nad newyorskými ulicemi.