Český jachtař staví v Egyptě pirátskou loď

Daniel Rosecký z Budějovic si splnil klukovský sen. Postavit si kopii lodě pirátů z Karibiku. S kamarádem ji právě dokončují v Egyptě.

Na začátku byl běžný sen čtyřletého kluka. Plout na opravdové pirátské lodi kolem světa. Členovi jachtařského oddílu z Bezdreva devětatřicetiletému Danielu Roseckému se téměř vyplnil. S kamarádem Josefem Dvorským z Hradce Králové dali dohromady partu nadšenců a s jejich pomocí staví kopii pirátské plachetnice z 18. století. Teď je těsně před spuštěním na hladinu v egyptském Suezu.

Stavíte už druhým rokem, jste ve finále. Co vás teď napadá?

Tatínek si měl dobře rozmyslet, co dělá, když mi v mých čtyřech letech pomáhal s lepením modelu první pirátské plachetnice. Pořád ji opatruji. Trochu se podobá té, která vzniká v Suezu. Má také dělené paluby, měla i pirátskou vlajku. Stavevbnici tenkrát dodávalo Výrobní družstvo Směr a můj kolega Pepa lepil také takovou.

Kdy chcete loď spouštět?

V Egyptě na takovou otázku odpovídají In Šaláh. To znamená, když Aláh dá. Počítám, že v lepším případě za měsíc. Dokončujeme nátěry a zařízení koupelen. V Suezu jsem byl naposledy v dubnu, teď se tam chystám znovu odjet. Střídáme se v dohledu nad pracemi s kamarádem. Nejvíc pomocníků jsme měli, když se stavěly stožáry, ráhna a natahovaly provazy.

Odkud máte spolupracovníky?

Kromě místních dělníků jsou to dobrovolníci z Česka, kteří se přihlásili na výzvu a pracují vlastně zadarmo. Tedy za příslib, že za jeden den práce dostanou jeden den plavby na plachetnici. Je jich dnes kolem stovky.

Celou plachetnici stavíte v Egyptě?

Některé části jsou dělané doma ve Valašském Meziříčí. Například všechny stěžně, ráhna, kormidelní kolo.

Už máte posádku?

Určitě. Jsou to čtyři lidi. Kromě obsluhy lodi musejí umět všechno, kuchař třeba i vytahovat plachty. Tak už to na lodích chodí. Kapitánem bude Pepa Dvorský, je z nás nejzkušenější, protože se námořní plavbou živí. Má pověření od ministerstva dopravy jako komisař pro udělování kapitánských licencí. Já mám také kapitánské zkoušky a jsem členem jachetního oddílu, ale proti němu jsem amatér.

Plánujete zážitkové plavby. Myslíte si, že čtyři lidé na obsluhu stačí?

Dalších deset budou pomocníci. To znamená, že musí umět tahat za provazy a šplhat po ráhnech. Počítáme, že to budou lidé z našeho klubu La Grace, což je název lodě, dobrovolníci, kteří pomáhali se stavbou. Budou se střídat.

Jak si plavby představujete?

Předpokládáme, že našimi klienty budou turisté, kteří se nechtějí jen pasivně svézt, ale mají zájem o historii korzárů a cestování a chtějí se něco dovědět. Podobné lodě existují, ale ne z období, které budeme ukazovat my, jsou železné. Repliky pirátských lodí se většinou používají jen k natáčení filmů nebo různým show na jednom místě. My jsme ke stavbě sehnali originální plány z roku 1768. V tom jsme první na světě.

Kudy povede trasa první plavby?

V podstatě Suezkým průplavem na Krétu, odtud do Řecka a podél jeho pobřeží, pak k Ilálii a v létě bychom se chtěli dostat na ostrov Elba. Bude to testovací plavba.

Hodně lidí se asi zeptá, kde berete na takovou zálibu peníze a čas.

Mám volnější povolání jako konzultant firem pro projekty Evropské unie, ale i tak jsme se museli zadlužit a sehnat sponzory.