Cesta autobusem nebo tremvají bude od srpna dražší

Cestující městské hromadné dopravy v Olomouci od 1. srpna zaplatí za základní jízdenku o dvě koruny více.

Olomoučan Vladislav Kracík jezdí městskou hromadnou dopravou denně na Hlavní nádraží. „Dojíždím za prací do Šternberka, kde učím, takže tramvají jezdím každý den. Kupuji si měsíční jízdenku,“ říká Kracík. Místo tří set korun, které za měsíční jízdenku platil doposud, zaplatí od srpna o padesát korun více. „Radost z toho samozřejmě nemám, ale ještě je to únosné. Kdyby to bylo třeba pět set korun, tak už by to asi bylo na mě moc,“ dodává Kracík. Zdražení se týká nejen měsíční jízdenky, ale i všech ostatních typů jízdného. Běžná jízdenka se zdražuje z dvanáct korun na čtrnáct, poloviční ze šesti na sedm korun. Kdo si bude chtít koupit jízdenku u řidiče, zaplatí místo čtrnácti korun dvacet. Tříměsíční jízdenka bude stát místo 780 korun 900.
Dopravní podnik města Olomouce si od zvýšení ceny jízdného slibuje vyšší příjmy. „Očekáváme nárůst tržeb do konce tohoto roku ve výši 5,6 milionů korun. Ročně pak přibližně 15 milionů korun,“ říká tisková mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Magdaléna Kopřivová. Tržby podle ní půjdou na pokrytí rostoucích nákladů na provoz hromadné dopravy. „Město hradilo doposud ztrátu z provozu MHD. Ta činila za posledních pět let 865 milionů korun, město z toho hradilo 822 milionů,“ vysvětluje Kopřivová.
Tržba jízdného na jednoho přepraveného cestujícího je v Olomouci vůbec nejnižší. „V Olomouci je to jen 2,33 korun za jednoho cestujícího, zatímco třeba v Jihlavě přes 5 korun,“ uvádí Kopřivová. Městská hromadná doprava v Olomouci přitom, co se ceny jízdného týče, bude i po zdražení patřit spíše k levnějším mezi ostatními českými městy. Levněji se jezdí například v Plzni, Jihlavě a Zlíně, naopak více se platí v Ostravě. Pardubice, Brno a Hradec Králové mají stejné jízdné, jaké bude v Olomouci.

SMS jízdenky nebudou

Některá města, jako je Praha, Plzeň nebo Ostrava, nabízejí cestujícím komfortní způsob nakupování jízdenek pomocí SMS zpráv. V Olomouci však tato možnost chybí a její zavedení Dopravní podnik neplánuje. „Zavedení SMS jízdenek zatím neplánujeme, protože by to paradoxně vedlo k dalšímu zvýšení nákladů a ve finále i k dalšímu zvýšení ceny jízdného,“ říká Kopřivová. Cena jízdného se v minulosti v Olomouci zvyšovala již dvakrát. V roce 2007 se zdražovalo z 8 na 10 korun za běžnou jízdenku, v roce 2009 pak z 10 na 12 korun. Olomoučané jsou se zvýšením ceny vesměs smířeni. „Jezdím každý den tramvají a autobusem do práce. Pokud se cena měsíční jízdenky zdraží, tak to sice pocítím, ale zaplatím. Zdražuje se ostatně všecko. Jinou variantu ani nemám, leda bych jezdila načerno, což určitě nechci,“ říká Olomoučanka Markéta Rosendorfová.

Ohlédnutí do historie

Olomoucká městská doprava má dlouhou tradici. Olomouc byla vůbec prvním městem na Moravě s vlastní autobusovou dopravou. Stalo se tak už v roce 1927. Tramvaje jezdily v Olomouci už od roku 1899, kdy nahradily omnibusy tažené koňmi. Na konci druhé světové války bylo v Olomouci jen 16 pojízdných autobusů. Jejich počet se však vinou nedostatku pohonných hmot a náhradních dílů, ale také sabotážemi mechaniků snížil na pouhý jeden vůz, který Němci použili při svém ústupu z Olomouce. I tento vůz však dojel pouze do Litovle, kde ho Němci odstavili.