„Chcete správnou míru? Tak běžte jinam“ | E15.cz

„Chcete správnou míru? Tak běžte jinam“

Drahomír Kvasnička a Martina Muziková

Orosená sklenice piva může zahnat žízeň a osvěžit. Nebo také naštvat. To když hospoda šidí správnou míru.

Ve středověku máčeli pražské hostinské, kteří netočili správnou míru, ve studených vodách řeky Vltavy. Také v jiných částech Českého království si dokázali s nepoctivými hostinskými svérázně poradit. Dnes se žádný majitel či provozovatel restaurace nemusí podobných exekucí bát.

Možná proto si číšníci v některých z nich dovolí zákazníky ošidit. Test Sedmičky v břeclavských a hodonínských restauracích to prokázal zcela jasně.

Správně jedině po rysku

Všichni hosté, kteří si vyjdou „na jedno“ do břeclavských či hodonínských ulic, by měli podle odborníků zapomenout na otřepanou frázi českých číšníků, že pivo dojde na správnou míru, až spadne pěna. „Nápoj má být natočený po rysku. Průpovídky o tom, že pivo dojde, jsou jen hospodské řeči,“ říká nekompromisně zástupce ředitele inspektorátu České obchodní inspekce Jihomoravského a Zlínského kraje Zdeněk Šíbl.

V řadě hospod je však situace zcela opačná. Přestože se stav za poslední léta změnil k lepšímu, správnou míru chmeloviny natočí do půllitru opravdu jen málokdo.

„Pivo pod míru mi několikrát natočili v Deltě, proto jsem tam přestal chodit. Naštěstí je v Břeclavi spousta hospod, takže když mi to někde nevyhovuje, můžu jít jinam. Dřív to bylo horší. Okrádalo se veřejně a nikdo s tím nic neudělal. Dneska je větší konkurence a hospodští se víc snaží,“ hodnotí nabídku třeba Josef Kalina.

Test Sedmičky v Břeclavi a Hodoníně ukázal, že spousta hospodských má i dnes s dodržováním míry potíže. Ze sedmi testovaných podniků servírovali číšníci pivo na rysku pouze v jedné pivnici.

V ostatních byla hladina piva minimálně několik milimetrů pod čárkou. Výjimkou nebyla ani více než centimetrová „sekera“.

Tyto podniky by tak neuspěly při kontrolách inspektorů, kteří slévají pivo do odměrného válce. „Pivo, které je podmíru, se tak dá velmi rychle odhalit. Špatná míra je ostatně u hospodských tím nejčastějším prohřeškem,“ upozorňuje Lauda. A připomíná, že se obchodní inspekce zabývá právě „jen“ správnými mírami, kdežto kvalita piva se dá ověřit až rozborem potravinářské inspekce.

Nejhůře z testu vyšel břeclavský Music Club Delta. Servírka na stůl přinesla pivo, jemuž do správné míry chyběl centimetr a půl. „Nemyslím si, že bychom měli problémy s personálem. Nedá se to ale ohlídat vždycky. To bych musel stát u každého piva, což samozřejmě nejde. Hosté se můžou bránit tak, že když jim servírka přinese špatně natočené pivo, mají jí to hned říct,“ řekl provozovatel Delty Kamil Horáček.

Štamgasti jsou tolerantní

Jen v málo podnicích si obsluha dovolí ošidit hosty tak, aby to bilo do očí. A zákazníci to většinou velkoryse akceptují. „Když jdu na pivo, spíš než správná míra mě zajímá kvalita piva. Rysky nesleduji, ale kdyby mi servírka přinesla pivo, které je evidentně pod míru, ozval bych se,“ ujišťuje Roman Svoboda, který chodí s přáteli na pivo i několikrát do týdne.

Drobné podvody tak většinou hospodským procházejí. „Pokud si u nás někdo stěžuje, máme povinnost navštívit podezřelý podnik do třiceti dnů. Když najdeme nějaké závady, vracíme se tam pravidelně ještě několik měsíců. Ostatní restaurace si postupně mapujeme sami,“ popsal běžnou praxi ředitel jihomoravské a zlínské obchodní inspekce Pavel Lauda.

V testu Sedmičky dopadla nejlépe Pivnice u Mostu. Pivo tam obsluha přinesla i v pozdních večerních hodinách natočené těsně po rysku. „V hospodě dělám teprve rok, ale na poctivě natočeném pivu si zakládám. Většina hostů si toho všímá. Myslím si, že i proto se sem tolik lidí vrací,“ domnívá se číšník Jan Kadlec.

Sankcí se nikdo nebojí

Spousta hostinských se možných sankcí od České obchodní inspekce nebojí. Ty přitom vůbec nejsou malé. Nepoctivému provozovateli nebo majiteli podniku mohou kontroloři vyměřit až několikamilionovou pokutu.

Jenže v hospodách dobře vědí, že na takové sumy nikdy nedojde. A tak hřeší dál. „Když se nám někoho podaří přistihnout při podvodu, dostane zpravidla několikatisícovou pokutu,“ uznává Šíbl. Hostům tak často nezbývá nic jiného, než vyřešit problém po svém. Jak je to pro podnik, který šidí, nejcitelnější? Když tam lidé příště prostě nepřijdou.

„Přestat do takové hospody chodit je jediná možnost, jak se bránit. Měl jsem jednu oblíbenou hospůdku, ale když se v ní změnil personál, začaly problémy. Tak jsem začal chodit jinam,“ radí ostatním pivař František Šuman.

Jaké máte zkušenosti s mírou natočených piv vy? Pište na redakcebreclav@mf.cz

Autor: Drahomír Kvasnička a Martina Muziková

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.