Čtenáři Sedmičky vsadili na klasiku

V anketě čtenářů Kulturní událost roku 2010 si přízeň lidí získal Pavel Samiec se svým oratoriem.

O nominaci v anketě Sedmičky Kulturní událost roku neměl mladý hudební skladatel Pavel Samiec ze začátku ani tušení. O to větší překvapení bylo, když pro jeho oratorium Dies Sanctificatus hlasovaly desítky lidí. Pavel Samiec je hudebním odborníkům známý například svou skladbou Našeptávač – fantazie pro housle a akordeon, se kterou v roce 2009 získal čestné uznání ve skladatelské soutěži Generace 09. Společně s ním vystoupilo také Kolegium pro duchovní hudbu z Klatov a Smyčcový orchestr katedry hudební kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity. „Složit oratorium mi trvalo tři čtvrtě roku. Nicméně na uvedení tohoto projektu se podílel dirigent a varhaník Vít Aschenbrenner. Právě díky němu si mohli tuto skladbu vychutnat i posluchači v Klatovech,“ vysvětluje Samiec. „Jsem rád, že tuto premiéru měli možnost vyslechnout právě klatovští posluchači,“ tvrdí Vít Aschenbrenner. Ten také celý orchestr řídil. „Přiznám se, že anketu v týdeníku Sedmička jsem vlastně vůbec nesledoval. A o výhře jsem také nevěděl. Všechno jsem zjistil až po skončení ankety a pak ještě z oficiálního pozvání na předávání cen v Klatovech,“ dodává skladatel, který na pedagogické fakultě studuje poslední ročník.

„O tom, že bych se mohl v anketě dostat do popředí, jsem vůbec neuvažoval,“ uzavírá skladatel. První hudební vzdělání získal Pavel Samiec na základní umělecké škole ve třídě Dany Šaškové, kde se v letech 1990– 2000 učil hře na akordeon. jeho studiu se pak věnoval také na konzervatoři v Plzni ve třídě Ludmily Rottenbornové. Pro oratorium Pavla Samiece hlasovalo v anketě Sedmičky 260 čtenářů. Na druhém místě skončila dnes už legendární skupina Asmodeus, která znovu vydala svou první desku Prosincová noc blíže neurčeného roku. Tentokrát ovšem na gramofonové desce. „Album si rozhodně zaslouží být na tomto formátu. Deskou jsme potěšili všechny jejich sběratele a samozřejmě nejvíc ty, kteří mají doma gramofon,“ říká František Březina, který za vydáním debutu Asmodea stojí. „V roce 1992 nám firma Monitor slíbila i desku, ale nakonec skončilo u cédéčka.

Navíc někam zmizel původní návrh obalu, takže známou modrou apokalypsu s doménou Klatov musel náš dvorní designér Petr Thorax Tihelka nakreslit znovu. Byla to taková mravenčí práce a zároveň i pohled do naší historie,“ popisuje novinku kytarista a zpěvák Asmodea Miloš Bešta, který Asmodeus před dvaceti lety založil. Na třetím místě ve čtenářské anketě skončil se 139 hlasy renesanční dvorek v atriu klatovské radnice. Ten je dílem klatovského sochaře Václava Fialy. „Je to jedno ze zajímavých městských zákoutí a je dobře, že má novou tvář,“ říká Václav Fiala.