Děti s vysokým IQ: na šprty si nehrají, ale těší se do taláru | E15.cz

Děti s vysokým IQ: na šprty si nehrají, ale těší se do taláru

Wojnar Petr

Zkoušejí psát bulvární zprávy či předpovídat počasí. Nadměrně inteligentní děti ze Základní školy Borovského se učí rozvíjet svůj talent.

Malé i odrostlejší děti, u kterých byste na první pohled nenašli rozdíl oproti jejich vrstevníkům. Přesto, které dítě by v šesté třídě chtělo být soudcem? Jedenáctiletá Barbora Serišová ze Základní školy Borovského takové přání má. A smělých cílů je ve čtyřiadvacetičlenné skupině dětí spousta. Budoucí právníci, lékaři, soudci. Pokud by o získání zmíněných povolání rozhodovala výška IQ, mají tyto děti z poloviny vyhráno. Více než dvě desítky žáků Základní školy Borovského prošly testy, které pro ně připravila organizace Mensa. Odborníci jim naměřili IQ 130 a více. „V tu chvíli nás zástupci Mensy oslovili, zda bychom na škole nechtěli mít kroužek pro talentované děti, což nám přišlo jako dobrý nápad. Proto jsme se letos začali pravidelně scházet,“ řekla učitelka a jedna z vedoucích kroužku Barbora Bičejová.
Na stole mají děti rozložené různé hry. V ruce drží kartičky se zeměpisnými otázkami, na které by stěží odpověděl mnohý dospělý. Knihovna, která se jednou za dva týdny zaplní, ovšem není sídlem šprtů, kteří by se předháněli v tom, kdo má lepší výsledek IQ testu. „Tímhle směrem kroužek nevedeme. Chceme tady rozvíjet jejich talent. Připravili jsme si pro ně několik témat. Teď například probíráme práci novinářů, takže jste nám vlastně přišli vhod. Chystáme se ale taky podívat na to, jak vzniká předpověď počasí a podobně,“ vysvětlila Bičejová. Ve škole to mnohdy talentované děti nemají jednoduché. „Když máte ve třídě třicet dětí, nemůžete neustále vyvolávat Aničku nebo Pepíčka, kterým to jde. Musíte se věnovat i ostatním. Jinak to je v kroužku, kde je na tyto děti více času,“ objasnila Bičejová.

Teorie a pak hurá do terénu

Nadměrně inteligentní děti od sedmi do patnácti let se scházejí jednou za dva týdny. Nejprve téma proberou se svými učitelkami teoreticky, potom je čeká praxe. „Teď probíráme zpravodajství. Příští týden bychom měli jet do Ostravy navštívit studio České televize. Zajímá mě hlavně to, jak vznikají zprávy,“ řekla Barbora Serišová.
Vedle ní sedí šesťák Martin Tuháček. „Dělali jsme testy a měl jsem IQ vyšší než 130. Dostali jsme lístečky, jestli sem nechceme chodit. Mamka říkala, že to pro mě bude dobré. Líbí se mi tady, nenudím se. Teď jsme s kamarádem dělali bulvární článek. Vymysleli jsme takovou blbost, ale bavilo nás to,“ prohodil Tuháček. I on má ale běžné zájmy a normální problémy jako ostatní děti v jeho věku. „Chodil jsem do tance, ale toho jsem nedávno nechal. Ve škole to celkem jde, nedostal jsem zatím trojku, takže dobré,“ dodal Tuháček.

Škola plná géniálních dětí

Kdo by při návštěvě podobného kurzu čekal nálet malých mudrců, mýlil by se. Třída je plná obyčejných dětí, které musejí učitelky čas od času usměrnit, aby bylo slyšet jejich slova. Ani u ostatních spolužáků nejsou tyto děti terčem posměchu. „Nevšimla jsem si, že by jim někdo nadával do šprtů. Ostatní děti se občas zeptají, co tady vlastně děláme a jestli to je ten kroužek pro chytré,“ prohodila s úsměvem Bičejová. Škola Borovského je přitom zvláštním úkazem. Tolik nadměrně inteligentních dětí v jedné základce jen tak nenajdete. „Nevím, čím si to vysvětlit. Snad tím, že u rodičů máme stále dobré jméno jako jazyková škola,“ myslí si Bičejová. Kurz funguje prvním rokem a mohou ho navštěvovat i děti z okolí. „Přihlásit se sem mohou i talentované děti z okolních škol. Zatím tady máme jen místní, ale to přičítám spíše tomu, že opravdu teprve začínáme,“ dodala Bičejová.

Autor: Wojnar Petr
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!