Developeři nákupních center začínají pociťovat dopady krize

Zatímco většina segmentů českého realitního trhu hlásí letos větší či menší poklesy, objem dokončených ploch v nákupních centrech za prvních šest měsíců letošního roku vzrostl. V České republice bylo od ledna do června dokončeno 94 tisíc metrů čtverečních prodejních ploch v pěti obchodních centrech. Meziročně je to o sedm tisíc metrů čtverečních více. Vyplývá to z informací mezinárodní poradenské společnost CB Richard Ellis.

Pokud se vyplní předpověď odborníků z poradenské firmy, výsledky za posledních šest měsíců letošního roku už ale tak optimistické nebudou. Jestliže se ve druhém pololetí 2008 postavilo v Česku 242 tisíc metrů čtverečních nákupních center, na letošní druhou půlku roku je plánováno dokončení už jen 80 tisíc metrů čtverečních. Nová zpráva European Shopping Centre Development, vypracovaná mezinárodní realitní společností Cushman & Wakefield, předpovídá, že v roce 2010 bude výstavba nákupních center v Evropě vykazovat nejnižší hodnoty za posledních pět let. Předpokládá se, že v roce 2010 bude dokončeno pouze sedm milionů čtverečních metrů nových ploch. Plně se pak celosvětová krize projeví v roce 2011, kdy se napříč Evropou předpovídá otevření pouze pěti milionů čtverečních metrů nových ploch, což bude nejnižší hodnota od roku 2003.

#####Nové obchody se otevírají zejména v Rusku

Podle společnosti Cushman & Wakefield bude v letošním roce v nákupních centrech v celé Evropě otevřeno přibližně 8,7 milionů metrů čtverečních nových ploch, což je pokles o pět procent oproti roku 2008. V prvních šesti měsících letošního roku pak bylo ve 115 nových evropských nákupních centrech otevřeno 3,1 milionu metrů čtverečních ploch, což je pokles oproti stejnému období loňského roku o 18 procent. Největší plochu nově otevíraných nákupních center zaznamenalo Rusko, když za prvních šest měsíců letošního roku přibylo v této zemi na 580 tisíc metrů čtverečních nákupních ploch. V západní Evropě pak nejvyšší čísla zaznamenala Itálie, kde přibylo v 18 nových nákupních centrech celkem 370 tisíc metrů čtverečních nových nákupních ploch.

V České republice bylo nově otevřeno v prvním pololetí letošního roku celkem 46 500 metrů čtverečních nových nákupních ploch, na Slovensku pak 33 tisíc metrů čtverečních. „Výstavba nových nákupních center v České republice vykazuje klesající tendenci, která by měla trvat až do roku 2011. Projekty, jejichž výstavba nebyla do této chvíle zahájena, budou jen stěží schopny otevřít v roce 2010 a developeři, kteří své projekty již několikrát odložili a ještě nezačali s přípravou projektu, budou mít v budoucnu těžší vyjednávací pozici s budoucími nájemci,“ tvrdí vedoucí oddělení výzkumu z pražské pobočky Cushman & Wakefield Alexander Rafajlovič. V následujících dvou letech pak prý bude následovat odklon developerských aktivit od nákupních center směrem k nákupním parkům, které jsou vnímány jako odolnější vůči současné ekonomické situaci.

#####S orientací pomůže nová mapa obchodních parků

Na českém trhu jsou desítky různě velkých obchodních parků a orientace mezi nimi může být dost složitá. Společnost Cushman & Wakefield proto vydala druhou edici mapy zobrazující rozmístění stávajících a plánovaných maloobchodních parků v České republice a která zároveň obsahuje i první komplexní zmapování tohoto segmentu nemovitostního trhu na Slovensku. Tento dokument je určen především developerům, maloobchodním operátorům a případným dalším zájemcům o tento specifický trh. Cílem bylo vytvořit dokument, který by byl zaměřen výhradně na maloobchodní parky. Projekty jsou zobrazeny ve třech kategoriích – jako projekty stávající, projekty stávající s plánovanou expanzí a projekty plánované. „Pro přehlednost znázornění projektů jsme nepoužili klasické geografické mapy, ale ve spolupráci s grafiky jsme se rozhodli v mapách vyznačit pouze města s přibližně 10 tisíci a více obyvateli, silniční síť a dělení podle krajů. Výsledkem je jasná informace o tom, ve kterých městech a krajích se projekty vyskytují a jaká je jejich četnost.

Nejvíce maloobchodních parků momentálně připadá na Ústecký, Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Naopak nejmenší výskyt evidujeme v krajích Vysočina, Středočeský a Pardubický,“ uvedla Markéta Tejklová z pražského oddělení pronájmů maloobchodních parků společnosti Cushman & Wakefield. Na Slovensku je momentálně 25 maloobchodních parků, z toho nejvíc je v Trenčianském a Trnavském kraji. Z hlediska připravovaných projektů jsou na předních místech Prešovský kraj se sedmi a Bratislavský kraj spolu s Trenčianským krajem se šesti projekty,“ uvedl Martin Baláž ze slovenského oddělení pronájmu maloobchodních parků společnosti Cushman & Wakefield. V České republice se podle údajů poradenské společnosti eviduje přibližně 50 připravovaných projektů a dalších přibližně 30 stávajících projektů, kde developeři plánují rozšiřovaní.

#####Bývalý OD Máj výrazně změnil podobu

Vedle výstavby nových hyper- a supermarketů a dalších prodejních míst je současná doba charakteristická také výraznou modernizací tradičních obchodních domů. Během posledních měsíců se převlékl do nového bývalý obchodní dům Máj na pražské Národní třídě, který se v průběhu několika let několikrát přejmenoval (naposledy Tesco), aby se nyní vrátil téměř ke svému původnímu názvu – My Národní. Od 21. září mají zákazníci možnost vybírat na prodejní ploše větší než 12 tisíc metrů čtverečních ze sortimentu čítajícího více než 400 značek, z nichž stovka je k dostání exkluzivně pouze v My Národní. Kromě toho nabídne obchodní dům zbrusu nové moderní interiéry, vysoký standard nákupního prostředí na světové úrovni a špičkové služby zákazníkům. Cílem obchodního domu My Národní je nabídnout zákazníkům možnost vybírat z mnoha stylů, značek a cenových kategorií na jednom místě.

Tomu také odpovídá výběr sortimentu obchodního domu a jednoduché a přehledné členění nabídky zboží a prodejní plochy. Interiér, vytvořený ve spolupráci se společností Fitch, odpovídá nejmodernějším trendům pohodlného nakupování. „Jsme velmi rádi, že můžeme obchodní dům, který je naší vlajkovou lodí, otevřít právě v Praze. My Národní je obchodní dům světové úrovně, odpovídá současným trendům moderního nakupování a nabízí velmi pečlivě vybraný sortiment v komplexně novém nákupním prostředí. Naší snahou je nabídnout zákazníkům kvalitu, výhodné ceny a zákaznický servis, které předčí očekávání,“ říká Marcus Chipchase, Managing Director obchodních domů Tesco. Podstatnou změnou je rozšíření celkové obchodní plochy o více než 1400 metrů čtverečních, ke kterému díky rekonstrukci došlo.

#####Skončila další část rekonstrukce Kotvy

Společnost Markland Kotva zase v polovině září dokončila rekonstrukci druhého a části prvního patra obchodního domu Kotva v Praze, jehož oprava byla zahájena loni. Rekonstrukce obchodního domu má být dokončena v roce 2011, kdy se úpravy dočkají i exteriéry tohoto svého času nejmodernějšího obchodního domu v tehdejším Československu. Loni bylo zrekonstruováno a znovu otevřeno celé třetí patro a část patra prvního. Letos pak přišlo na řadu dokončení rekonstrukce prvního patra a zahájena byla oprava celého druhého patra. Rekonstrukce bude pokračovat v zimě opravami restaurace v nejvyšším patře obchodního domu. Na jaře příštího roku je plánováno přízemí a čtvrté patro.

#####Ahold začal výrazně šetřit

Trendem současné doby je také to, že se provozovatelé obchodních řetězců snaží snižovat provozní náklady a na řadě je i zmenšování prodejních ploch. Například společnost Ahold, která má v ČR 226 supermarketů a 56 hypermarketů Albert, na podzim zmenší plochu 11 největších hypermarketů až na polovinu. Zatímco nyní se jejich plocha pohybuje od osmi do 10 tisíc metrů čtverečních, od začátku listopadu by i největší hypermarkety Albert měly zabírat nejvýše pět metrů čtverečních. „Výsledkem těchto úprav bude nové uspořádání především nepotravinářského zboží a rozšíření některých, u zákazníků oblíbených kategorií výrobků, jako je například sortiment základního oblečení, papírnictví a kancelářské potřeby,“ uvedl mluvčí Ahold Czech Republic Libor Kytýr.

Dodal, že uvolněné místo by měli zabrat jiní obchodníci, které už má Ahold domluvené pro tři zmenšené hypermarkety. V ostatních hypermarketech budou volné plochy po dohodě s provozovateli nákupních center oddělené od hypermarketů Albert do doby, než do nich zamíří noví prodejci, s nimiž Ahold jedná. Jejich jména Kytýr zatím nezveřejnil. Uvolněný prostor mají zabrat zejména obchodníci nabízející nepotravinářský sortiment. V České republice letos Ahold také ve dvou vlnách zavřel celkem 20 ztrátových supermarketů Albert a jeden hypermarket Hypernova. Prvních 15 prodejen přestalo fungovat 1. června a zbývajících šest 1. července.

#####InterCora postaví obchodní dům v Podbabě

I přes neveselé vyhlídky dnů příštích se však otevírají či zatím jenom plánují nová obchodní centra. V polovině září přivítal své zákazníky supermarket Kaufland na pražském Vypichu, jedná se o největší prodejnu této značky v České republice. Rovněž v šesté pražské městské části se chystá výstavba nového obchodního centra v části Podbaba. Developerem bude plzeňská společnost InterCora. Ta si vyhlédla lokalitu na pomezí Dejvic a Bubenče. Neukousne však z volné plochy, ale plánuje resuscitaci areálu bývalých autobusových garáží. Projekt dokonce plánuje garáže zachovat a budou zakomponovány do architektonického celku. S plochou 6200 metrů čtverečních půjde o poměrně malé centrum a dosáhne výšky pouze dvou pater.

První patro zabere hlavně prodejna potravin, zbytek prostor obsadí menší obchůdky drogistického zboží, elektroniky a každodenní potřeby. Centrum nemá v plánu lákat návštěvníky z celé Prahy, ale vychází z toho, že nedaleko na území podbabských sladoven vzniká nová rezidenční čtvrť. Právě její obyvatelé by měli být typickými návštěvníky a investor odhaduje, že by jich denně mělo centrem projít až 3200. Pokud projekt nepostihne nečekaná rána, měl by být otevřen v první polovině roku 2011. InterCora se dlouhodobě specializuje na skladovací a obchodní prostory, jichž v Čechách už realizovala přes stovku.