Do hor se Zahou Hadid

Na počátku si to nedovedl nikdo představit: Innsbruck a současná architektura? Od roku 2000 se však mnohé změnilo: francouzský architekt Dominique Perrault umístil přímo do centra prosklenou radnici, britská architektka iráckého původu Zaha Hadid vyprojektovala nad městem na kopci Bergisel skokanský můstek a David Chiperfield navrhl fasádu obchodního domu Tyrol. Innsbruck tak získal několik parádních kousků světové architektury.

Na počátku si to nedovedl nikdo představit: Innsbruck a současná architektura? Od roku 2000 se však mnohé změnilo: francouzský architekt Dominique Perrault umístil přímo do centra prosklenou radnici, britská architektka iráckého původu Zaha Hadid vyprojektovala nad městem na kopci Bergisel skokanský můstek a David Chiperfield navrhl fasádu obchodního domu Tyrol. Innsbruck tak získal několik parádních kousků světové architektury.

V prosinci byla za přítomnosti Zahy Hadid uvedena do provozu nová pozemní lanová dráha „Hungerburgbahn“, kterou Hadid vyprojektovala ve spolupráci s rakouskou projektovou kanceláří „Malojer“. Nová pozemní lanová dráha nahradí sto let starou, památkově chráněnou dráhu, která dosloužila a jejíž provoz byl před dvěma roky ukončen.

Od začátku minulého století je předměstí Innsbrucku Hungerberg oblíbeným výletním cílem. Leží v nadmořské výšce 868 metrů a nabízí výhled přes celé široké údolí Inntal. Současně je ideálním výchozím bodem pro letní i zimní výlety. Lanová dráha spojuje tyrolské hlavní město s horou Hungerberg už od roku 1906. Zub času však na ní již intenzivně hlodal a Innsbruck se rozhodl, že ji bude sanovat, lépe řečeno prodlouží starou dráhu a posune ji ještě více do centr a. Jako projektantka pro nový zavěšený most a čtyři nové stanice Kongress, Löwenhaus, Alpenzoo a Hungerburg přišla v úvahu vlastně jen Zaha Hadid, která se zde již v roce 2003 zasloužila svým excentricky pojatým skokanským můstkem o mezinárodní pozornost.

Nová pozemní dráha se prezentuje v chladném pohledovém betonu a skle. Stěny jsou z masivního betonu, natřené a hladké jako úhoř. Nad nimi se vznáší střecha z bílého skla. Střechy jednotlivých stanic dráhy mají připomínat ledovou a sněhovou krajinu. Čtyři stanice, Kongress, Löwenhaus, Alpenzoo a Hungerburg, působí futuristicky a nekonvenčně. Jednotlivé zastávky nepopřou typický rukopis Zahy Hadid - vypadají jako hladká sochařská díla, která vyleštil duch doby. Hadid říká: „O 99 procentech architektury na světě nerozhodují architekti, nýbrž investoři. Většina projektů je stále ještě velmi konvenční a závislá na komerčních podmínkách. Proto je důležité pokud možno co nejvíc toho, co platí jako teoretická koncepce, převést do architektonického hlavního stylu.“

„Projektové náklady byly enormní, neexistuje stěna bez geometrických deformací,“ komentuje situaci generální projektant Georg Malojer, „největší starosti nám připravilo sklo.“ Celkem muselo být pro střechy jednotlivých stanic zhotoveno 1200 zakřivených a vypouklých skleněných tabulí, každá jiná. Žádná evropská firma nebyla schopna vize Zahy Hadid vylít do forem za přijatelných cenových podmínek. Nakonec byly tabule vyrobeny v Číně, což znamenalo akceptovat horší kvalitu. Kolem 300 tabulí musí být vyměněno, protože jejich kvalita neodpovídá představám. Samotný laik pozná, že počítačově generovaný design naráží na hranice proveditelnosti: nepravidelné spáry, stavební nepřesnosti až několik centimetrů - vše kašírované silikovovou výplní.

Výstavba a sanace pozemní lanové dráhy přišla na přibližně 50 milionů eur. Peníze, které jsou pravděpodobně velmi dobře uloženy, neboť tyrolské hlavní město se chce zřetelněji profilovat jako město v horách. „Náš nový slogan zní: Innsbruck - hlavní město Alp,“ vysvětluje Roberto Montagna z dopravního úřadu v Innsbrucku. „A co je, prosím, ideálnější pro zdůraznění takového reklamního hesla než lanová dráha, která jede přímo z centra města do hor? Za 20 minut do nadmořské výšky 2000 metrů - to je přece jedinečné!“