Dopravní tepny v kraji: nekonečný příběh se zákopovou válkou

Víc než dvacet let čekají řidiči v Ústeckém kraji na dokončení hlavních tahů. Někde chybí povolení, jinde zase peníze.

Dálnice D8 a rychlostní silnice R7, dva silniční tahy, kterémají jednoho dne spojovat sever Čech s hlavním městem.

Na plánech projektantů po jedné z nich jezdí řidiči skoro půl století, po druhé více než dvacet let. Ve skutečnosti ale řidiči zatím mohou projet jen po jejich částech. Dokončení obou tepen je v nedohlednu.

Jiný materiál vadí

Každý den najíždí v Lovosicích na rozestavěnou D8 i Jan Kučerka. Na okraj Prahy za prací po ní až z Litvínova cestuje šest let. Už před Vánoci mohl trávit za volantem kratší čas, silničáři totiž slibovali, že dálnice bude o tři kilometry delší. Chtěli otevřít úsek vedoucí do Bílinky, a odlehčit tak sjezdu v Lovosicích. „Bylo by to mnohem příjemnější,“ podotýká Kučerka.

Jenže společně s ním sjíždějí v Lovosicích denně i všichni ostatní řidiči. Daný úsek totiž potřebuje dodatečné stavební povolení. Kvůli mostu nad Vchynicí.

Jeho protihlukový tubus je totiž z křemičitého skla. To je ale těžší než materiál, se kterým stavbaři počítali. Museli tedy změnit konstrukci celého mostu. Křemičité sklo si vyžádali hasiči, protože lehčí sklo by při případném požáru odkapávalo.

„Předpokládáme, že úsek Lovosice–Bílinka otevřeme v průběhu května,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová s tím, že zatím čekají na rozhodnutí ministerstva dopravy.

To nejhorší u Lovosic ale mají podle Kučerky řidiči už za sebou. „Když jsme jezdili po provizorní trase při opravě starého úseku se třemi kruhovými objezdy, kde se na silnici dva kamiony sobě sotva vyhýbaly a stěží vytočily kruhový objezd, bylo zdržení už velké. Jezdit po zcela rozbité silnici bylo také dost nebezpečné,“ podotýká řidič.

Zákopová válka s ekology

K přelomu března a dubna se upínají i očekávání starostů z vesnic, kterými denně projíždějí tisíce aut. V tuto dobu se totiž krajský úřad rozhodne, zda dostanou investoři stavební povolení na zbývající úsek dálnice.

„Odvolání proti vydání stavebního povolení poslední části D8 jsme dostali 22. února. O pět dní později jsme si vyžádali stanovisko ministerstva životního prostředí a od chvíle, kdy jsme dostali vyjádření, máme šedesát dní k vyřízení celé věci. Takže času máme ještě dost,“ uvádí mluvčí Krajského úřadu v Ústí nad Labem Magdalena Hanáčková. Úřad nechce k celé věci zatím vydávat žádná prohlášení, podle Hanáčkové ale budou úředníci vyřizovat věc co nejrychleji.

Proti stavebnímu povolení se odvolali ekologové z organizace Děti Země a ekologický aktivista Lubomír Studnička. V poslední den lhůty. Podle některých schválně.

„Ekologové propásli svoji šanci v době, kdy se projednávalo územní rozhodnutí. Neúčastnili se. Když si uvědomili, co propásli, vyhlásili válku. Teď bojují za každý den, kdy mohou dokončení dálnice oddálit,“ říká starosta Velemína Jiří Skalický.

Velemínu, který patří kvůli nedostavěné dálnici k nejpostiženějším obcím, šéfuje už jednadvacet let. K problematice stavby D8 se tedy dostal už v jejím počátku. „Mám proti sobě protějšky, které si nemůžou pamatovat, co rozhodli před nimi jiní. Takže musím v jednání s nimi začínat pořád od začátku. Je to nekonečný příběh,“ stěžuje si Skalický.

Za boj s větrnými mlýny svoji snahu na dostavbu dopravní tepny nepovažuje. „Problematika dostavby dálnice je složitější, než se všem jeví, a každou chvíli se do toho někdo zavrtá. Je hodně zvláštní, že jeden soudce rozhodne zcela jinak než jiný v naprosto shodném případu,“ podotýká Skalický. Společně s dalšími sedmi starosty okolních obcí se snaží s investorem jednat a pomoct řešit všechny problémy.

„Teď už jsme měli i optimistickou náladu, že v dubnu začnou konečně stavět poslední úsek a na konec března jsme svolali pravidelné setkání s investorem a zástupci ministerstev. Chtěli jsme znát přesný harmonogram prací,“ mluví Skalický o nejbližších plánech. Jenže teď už nevěří ani tomuto termínu.

Soud průtahy podpořil

Krajský soud totiž po řadě let vyslyšel námitky ekologů a zpochybnil důležitý dokument. „Podle něj nevydalo ministerstvo pro životní prostředí v roce 1996 posouzení o vlivu na životní prostředí EIA právoplatně,“ vysvětluje Skalický. Jde o stometrový úsek u Bílinky, který už ale stavbaři dokončili. Jenže teď se všichni bojí, že kvůli novému sporu budou úřady muset pozastavit územní rozhodnutí na celý zbývající úsek. Chybí dostavět pět kilometrů u Řehlovic.

Ekologové si tak připisují další dílčí vítězství. V případě dálnice D8 je podle předsedy organizace Dětí Země Miroslava Patrika bezcenné.

„I když je rozsudek pro hotový úsek bezcenný, představuje důležitou zprávu o právním stavu našeho státu za posledních sedmnáct let sporů o tuto stavbu. Říká totiž, že dálnice se od počátku schvaluje a staví v rozporu se zákonem. Tehdy prostě Ministerstvo životního prostředí a Ředitelství silnic a dálnic ČR vyloučily veřejnost z rozhodování o výběru varianty, včetně té s dlouhým tunelem, který by zabránil zničení přírody a krajiny,“ popisuje Patrik v glose pro kulturní časopis A2.

Snahy ekologů o zdržování stavby považuje starosta Velemína Skalický z části za naprostý alibismus, z části je podle něj tento boj oprávněný. „Problém vznikl už v devadesátých letech, kdy začali projektanti silnici od Prahy navádět na chráněné krajinné území. Přičemž se už vědělo, že podle připravovaného zákona to nebude možné. I tak si tuto variantu ale prosadili a celá stavba se láme na výjimkách v zákoně o ochraně životního prostředí,“ vysvětluje Skalický.

Povolení mají, peníze ne

Rychlostní silnici R7 žádné spory s ekologickými aktivisty nebrzdí. Přesto z dvaaosmdesátikilometrové spojnice Prahy s Německem přes Chomutov stojí jen třetina trasy. První úsek přitom silničáři otevřeli už v roce 1964.

Od té doby otevírají téměř každý rok krátké úseky, většinou o délce kolem dvou kilometrů. Souvislý úsek tvoří pouze osmnáct kilometrů od Prahy ke Slanému. Čtyři proudy má pak ještě vozovka mezi Touže nínem a Panenským Týncem a Velemyšlevsí a Bitozevsí. Podle výhledu, který si investor, Ředitelství silnic a dálnic, naplánoval, budou silničáři na této dopravní tepně pracovat minimálně do roku 2020.

Ředitelství silnic a dálnic získalo ke konci roku na R7 hned několik stavebních povolení. Na Chomutovsku chtělo podle plánu dostavět úsek v délce šestnácti kilometrů. Jenže dělníci budou letos pracovat jen na rozestavěné mimoúrovňové křižovatce za Globusem. Na zbytek nejsou peníze.

„Tato mimoúrovňová křižovatka silnic I/27 a R7 je součástí souboru staveb R7 MÚK Vysočany – MÚK Droužkovice – MÚK Nové Spořice,“ doplňuje informace mluvčí Ledvinová s tím, že Státní fond dopravní infrastruktury pro tento úsek letos vyčlenil částku jedné miliardy a šesti set třiceti čtyř milionů korun. Kvůli chybějícím penězům mohou v nejbližší době řidiči zapomenout i na rozšíření silnice I/27 mezi Litvínovem a Mostem, která vede kolem chemičky.

Projekt je opět jen na papíře, dosud ale neexistuje žádné stavební povolení, stát ani nezačal vykupovat pozemky. Odhady, že by přestavba silnice na čtyřproudou mohla začít v roce 2015, jsou podle odborníků nereálné.

Investor spočítal, že bude přestavba stát více než miliardu korun. Nevěří tomu ani samotní řidiči. Mezi ně patří i Jan Kučerka, který svou každodenní cestu do Prahy začíná právě na této vytížené silnici. „Myslím, že pokud něco, tak tuto silnici jen opraví,“ uzavírá Litvínovan.

SILNICE R7

• Vede od Prahy přes Slaný, kolem Loun na Chomutov.
• Z Chomutova vede modernizovaná silnice I/7 k německým hranicím.
• Plánovaná délka R7 je 82 kilometrů (dohromady s modernizovanou I/7 99 kilometrů).
• Dosud motoristé jezdí po necelých 26 kilometrech.
• První úsek R7 byl otevřen roku 1964.
• Obchvat kolem Sulce postavený v roce 2009 je dosud značen jako běžná silnice. Označení R7 získá po dostavbě okolních úseků.
• Výhled investora počítá s výstavbou ještě v roce 2020.

DÁLNICE D8

• Vede z Prahy přes Lovosice na Ústí nad Labem a na hranicích Krásný Les / Breitenau se napojuje na německou dálnici A17.
• O spojení Prahy s Drážďany uvažovali už Němci v letech 1938–45.
• Stavbu dělníci zahájili v roce 1984, první úsek otevřeli o šest let později.
• Dálnice D8 je rozdělená na osm úseků.
• Chybí dostavit poslední, a to šestnáctikilometrovou část od Lovosic do Řehlovic.
• Po otevření tohoto úseku plánovaném na rok 2014 (nejpozději 2016) bude D8 třetí kompletně dokončenou dálnicí.
• Na posledním úseku dálnice, který vede ke státní hranici s Německem, stojí Hraniční most, který se svou výškou 56 metrů je nejvyšším mostem D8.
• V 90. letech postavený šestnáctikilometrový úsek Nová Ves – Doksany stál 1,88 miliardy korun.
• Patří tak mezi nejlevnější zbudované dálniční úseky v Česku.