E-tailing mění podobu logistického trhu v Evropě

Elektronický obchod, tzv. e-tailing, má přímý dopad na odvětví logistiky po celé Evropě. Zatímco Německo a Británie zůstanou v blízké budoucnosti předními trhy v prodeji zboží koncovým uživatelům přes internet, trhy ve východní Evropě, v čele s Polskem, porostou nejrychleji. Uvádí to nejnovější výzkum „Formování evropského logistického trhu internetovým obchodem“ společnosti Colliers International.

„Rychle rostoucí online prodeje, rozsáhlý spotřebitelský trh, přístup k relativně levné pracovní síle a rozvinutý logistický trh dělá z Polska výjimečně atraktivní destinaci pro mezinárodní internetové prodejce,“ míní Colliers. Tyto změny způsobu, jak spotřebitelé utrácí své peníze, vytvořily také poptávku po komplexních distribučních systémech.

Internetový obchod je založen na modelu B2C (tedy přímého vztahu mezi obchodníkem a koncovým zákazníkem). To znamená, že z dodavatelského řetězce je vynechán nejméně jeden, ne-li více zprostředkovatelů, což zvyšuje počet zákazníků, s kterými e-taileři/nájemci skladů obchodují, na tisíce. Dalšími dopady je spolupráce s více dodavateli, požadavky na sklady a distribuce velkého množství drobných výrobků s krátkými dodacími lhůtami a velký význam zpětné logistiky.

Rozšíření tohoto obchodního modelu vedlo k rozvoji specializovaných center pro realizaci zakázek elektronického obchodu (tzv. e-fulfilment center), v nichž je zastoupen celý dodavatelský řetězec od získání výrobků od dodavatelů, přes skladování, třídění, balení a předání zboží dopravcům, stejně jako řízení reklamací a vracení zboží. Zpráva se také zabývá měnícími se požadavky tradičnějších maloobchodníků prodávajících zboží v kamenných obchodech, kteří také nabízejí prodej přes internet. Mnoho z těchto obchodníků nyní umožňuje více způsobů doručení, a to od doručení domů po vyzvednutí na prodejně, což ovlivňuje jejich požadavky na sklady a distribuci.

„Logistická zařízení byla historicky stavěna pro trhy založené na modelu B2B, nicméně e-taileři nyní zasílají zboží přímo k zákazníkům, což mění požadavky na tato zařízení. Zatímco u většiny velkých hráčů na trhu, jako je Amazon, se očekává, že i nadále budou působit ve vlastních fulfilment centrech, na trhu je velký počet společností, které by zvažovaly outsourcování svého dodavatelského řetězce třetí straně, tedy poskytovatelům logistických služeb (tzv. 3PL). Nicméně mnoho 3PL společností stále nenabízí celou škálu služeb vyžadovaných internetovými prodejci což je vzhledem k rychlému růstu obchodování přes internet překvapivé,“ poznamenává Karel Stránský z Colliers.