Facebook krotí své praktiky, k využití informací musí mít výslovný souhlas

Facebook

Facebook Zdroj: forman

Kritici přílišného využívání osobních údajů ze strany Facebooku se po dlouhé době dočkali alespoň drobné satisfakce. Facebook totiž vydal zprávu, že chce své uživatele požádat o to, aby sami určili, do jaké míry může společnost využívat informace, které o sobě lidé na Facebooku vystaví. Podle serveru BBC se k tomuto kroku Facebook rozhodl po šetření americké Federal Trade Commission (FTC). Zatím však není známo, jakým způsobem se bude souhlas vydávat.

„Nakládání Facebooku s osobními údaji svých klientů nikdy nebylo moc průhledné. Vítáme proto opatření, která společnost donutí alespoň omezit využívání těchto informací bez výslovného souhlasu uživatelů,“ uvedla londýnská společnost Privacy International (PI), která se snaží hlídat respektování soukromí ze strany velkých společností.

Podle PI je ale však velmi pravděpodobné, že požadavky FTC budou pouze malou překážkou k tomu, aby Facebook dále sbíral veškeré dostupné informace o svých uživatelích. „Většina uživatelů, která čelí množství drobného textu, automaticky souhlasí se změnou podmínek. Každá (změna) je však postupně přivádí k Zuckerbergově vizi budoucnosti bez soukromí,“ dodala PI.

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberk byl nedávno také hostem televizní show Charlie Rose na stanici PBS, kde mu bylo přílišné využívání osobních údajů vyčítáno. Zuckerberg však oponoval tím, že lidé mají kontrolu nad každou věcí, kterou nazdílejí na web a kdykoliv jí mohou ze stránek stáhnout. „Ostatní vyhledávače a reklamní sítě shromáždily obrovské množství informací o internetových uživatelích pomocí cookies, což je ještě méně transparentní, než to, jakým způsobem sbírá data Facebook,“ řekl.

Ochráncům soukromí vadí aplikace, která rozpozná konkrétní tváře z fotografií

FTC dala podnět pro zásah Washingtonská skupina Electronic Privacy Information Center (EPIC), která podala komisi stížnost v prosinci roku 2009. Tvrdí, že změny nastavení ochrany osobních údajů na Facebooku „porušují očekávání uživatelů, snižují soukromí uživatelů a odporují tomu, čím Facebook sám prezentuje“, uvedl EPIC s tím, že mnoho běžných uživatelů i bezpečnostních expertů se vyjádřilo vůči těmto změnám negativně.

V letošním roce EPIC požádal FTC, aby vyšetřila to, že Facebook využívá program na rozpoznávání tváři u nasdílených fotografií, díky kterému má daleko větší možnost předávat zjištěná data (přiřazená ke konkrétním obličejům) svým obchodním partnerům.

Přestože bude FTC záplatovat děravá místa v ochraně osobních údajů, bude Facebook vymýšlet další způsoby, jak z uživatelů vytáhnout více a více osobních údajů,“ řekl na závěr Andrew Charlesworth, ředitel Centra pro IT a právo na univerzitě v Bristolu.