Garáže na Zelňáku by ohrozily i Redutu

Projekt hotelových garáží pod Zelným trhem má další překážku – vodu v podzemí. Garáže už odmítají i politici.

Příslovečnou poslední kapkou pro odborníky, politiky i obyčejné Brňany, kteří sledují projekt garáží pod Zelným trhem, může být spodní voda. Mnozí záměr kritizovali už kvůli problémům se statikou kašny Parnas a zpřístupněných sklepení. Teď navíc experti tvrdí, že hrozí nebezpečí historickým domům na náměstí. Kvůli změně proudění spodní vody.

„Vody je v podzemí Zelného trhu hodně. Ve chvíli, kdy nejsou dokonale zmapované ani všechny podzemní štoly, nemůžou mít stavbaři garáží dostatečnou představu o možných změnách proudění vody v podzemí,“ uvedl hydrogeolog Jiří Nepala.

Voda pod povrchem totiž už staletí protéká vrstvou štěrků z Petrova přes Zelný trh k Mahenovu divadlu a rozměrná neprodyšná betonová vana parkoviště pro osmapadesát aut podle něj může její přirozené proudění narušit. To by mělo vážné následky.

Zdeněk Vácha z brněnského pracoviště Národního památkového ústavu tvrdí, že by voda mohla ohrozit mimo jiné i budovu Reduty. „Tyto historické stavby nemají izolované základy. Třeba po dostavbě domu Omega na náměstí Svobody začaly výrazně provlhat fasády a kamenné portály historických domů včetně sídla památkového ústavu,“ vysvětlil Vácha. Podle něj je pravděpodobné, že je na vině právě betonová vana základů Omegy, která porušila proudění podzemní vody.

Problémy se spodní vodou potvrzuje i Aleš Svoboda, který pracuje na zpřístupnění podzemí Zelného trhu. „Přestože jsme s vodou v projektu zpřístupnění sklepů počítali, několikrát nás nemile překvapila. Na dvou místech ji musíme stále odčerpávat. Pokud přirozené proudění někdo naruší, bojím se, že voda sklepy zaplaví,“ řekl Svoboda.

Pravděpodobnost, že hotelové garáže vzniknou, se každým dnem snižuje. S projektem už nesouhlasí většina brněnských zastupitelů a pochybnosti o čím dál dražším projektu má i investor.

Proti stavbě garáží se jasně vyslovila opozice – Strana zelených, TOP 09 i lidovci. „Zastupitelé by měli projekt garáží zamítnout co nejdříve. S přibývajícím časem totiž investor utrácí další peníze za posudky a studie, a tím roste i tlak na schválení projektu,“ podotkl Martin Ander ze Strany zelených.

Skeptický k projektu je i předseda klubu zastupitelů ODS Libor Šťástka. „Odborné posudky ukazují, že Zelný trh není vhodné místo pro parkoviště,“ uvedl Šťástka s tím, že podobný postoj mají i sociální demokraté.

Garáže chce pod Zelným trhem vybudovat liberecký investor Michalis Dzikos, který v budově bývalé Cyrilometodějské záložny buduje luxusní hotel, a firma Magnum Real Estate. Její zástupci počítají s tím, že by v garážích parkovali i lidé z centra města. „Nechápu postoj politků. Snažíme se řešit parkování ve městě, aby ožilo a nestalo se skanzenem. Argumenty, že spadne Parnas a propadnou se sklepy, jsou nesmyslné. Za takovýchto podmínek nehodlám v budoucnu v centru Brna investovat,“ prohlásil Miroslav Vymazal z firmy Magnum.

Aktivisté, brojící proti garážím, zhoršují podle Vymazala dopravní situaci v Brně. „Pokud s protesty uspějí, bude od hotelu na Zelném trhu vozit hotelová služba auta na parkoviště hotelu Boby. S každým autem hosta pojede auto hotelu, aby přivezlo zpět řidiče. Při šedesáti pokojích přibude až 120 aut denně, které pojedou městem,“ tvrdí Vymazal.

Odklady a několikeré přepracování navíc projekt zdražují. Už dříve odhadl Luboš Stloukal ze společnosti Magnum cenu garáží na třicet až čtyřicet milionů korun. „Parkovat v nich budou i majitelé bytů v centru města,“ avizoval Stloukal.

Ránu projektu garáží však zasadila i ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková, která zrušila souhlasné stanovisko brněnských památkářů. „Vědecká rada ředitelky složená s kapacit oboru označila záměr stavby garáží za nepřijatelný i kvůli poloze v městské památkové rezervaci a ohrožení podzemí Zelného trhu,“ uvedla Petra Hlaváčková ze sdružení z 4AM Fórum pro architekturu a média.