Google urovnal vleklé spory s Bruselem, konkurence dohodu odmítá

Centrála Googlu (ilustrační foto)

Centrála Googlu (ilustrační foto) Zdroj: CC BY 2.0: romanboed via Flickr

Evropská komise přijala poslední nabídku Googlu na urovnání tři roky trvajícího antimonopolního vyšetřování. Komise musí ještě přihlédnout k názoru stěžovatelů, podstatnější změny ale už na dosažené dohodě dělat nehodlá.

Díky mimosoudnímu vyrovnání se Google vyhne formálnímu vyšetřování a hrozbě pokuty ve výší až deseti procent ročních tržeb. To by v případě Googlu znamenalo až pěti miliard dolarů (zhruba sto miliard korun).

Podle eurokomisaře pro hospodářskou soutěž Joaquína Almuniy je nynější nabídka na rozdíl od té z konce loňského roku přijatelná. To si ale nemyslí stěžovatelé v čele s Microsoftem a Nokií, podle nichž se nový návrh od těch předchozích liší jen nepatrně.

Google nabízí, že vždy, když bude při internetovém vyhledávání nabízet výsledky hledání vlastních služeb, ukáže také tři nabídky služeb konkurenčních. Uživatelé tak budou moci srovnat nabídku podporovanou Google i jiných vyhledávačů.

Týká se to například vyhledávání hotelů, restaurací, letů či zboží, kdy Google nyní výrazněji zobrazuje výsledky vlastního vyhledávání před těmi, které by nabídly konkurenční specializované vyhledávače. Nyní nabízí, že výsledky tří objektivně vybraných konkurentů bude ukazovat na stejné úrovni jako výsledky vlastních služeb. Firma také nabízí změny ve smlouvách, které jí fakticky zaručovaly exkluzivitu na dodávání internetové reklamy. Pokud se z návrhu stane závazek, bude v Evropě platit nejméně pět let a jeho dodržování má hlídat nezávislý orgán.

Vyšetřování trvalo přes tři roky

Dnes Almunia zdůraznil, že jeho úkolem je chránit soutěž na trhu především k užitku zákazníků. Návrh, dohodnutý po dlouhých a obtížných jednáních, podle něj řeší otázky, které Evropské komisi vadily. Vyšetřování společnosti začalo v listopadu 2010.

Návrh firmy podle něj nebrání Googlu zlepšovat služby, ale dává uživatelům možnost skutečného výběru mezi různými, srovnatelnou formou představenými, službami. „A tak Google i jeho rivalové budou moci a budou muset nadále inovovat a zlepšovat své nabídky,“ míní eurokomisař.

Evropská komise začala v listopadu 2010 vyšetřovat, zda tímto postupem Google nemanipuluje s výsledky vyhledávání ve svůj prospěch a ke škodě konkurentů. Předcházely tomu stížnosti rivalů, včetně americké společnosti Microsoft a řady menších internetových firem z Evropy.