Hodnota veřejných stavebních zakázek v ČR ve čtvrtletí stagnovala

Hodnota veřejných stavebních zakázek v Česku v prvním čtvrtletí meziročně téměř stagnovala. Jejich objem se zvýšil o jedno procento na 22,56 miliardy korun. Ve srovnání se začátkem roku 2009 je ale tento objem o 43 procent nižší. Vyplývá to z nejnovější analýzy inženýrské a poradenské společnosti ÚRS Praha.

Hodnota zakázek na dopravní stavby se v prvních třech měsících letošního roku snížila přibližně o osm procent. Podíl zakázek na dopravní infrastrukturu na celkovém objemu veřejných stavebních tendrů se za dva roky snížil z poloviny přibližně na 19 procent.
„Výpadek v zadaných zakázkách se zákonitě projeví v následujících letech poklesem stavební produkce pro veřejný sektor s dopadem do zaměstnanosti zejména u podniků dopravního stavitelství,“ řekl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Praha Zdeněk Kunc. Nejvíc naopak rostla hodnota zakázek u technické infrastruktury. Úřady od ledna do konce března vyhlásily v této oblasti tendry za 9,1 miliardy korun. Zakázky táhly hlavně vodohospodářské stavby spolufinancované z fondů Evropské unie. Největší objem zakázek získal v prvním čtvrtletí od veřejné správy Metrostav. Druhým nejúspěšnějším soutěžitelem byla společnost OHL ŽS, třetí byla Eurovia CS.

Zatímco podíl vládního sektoru na veřejných stavebních zakázkách činil v roce 2009 zhruba 56 procent, v letošním prvním čtvrtletí klesl na 30 procent. Podíl obcí se na stavebních zakázkách veřejné správy naopak zvýšil na 57 procent. Od ledna do března úřady nevyhlásily žádnou zakázku v hodnotě nad miliardu korun. Největším vyhlášeným tendrem byla modernizace trati České Budějovice - Nemanice v hodnotě 830,4 milionu korun. Soutěž vyhlášenou Správou železniční dopravní cesty vyhrála Eurovia CS. Čísla ÚRS Praha vychází především z údajů o veřejných zakázkách na serveru Centralniadresa.cz. Podle propočtů inženýrské firmy jde zhruba o 93 procent objemu realizované stavební poptávky veřejného sektoru.