Jak vrátit nebo vyměnit nevhodný dárek

Snad každému se stalo, že někoho „překvapil“ nevhodným dárkem. Nebo se pod vánočním stromkem sešly dvě stejné věci. Jak je vyměnit nebo vrátit? Na to odpovídá Jan Mišurec ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Můžou si prodejci v takovém případě stanovit vlastní podmínky? Ano, protože jednají nad rámec svých povinností. Obchodníci nejčastěji stanovují lhůtu, do kdy jsou k tomuto vstřícnému kroku ochotni. Lidé ale musejí mít paragon a nesmějí vracet poškozené věci. Měli by se proto teď informovat přímo v prodejně, ve které výrobek koupili, zda a za jakých podmínek ho tam přijmou zpět.

Je podmínkou k vrácení zboží kromě platné účtenky i originální obal nebo krabice?

Výrobek je nutné vrátit v původním obalu, se všemi visačkami, jde-li o textil nebo obuv. Tak, jak ho lidé koupili, jej musejí i vrátit.
Obchodníci ale nepřijímají zpátky DVD, CD, počítačové hry a podobné dárky, u nichž byl porušený originální obal.
V mnoha kamenných obchodech nelze také z hygienických důvodů vrátit kosmetiku, potraviny, knihy, doplňky stravy a spodní prádlo.

Do kolika dnů je potřeba zboží vrátit?

V některých obchodech do poloviny nebo konce ledna. Někde to ale jde během celého roku. Tam často chtějí, abyste vstoupili do jejich zákaznického klubu nebo žádají osobní údaje pro svůj marketing.

Je u nevhodného dárku právo na vrácení peněz?

Ze zákona ne, ale mnozí obchodníci to nabízejí. Nebo umožňují výměnu za stejně drahé zboží.