Jeli podle předpisů, viděli prostředník

Arogantní gesta za jízdu podle pravidel. Sedmička testovala, jak respektují značky řidiči v Ústí nad Labem.

Tady žádné značky neplatí. Řidiči si napsali svá pravidla, vítězí nejrychlejší. Výpadovky na Děčín nebo nájezd na dálnici D8 si netrpěliví jezdci pletou se závodním okruhem.
Sedmička testovala provoz v Ústí nad Labem. Na silnicích strávili redaktoři dvě hodiny. Zjistili, že pokud chtějí dodržovat rychlost nařízenou značkami, ostatní akorát zdržují.
Dopolední výjezd od redakce v centru města u hotelu Best Western Vladimir žádné dobrodružství nesliboval. Obvyklý všední den ústeckého motoristy se šňůrami aut, popojíždějících přes křižovatky a semafory.

Jednapadesát přestupků

Periferie se ale mění v divočinu. První závodník míjí redakční vůz asi sto metrů od kruhové křižovatky pod Větruší v Žižkově ulici, přivaděči k dálnici D8. Auto Sedmičky jede spořádaně nařízených sedmdesát kilometrů v hodině, modré subaru s přítlačným křídlem mizí směrem k semaforům u Makra nejméně devadesátikilometrovou rychlostí.
Silnice s pěti přechody je dvouproudá, redakční vůz se drží v pravém pruhu. Většinu automobilů, které ho míjejí na světelné křižovatce, dojíždí. „Za dva měsíce jsme na Ústecku zaznamenali jedenapadesát dopravních přestupků zaviněných rychlou jízdou,“ říká mluvčí ústecké policie Veronika Hyšplerová. A test Sedmičky dokazuje, kolik přestupků policii uteče.
Silnicí mezi výpadovkou na Lovosice a dálnicí projíždí redakční vůz třikrát. Za půl hodiny novináře vyšší rychlostí předjíždí asi padesát vozů.
„V loňském roce jsme šetřili 1351 dopravních nehod. Jedenáct mrtvých, sedmnáct těžce zraněných. Měli jsme tu nehodu, kdy se řidič oběsil na bezpečnostním pásu. Co do počtu nehod to bylo nejvíc v kraji,“ rekapituluje Karol Kočárek, který vede dopravní inspektorát v Ústí nad Labem.
Sedmička testovala také výpadovku na Děčín. Když auto míjí Matiční ulici, padesátikilometrová rychlost vadí černému Volkswagenu Touareg. Od kufru redakčního vozu ho chvíli dělí asi dva metry. A co víc, při předjíždění spolujezdec ukazuje zdvižený prostředník.
Ani průjezd Opletalovou ulicí povolenou sedmdesátkou není klidný. Provoz v protisměru neumožňuje předjíždění a přibližně v polovině cesty na křižovatku do Neštěmic řidiče zastavuje kolona.
„Matiční musíte projet rychle,“ komentuje na neštěmické čerpací stanici řidič, který nechce říct své jméno. Prý, aby si ho policajti nenašli. „Auta nejsou na padesátku stavěná. Já mám dost koní, abych ujel i bengům,“ dodává a nasedá do luxusně vyhlížející Corvety. Naopak řidič z povolání Michal Vojnar z Krásného Března by jen tak plyn nesešlápnul. U Slaného se s jeho autem srazil motorkář. „Nepřežil to. Od té doby mi rychlí řidiči pijou krev. Jezdím klidně, z ťukání na čelo si nic nedělám,“ zdůrazňuje Vojnar.