Konec běhání po úřadech. Velké stěhování na magistrátu v Přerově začíná

Na magistrátu to vypadá jako při hře Škatulata, hejbejte se. Stěhují se úředníci, stoly, židle i celé odbory. Až se vše usadí, čeká lidi pohodovější vyřizování.

Přerov l Tak dlouho se dívali auditoři přerovským úředníkům pod prsty, až měli jasno. Je jich zbytečně moc. Stejně jako odborů, které navíc mnohdy tíží špatná spolupráce. Magistrátu vystavili nejen pomyslný chorobopis, ale i způsob léčby.

Zhubnout! Rozloučit se s jednadvaceti úředníky, a tím ušetřit peníze. Dále pak snížit počet vedoucích pracovníků z šedesáti na polovinu, protože tolik šéfů jeden úřad nepotřebuje. Udělat z šestnácti odborů jen osm. Sestěhovat úředníky z nově vzniklých odborů a oddělení k sobě, aby lidé v Přerově nemuseli kvůli jedné záležitosti obíhat několik budov. A to všechno spustit k prvnímu červenci.

„Na změnách už pracujeme několik týdnů. Takřka za chodu úřadu se lidé z nových odborů i oddělení stěhují do jiných kanceláří. Kdyby byl přerovský magistrát na jedné adrese, všechno by bylo jednodušší. My ale sídlíme v osmi budovách, o to je to komplikovanější. Každopádně lidé se mohou těšit, že se jejich běhání při vyřizování úředních věcí zjednoduší, protože jednotlivé agendy už budou u sebe,“ slibuje tajemník přerovského magistrátu Jiří Bakalík.

Tak třeba odbor školství, který až dosud sídlil v ulici Boženy Němcové, se teď kompletně stěhuje do budovy ve Smetanově ulici, aby byl pohromadě se sociálním odborem. S ním se totiž sloučí nejen pod jednu střechu, ale i odbor. Dříve tři samostatné odbory zemědělství, životního prostředí a stavební úřad, teď budou také fungovat v „jednom těle“.

Jiné odbory se nově dokonce roztrhnou na několik dílů – například „investičáky“ z odboru rozvoje už lidé najdou pod hlavičkou odboru majetku a taky na jiné adrese. Lidé narazí třeba i na pozměněný odbor správy majetku a komunálních služeb. „Ten zase vznikl spojením některých činností čtyř odborů – majetku, právního, rozvoje a životního prostředí,“ prozradil jeho nový šéf Zdeněk Vojtášek.

Zmatek? Pomůže mapa

Tajemník Bakalík ví, že lidé budou mít ve změnách zmatky. Proto počítá s tím, že na webových stránkách města v dohledné době umístí mapu, která všechno zpřehlední.

Virtuální pavouk návštěvníky provede změnami, ukážeme jim, které odbory skončily, sloučily se, roztrhly nebo nově vznikly. Navede je i na adresu, kde hledat potřebné úředníky. „Neradi bychom, aby byli lidé ze změn rozladění. Až se všechno usadí, určitě pak ocení, že jsme chod úřadu zjednodušili,“ slíbil Bakalík.

Podcenit nechtějí lidé z vedení města ani značení. „Už připravujeme tabule, které by měly návštěvníky radnice navést k novým odborům. Měníme cedule úředníků i vedoucích, obměňujeme směrovky v ulicích, ať lidi nemateme. Je toho opravdu hodně,“ připustila pracovnice magistrátu Fanka Vrbová. Drobné úpravy spojené se změnou vyjdou město na osm set tisíc korun, ale úspory budou milionové. „Máme spočítané, že díky nové struktuře uspoříme přes deset milionů ročně. A to je už významná částka,“ zdůraznil Bakalík. Zároveň upozornil, aby si lidé začátkem prázdnin vůbec neplánovali cestu na radnici. Tloukli by totiž na zavřené dveře, protože od prvního do čtvrtého července bude magistrát kvůli technické výluce uzavřen. „Potřebujeme nově nastavit počítačovou síť. Vyřizovat proto budeme jen výjimečné nebo neodkladné záležitosti. Třeba pasové oddělení bude v provozu, vydávat se budou i občanské průkazy,“ podotkl Bakalík.

Až se lidé 6. července vydají na „nový magistrát“, nenajdou takřka kámen na kameni. Ale budou si muset zvyknout. A na co úplně nového třeba narazí?

Třeba na nový úsek veřejných zakázek, jehož pracovníci budou mimo jiné i jakousi zárukou toho, aby se nemohlo „kšeftovat“ s veřejnými zakázkami.

Nově vzniklý odbor začne zajišťovat a sledovat průběh zakázek. Vyřizovat bude i námitky či stížnosti, čeká ho spolupráce s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Ze začátku bude mít kontrolu nad zakázkami magistrátu, ale postupně převezme i další organizace, které hospodaří s městskými penězi.
Přerovští by tak měli získat větší průhlednost a transparentnost, po níž v posledních letech tolik volají.

Z tepla domova

Přerovanům navíc svítá naděje, že za pár měsíců už nebudou muset na úřad ani vkročit, protože si svoje věci zařídí z tepla vlastního obýváku. Zapnou počítač, a aniž by ztratili slovo s úředníkem, jejich věci se budou vyřizovat.

„Dostali jsme devadesát milionů na to, abychom lidem ještě více zjednodušili úřední vyřizování. Lidé nebudou muset vstoupit ani na půdu magistrátu. Letos začneme přípravou projektové dokumentace a už možná příští rok novinku rozjedeme,“ konstatoval Bakalík.

A jak bude fungovat?

Tak třeba člověk, který chce před svým domem pokácet strom a potřebuje k tomu povolení, může mít při troše šikovnosti žádost z krku dřív, než vypije kafe. V počítači si na webové adrese přerovského magistrátu najde potřebný formulář. Ten vyplní a pošle úředníkovi. Jakmile jeho záležitost vyřídí, stejnou cestou mu přijde povolení zpět až do jeho e-mailové pošty. Přitom se nemusí obávat, že by mu úředník tiskopis vracel s tím, že mu tam chybí údaje. „Důmyslný systém totiž při nevyplnění kolonky žadatele zastaví a nepustí dál, dokud nebude mít všechno v pořádku,“ podotkl Bakalík. Je přesvědčený, že tahle novinka lidi nadchne.

„Vím, že takovýhle komfort zavádějí jiná města, ale že to bude i v Přerově, to jsem netušil. Každopádně já to přivítám, protože když potřebuji vyřídit jednu věc třeba na stavebním úřadě, znamená to pro mne vzít si půl den dovolené. Nesnáším to obíhání kvůli třem razítkům,“ říká například Jiří Brázda z Přerova.

Ještě zeštíhlíme

Jako by těch úředních změn nebylo dost, od ledna přijdou další. I když už menší. Přerovský magistrát přijde o čtyřicet zaměstnanců z odboru sociálních dávek, kteří vyplácejí peníze nezaměstnaným a zdravotně postiženým. Ti nově přejdou pod střechu úřadu práce.

„Vznikne jeden superúřad v Praze a třináct poboček v krajských městech. V Přerově bude jen detašované pracoviště,“ upřesnil Bakalík.

Lidé ale tuto změnu nijak výrazně nepocítí, protože sídlo zůstane i nadále ve Smetanově ulici. Pracovníci magistrátu ale ano. Už tak zeštíhlený úřad totiž po Vánocích ještě více „zhubne“.