Kriminálka Miami a Zlín: v čem je realita jiná než seriál | E15.cz

Kriminálka Miami a Zlín: v čem je realita jiná než seriál

Kriminálka Miami versus kriminálka Zlín. Jaká je skutečnost ve srovnání s televizním seriálem?

Každý večer televizní stanice chrlí na diváky americké detektivky. Ke stálicím patří už několik let série Kriminálka Miami, Las Vegas a New York. Kriminalisté v nich objasňují vraždy, znásilnění, vloupání do luxusních bytů nebo přepadení bank. Podobné případy řeší i policisté ve Zlíně. Díky nim končí místní zločinci za mřížemi stejně jako ti v amerických filmech. Jak ale vypadá práce skutečných kriminalistů ve srovnání se seriálovými hrdiny? Kriminálky v televizi zlínští policisté nesledují. „Díval jsem se jen jednou a pohádal jsem se kvůli tomu s manželkou. To si raději pustím nějakou starou českou pohádku nebo případy rady Vacátka. A navíc, když celý den jezdíte od jednoho případu k jinému, díval byste se pak večer na detektivku?“ říká zlínský kriminalistický technik Jaroslav Horák. Podobně jsou na tom i jeho kolegové. „Ve zkratce sice tyto seriály dobře ukazují, co práce kriminalistického technika obnáší, ale některé věci jsou tak trochu sci-fi. Třeba analýzu vzorků DNA mají hotovou za pár minut, ve skutečnosti trvá desítky hodin. Nebo databáze otisků prstů. Nahrají otisk do počítače a po několika vteřinách se na obrazovce objeví portrét člověka i s adresou a s údaji pomalu od mateřské školky. To je další fikce,“ upozorňuje Horákův nadřízený Jaroslav Uher. Na přehlídce Úsměv vzbuzuje módní oblečení televizních hrdinů. „Ohledávají místo činu třeba v kanálu a vylezou z něj ven v úplně čisťounkém obleku. Nám by musela zaplatit policie každý den jiný oblek. Někdy se z výjezdu vracíme špinaví a zarostlí jako bezdomovci,“ směje se kriminalista Ervín Dankovský. A jsou tu i další rozdíly. Co v televizi zvládne šéf kriminálních techniků z Miami Horatio Caine a jeho pár lidí, na to je ve skutečnosti potřeba několik týmů specialistů. „V televizi dělá jeden člověk celý případ od začátku do konce. Od zajištění stop přes jejich vyhodnocení až po výslechy podezřelých a svědků. To je naprosto nereálné,“ upozorňuje Dankovský. K ohlášené události vždy nejdřív vyrazí policejní hlídka v uniformách, která prověří, co se stalo. Operační důstojník pak rozhodne, jak je případ závažný, a podle toho na místo vyrazí i kriminalista, vyšetřovatel a technici. Třeba pyrotechnici nebo balistici přijedou, když je třeba, až z Brna. Každý má na místě svou práci. Technici, kterých má zlínská policie sedm, zajistí stopy a nafotí místo činu. Bezpečně zabalené vzorky pak pošlou na expertizu specialistům v laboratořích. Vyšetřovatelé zase na místě vyslýchají svědky. Kriminalisté vyhodnocují výpovědi a výsledky analýz. „Televizní seriály mají za úkol diváky nadchnout a přitáhnout. Na odhalení zločince mají někdy jen tři čtvrtě hodiny. V reálném světě to bývá zdlouhavá práce na několik týdnů i měsíců. Na to by se nikdo nedíval,“ podotýká Jindřich Kučera, vedoucí odboru obecné kriminality zlínské policie. Například teprve na konci listopadu policisté uzavřeli případ tragické březnové nehody, při níž zahynuli u Napajedel dva mladí lidé. Nejprve to vypadalo, že jeli v autě sami. Technici z kriminálky ale zjistili, že v autě seděli lidé tři. Řidič, který srážku způsobil a vyvázl skoro bez újmy, utekl. „Čekali jsme na výsledky expertiz a podpůrné důkazy. Pomohly nám záběry kamer z benzinky, kde si mladíci kupovali benzin a občerstvení. Potvrdily, kde který z mužů v autě seděl. Také z pitvy vyplynulo, že náraz do těl směřoval z pravé strany, ani jeden z mrtvých tedy s největší pravděpodobností neřídil. Naopak na bundě obviněného muže jsme našli otisky a stopy po bezpečnostním páse, které odpovídaly umístění pásu řidiče,“ popsala krajská policejní mluvčí Jana Bartíková. Kriminalistům někdy lezou na nervy svědci, kteří je poučují, co a jak mají dělat. „Jsou těmi seriály doslova naočkovaní. Požadují po nás, abychom brali otisky prstů z míst, odkud to prostě nejde. Třeba z textilní deky nebo z různých malinkých úlomků. A odkazují na to, že to tak dělají v televizi,“ podotýká kriminalistický technik Horák. Znalost galerky Kriminalisté musí občas použít ještě jednu ověřenou metodu, kterou znali už pánové z prvorepublikové pražské kriminálky v čele s policejním radou Vacátkem. Velice dobře věděli, jak je užitečné mít dobré kontakty s místní galerkou. Stejně tak to ví televizní američtí detektivové a kriminalisté ve Zlíně. Ukázkovým případem je listopadové odhalení organizované skupiny zlodějů luxusních aut na Zlínsku. Jednoduše je někdo „práskl“. „Dostali jsme informaci z podsvětí. Víc k tomu říct nemůžu, abych neprozradil zdroj,“ říká šéf kriminalistů Kučera. Kriminalisté z Miami řeší v televizi většinou vraždy, ti zlínští zase hlavně vloupání a krádeže. Přesto musí mít i místní vyšetřovatelé a kriminalističtí technici hodně silnou povahu. Některé tragédie se jim nesmazatelně vryly do paměti. „Nejhorší jsou případy, kdy vyjíždíme ke smrti malých dětí. Na to člověk nezapomene,“ uzavírá Horák.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!