Filmová recenze: Drama Dvojitý milenec, které bojovalo v Cannes navnadí a rychle vyprchá

Dvojitý milenec

Dvojitý milenec Zdroj: profimedia.cz

Dvojitý milenec
Dvojitý milenec
3
Fotogalerie

Známý francouzský filmař François Ozon letos zkusil štěstí v soutěži Cannes se svůdnou, zmatenou erotickou historkou o touze a dvojčatech Dvojitý milenec, která dlouho navnaďuje… a pak vyšumí.

François Ozon si rád hraje se žánry a ani jeho fanoušek vždy neví, co má od jeho novinky čekat. Zatímco loni v létě soutěžil v Benátkách s elegantní černobílou výzvou k sjednocené Evropě Frantz, v Cannes se už na jaře ukázal s méně úpravným erotickým psychothrillerem Dvojitý milenec. Zatímco seriózní Frantz byl u nás k vidění jen na Febiofestu, zapomenutelnějšího Milence do kin uvedla KVIFF Distribution.

V příběhu křehké bývalé modelky Chloé, která se zamiluje do svého citlivého terapeuta, ale pak si začne aférku i s jeho drsnějším dvojčetem, se Ozon vrátil ke svým oblíbeným hercům.

V prvé řadě k Marine Vacthové, kterou objevil pro jiný románek Jen 17, a zároveň k Jérémiemu Renierovi, jehož poprvé obsadil skoro před dvaceti lety do Zamilovaných vrahů, brzy promítaných na Letní filmové škole v rámci představování směru New French Extremity.

Dvojitý milenec není ve svém vyobrazení krve a sexu tak explicitní, ačkoliv začíná detailem pochvy. Jeho psychohrátky vydávané za psychoterapii a ponor do traumatu opuštěných dvojčat a dvojité osobnosti nicméně béčkový film dost připomínají. Ozon tu s chutí mate diváky a popichuje je očekáváním, k čemu všemu jeho lechtivá historka o pudové touze podle povídky americké spisovatelky Joyce Carol Oatesové dospěje.

Podívejte se na trailer k filmu

Video placeholde
Dvojitý milenec – Trailer CZ • AVmania.cz

Na jeho pohledný film s pohlednými herci v pohledných bytech se příjemně dívá jako na vystylovanou reklamu na francouzský parfém, víno či šaty. Jeho tón zůstává sympaticky ironický, zároveň ale i sebelíbivý.

Zatočená schodiště, náladová hudba, galerie s moderním uměním o krvi – Ozon si umí připravit správné doplňky. Jeho připomínky filmů jako Příliš dokonalá podoba či Rosemary má děťátko ale nadbytečně ukazují, že tato divnost proniká do svých postav pouze fyzicky. Jejich časté zrcadlení a zdvojování víc vypovídá o sebezahleděnosti samotného filmu do svých vlastních odrazů než o rozpolceném stavu Chloéiny narušené mysli.

Autorka je spolupracovnicí redakce

Dvojitý milenec

(thriller, Francie/Belgie, 107 minut)
Režie a scénář: François Ozon
Hrají: Marine Vacthová, Jérémie Renier, Jacqueline Bissetová
Hodnocení: 40 %