Galerie Rudolfinum patří německému malíří pracujícímu s digitálním světem

PRAHA RUDOLFINUM

PRAHA RUDOLFINUM Zdroj: PETR NOVOTNÝ / Aha

Galerie Rudolfinum bude po následující tři měsíce patřit čelnému představiteli nové generace německých malířů Eberhardu Havekostovi, jenž si výstavu sám autorsky připravil a instaloval.

Malba vycházející z vizuálního zpracování okolního digitálního světa je hlavním motivem obrazů čelného německého malíře a profesora Akademie výtvarných umění v Düsseldorfu Eberharda Havekosta.

Desítky jeho obrazů z posledních deseti let pohybujících se od na první pohled jednoduchých jednobarevných maleb po velkoformátová propracovaná plátna ode dneška až do začátku července vystavuje pražská Galerie Rudolfinum. Jedním z hlavních východisek Havekostovy tvorby je především fotografie, prakticky jakákoliv, kterou promyšleně upravuje v počítači až k nepoznání.

„Vývoj jeho tvorby směřuje k redukci významů zobrazení, a tím ke stále větší převaze děl, jejichž jediným tématem je obraz sám o sobě zdánlivě abstraktní, svým způsobem odcizený svému původnímu účelu zobrazovat realitu,“ říká kurátor výstavy Petr Nedoma.

Havekost i díky svému vzdělání a akademickému působení je podle Nedomy velmi dobře obeznámen s historií výtvarného umění za posledních tisíc let, která v šedesátých letech dospěla k tak důkladnému hyperrealistickému stylu, až předstihla i fotografii.

Schopnost malovat realisticky tak definitivně ztratila na významu a celá malba se začala posouvat jiným směrem, který není na realitě tak závislý, jako byl do té doby. Jím se vydává i Havekost, do jehož obrazů tak proniká abstrakce, snaha rozložit obraz i odkazy na digitální svět v podobě televizorů, monitorů, mobilních telefonů, dopravních letadel či třeba rozvodných elektrických skříní. České návštěvníky pak potěší úvodní velkoformátový obraz s pravěkými lidmi, v němž vychází ze známých ilustrací zachycujících pravěk od Zdeňka Buriana.

Umělkyně Li Hongbo vytváří z papíru velmi zvláštní sochy. Podívejte se: